Jordan je presvedčený, že riaditeľstvo pretekov chcelo v Brazílii uškodiť Verstappenovi
O emócie nebola počas víkendu v Brazílii núdza. Postarali sa o ne nielen výkony jazdcov na trati či nehody, ale aj rozhodovanie riaditeľstva pretekov, ktoré podľa bývalého šéfa rovnomenného tímu Eddieho Jordana nadržiava Landovi Norrisovi. Príkladom toho má byť načasovanie červenej vlajky v kvalifikácii.
Veľká cena Sao Paula bola pre tohtoročný šampionát kľúčová. Postavenie jazdcov na štarte totiž naznačovalo, že Norris by mohol výrazne zmenšiť náskok Maxa Verstappena, ktorý mal štartovať až zo sedemnásteho miesta. Napokon sa to však nepodarilo a Norris dokonca niekoľko bodov stratil.
Do istej miery bolo za to zodpovedné nešťastné načasovanie fázy VSC, ktorú Russell s Norrisom tesne nestihli využiť — keď sa dostali do boxov, maršali už mávali zelenými vlajkami. Takto sa pred oboch dostali Alpiny s Maxom Verstappenom. V tej chvíli ešte nič nebolo stratené, pretože vďaka safety caru sa dotiahli na trojicu vpredu, ktorá mala obuté staré intermediálky zo štartu. Nebyť červenej vlajky, po reštarte by to mala veľmi ťažké.
David Coulthard v podcaste Formula For Success hovoril aj o tom, či je vôbec správne mať pravidlo, ktoré jazdcom umožňuje prezuť pneumatiky počas fázy VSC. “Myslím si, že sa to dostalo do takej prirodzenej polohy, keď šťastie s načasovaním výjazdu safety caru ovládajú pretekárski bohovia,” odpovedal si na vlastnú otázku. “Musíme predpokladať, že riaditeľstvo pretekov nikdy nehľadí na to, kde sú jednotlivé monoposty na trati…”
“Ale samozrejme, že hľadí! Samozrejme, že hľadí!” skočil Coulthardovi do reči rozohnený Eddie Jordan, ktorý neverí v spravodlivý prístup riaditeľstva pretekov. “Chceš mi povedať, že k Maxovi Verstappenovi to bolo férové, keď sa objavila červená vlajka? O šesť alebo sedem áut neskôr? No tak, David, nebuď hlúpy.”
“Sám vieš, že pretekárskych bohov má vo svojich rukách Lando. Oni chcú, aby Lando vyhral tento šampionát, ale nevyhrá ho, pretože Max ho prekabátil. To je všetko,” vyhlásil 76-ročný rodák z Dublinu, ktorý vo svojom prejave narážal na červenú vlajku v kvalifikácii. Tá v pretekoch totiž pomohla práve jemu.
Max Verstappen však v skutočnosti na červenú vlajku nedoplatil vypadnutím. Približne dve sekundy po Strollovom náraze do bariéry totiž preťal cieľovú čiaru Charles Leclerc, ktorý Verstappena zosunul z postupovej desiatej priečky na nepostupovú jedenástu. V priebehu týchto dvoch sekúnd procedurálne nebolo možné jazdy prerušiť tak, aby Leclerc nestihol dokončiť svoje kolo.
Nuž a aj keby riaditeľstvo pretekov čo najskôr vyvesilo červenú vlajku, Verstappen by po prípadnom reštarte s najväčšou pravdepodobnosťou nestihol odjazdiť ďalšie kolo. Do konca Q2 zostávalo príliš málo času, aby stihol absolvovať celé výjazdové kolo z boxov pred šachovnicovou vlajkou.
Prečo sa vlastne na červenú vlajku čakalo tak dlho? FIA vysvetlila, že nechcela zbytočne skoro ukončiť Q2, keď riaditeľstvo pretekov videlo, že Lance Stroll sa pokúša zaradiť spiatočku a rozbehnúť sa. Až po pár desiatkach sekúnd vysvitlo, že má poškodené zavesenie a s monopostom sa nikam nedostane.
— f1videos (@Error20F1) November 15, 2024
Prerušenie jázd tak krátko pred koncom Q2 by navyše znamenalo, že už nikto nestihne vyjsť na trať a odjazdiť ďalšie kolo. Keby sa Strollovi následne predsa len podarilo rozbehnúť, FIA by bola pod paľbou, že červenú vlajku vyvesila zbytočne zavčasu a nikomu už nedala šancu sa zlepšiť. Strollovo vyslobodenie sa bolo jedinou nádejou pre ostatných, že ešte budú mať možnosť pohnúť s výsledkami.
“Nuž, pozri, neviem, či je to pravda. Myslím si, že pretekárski bohovia sú niekedy skrátka…” pokračoval Coulthard, ktorému Jordan opäť skočil do reči. “Ale je to pravda, nie? Tá červená vlajka nebola správna! Bola to chyba! Veď mu to posrala, nie?”