Brazílske šialenstvo režíroval profesor Verstappen, ďalšie zlyhanie Norrisa a McLarenu
Veľká cena Sao Paula nám v hustom daždi ponúkla úchvatné divadlo. Max Verstappen možno štartoval zo sedemnásteho miesta, ale v pretekoch predviedol, prečo sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane zaslúženým držiteľom tohtoročného titulu majstra sveta. Naopak, tieto preteky tiež ukázali, prečo sa Lando Norris so svojím tímom (opäť, s najväčšou pravdepodobnosťou) nestane šampiónom.
Max Verstappen zrejme definitívne rozhodol o tohtoročnom šampionáte. Pilot Red Bullu po fantastickej stíhacej jazde ovládol VC Sao Paula. Deň plný zaváhaní a prekvapení zavŕšili na pódiu piloti Alpinu s Estebanom Oconom na druhom a Pierrom Gaslym na treťom mieste. Alpine sa vďaka tomuto zárezu katapultoval z deviateho na šieste miesto Pohára konštruktérov.
Chaos začal už na štarte
Preteky ani nezačal Lance Stroll, ktorý sa roztočil už v zahrievacom kole a následne sa pri pokuse o návrat na trať zahrabal v štrku. Riaditeľstvo pretekov prerušilo štart a, predstavte si, Lando Norris to absolútne nezvládol. Na semafore svietili červené svetlá a on vyrazil do ďalšieho zahrievacieho kola, spolu s ním zvyšok poľa.
To nemal urobiť a ako prvý v poradí sa stal terčom vyšetrovania komisárov. Pilot McLarenu ešte nevyrazil a už čelil problémom v pretekoch, ktoré mali oživiť jeho šance na titul. V 6. kole rozšírili komisári vyšetrovanie za porušenie štartovej procedúry aj o Russella, Cunodu a Lawsona, ktorí doplnili Norrisa na lavici obžalovaných.
Skutočne sa odštartovalo až o 16:47 nášho času. Katastrofa Norrisa a McLarenu pokračovala nevydareným štartom. Russell prekĺzol do vedenia, Norris sa udržal na druhom mieste. Štart prebehol relatívne bez incidentov, hoci sa v prvom kole roztočil Sergio Pérez a spadol na chvost. Verstappen sa medzitým na začiatku druhého kola posunul už na desiate miesto.
Verstappen nastupuje
Predbiehanie v týchto podmienkach nebolo vôbec jednoduché a poradie sa nám v prvých kolách menilo len nepatrne. Výnimkou bol Verstappen, ktorý sa posunul pred Gaslyho na deviate miesto a potom aj pred Alonsa na ôsme.
Verstappen bol v tejto fáze pretekov nezastaviteľný a v 9. kole sa zavesil za Piastriho na siedmom mieste. V 10. kole sa v brzdení do prvej zákruty vrhol na pilota McLarenu a ten sa dokonalo nechal nachytať. Max sa následne poľahky dostal aj pred Lawsona, ktorý nekládol veľký odpor a Holanďan sa prepracoval už na šieste miesto.
V 15. kole Verstappen zaklopal na zadné krídlo piateho Charlesa Leclerca, ktorý po štarte zostal zaseknutý vo vláčiku za Cunodom a Oconom a nedokázal sa posunúť dopredu. Hladký postup pilota Red Bullu sa v tejto chvíli zadrhol, ale v 21. kole urobil Leclerc chybu v zákrute Junção a nasledoval tvrdý súboj v prvej zákrute. Monačan sa však udržal vpredu.
V 24. kole dážď viditeľne hustol a vláčik Cunoda – Ocon – Leclerc – Verstappen začal rozhodovať o osude celých pretekov. V tejto chvíli zamieril do boxov Charles Leclerc a obul čerstvejšiu sadu intermediálok. Išlo o riskantný ťah a nikto naň nenadviazal. Navyše, Monačan skončil zaseknutý vo vláčiku áut stredu poľa. Ferrari sa ho očividne snažilo dostať pred neho, ale to sa Scuderii nepodarilo.
VSC a prietrž mračien
V 27. kole skončil vo výbehovej zóne Nico Hülkenberg a nedokázal sa pohnúť. Riaditeľstvo pretekov aktivovalo virtuálny safety car a do boxov zamierilo niekoľko pilotov. Predstavte si, že k mechanikom zamierili aj Russell a Norris z čela práve v čase, keď končila fáza VSC. Obaja stratili obrovské množstvo času a spadli na štvrté a piate miesto.
V obrovskej vode začalo trápenie. Norris ho využil a dostal sa aspoň pred Russella. Krátko nato pre hustý dážď vyslalo riaditeľstvo pretekov na trať safety car. Na čele sa ocitol Ocon pred Verstappenom a Gaslym, ktorí neboli v boxoch. Štvrtý bol Norris a piaty Russell.
Červené vlajky
V 32. kole to pri jazde za safety carom rozbil Franco Colapinto a v tomto prípade už definitívne zaviali červené vlajky. Ocon, Verstappen a Gasly na čele dostali výmenu pneumatík zadarmo a dokonalo sa im vyplatila ich trpezlivosť. Naopak, McLaren sa dopustil ďalšej strategickej chyby a ich zastávka na konci fázy VSC sa im kruto nevyplatila.
Reštart prišiel o 18:02 nášho času a pred nami bola celá druhá polovica pretekov. Hneď v prvom kole po reštarte sa Norris ocitol mimo trate a Russell sa nenechal dvakrát núkať. Lando tak spadol na piate miesto.
Verstappen sa dostáva do vedenia
Ocon medzitým udával tempo na čele a dokázal zvýšiť náskok na Verstappena, ale prišiel oň v 40. kole, keď to rozbil Carlos Sainz. Ten zničil svoje Ferrari druhýkrát v jeden deň a tým skončilo jeho veľmi nevydarené počínanie v Sao Paule. Na trať opäť vyšiel safety car.
Mizéria McLarenu pokračovala po reštarte. Norris sa dopustil chyby v prvej zákrute a spadol na siedme miesto, ale čo bolo preňho ešte horšie, Maxovi Verstappenovi vyšiel útok na Ocona a dostal sa do vedenia. VC Sao Paula tak zažila ďalší dokonalý obrat. Novým lídrom sa stal Verstappen pred Oconom, Gaslym, Leclercom a Russellom. Poslední dvaja menovaní si však zakrátko vymenili pozície po chybe Monačana v štvrtej zákrute.
V tejto chvíli to mal čoskoro štvornásobný šampión vo vlastných rukách. Keď prevzal vedenie, už sa neobzeral späť a navyšoval svoj náskok. Kolá potom ubiehali bez väčšej akcie na čele. Po intenzívnom priebehu sme sledovali veľmi pokojný záver pretekov s Maxom Verstappenom na čele. Holandský pretekár prešiel cieľom na prvom mieste s obrovským náskokom 19 sekúnd na Estebana Ocona.
Vo veľkom sa bude oslavovať aj v Alpine, ktorý vďaka druhému Oconovi a tretiemu Pierrovi Gaslymu poskočil z deviateho na šieste miesto Pohára konštruktérov. To sú desiatky a desiatky miliónov dolárov pre tento tím na odmenách od FOM.
Verstappen týmto víťazstvom zrejme definitívne rozhodol boj o titul. V závere roka ho musí postihnúť séria katastrof, aby premárnil svoj náskok 62 bodov na Norrisa. Do konca sezóny je pritom ešte k dispozícii 86 bodov. Je teda jasné, že šance Landa Norrisa sa presunuli do teoretickej roviny. Ak bude mať Max Verstappen po pretekoch vo Vegas náskok 60 bodov, stane sa definitívne štvornásobným majstrom sveta.
Bodovanú desiatku doplnili Russell, Leclerc, Norris, Cunoda, Piastri (dostal trest), Lawson a Hamilton.
Najbližšie dva víkendy si od Formuly 1 oddýchneme a 24. novembra nás čaká Veľká cena Las Vegas.
Preteky - VC Sao Paula 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 2:06:54,430 | 69 | 17. | 1:20,472 | 26 |
2. | Esteban Ocon | Alpine | +19,477 | 69 | 4. | 1:21,771 | 18 |
3. | Pierre Gasly | Alpine | +22,532 | 69 | 13. | 1:21,645 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +23,265 | 69 | 2. | 1:21,645 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +30,177 | 69 | 6. | 1:21,631 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | +31,372 | 69 | 1. | 1:21,517 | 8 |
7. | Júki Cunoda | RB | +42,056 | 69 | 3. | 1:21,828 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | +44,943 | 69 | 8. | 1:21,532 | 4 |
9. | Liam Lawson | RB | +50,452 | 69 | 5. | 1:22,123 | 2 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | +50,753 | 69 | 14. | 1:22,041 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | +51,531 | 69 | 12. | 1:22,143 | |
12. | Oliver Bearman | Haas | +57,085 | 69 | 15. | 1:22,494 | |
13. | Valtteri Bottas | Stake | +1:03,588 | 69 | 11. | 1:22,877 | |
14. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:18,049 | 69 | 9. | 1:22,293 | |
15. | Kuan-jü Čou | Stake | +1:19,649 | 69 | 19. | 1:23,058 | |
- | Carlos Sainz | Ferrari | nedokončil | 38 | 20. | 1:24,201 | |
- | Franco Colapinto | Williams | nedokončil | 30 | 16. | 1:24,296 | |
- | Alex Albon | Williams | neštartoval | 0 | 7. | - | |
- | Lance Stroll | Aston Martin | neštartoval | 0 | 10. | - | |
- | Nico Hülkenberg | Haas | DSQ | 30 | 18. | 1:23,764 |
Live
- Značky
- VC Sao Paula 2024