logo F1online.skF1online.sk

Podľa Josa Verstappena si treba posvietiť na komisársku zostavu

Jos Verstappen
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 10. 2024

Nestáva sa často, aby Max Verstappen dostal dva desaťsekundové tresty v jednej veľkej cene. Práve pre tieto penalizácie, ktoré si podľa FIA vypýtal sám svojou agresívnou jazdou, napokon spadol aj za dvojicu Mercedesov. S týmto výsledkom nie je jeho tábor vôbec spokojný. Otec Jos Verstappen ukazuje prstom na komisárov. Údajne nerozhodujú spravodlivo.

V priebehu siedmich dní sa všetko otočilo. Zatiaľ čo po pretekoch v USA sa McLaren sťažoval na Verstappenove výpady v brzdnej zóne, po Mexiku svojich súperov za to isté kritizoval Christian Horner. Niečo podobné sa stalo aj v súvislosti s komisármi. Po pretekoch v Austine chcel Toto Wolff poukázať na to, že medzi komisármi je čierna ovca, nuž a teraz sa tejto štafety chopil Jos Verstappen.

Podľa Josa je agresívny jazdecký štýl jeho syna legitímnou stratégiou, ako svojich súperov zahnať do kúta. Uvedomujú si totiž, že ak aj oni pôjdu do súboja plnou parou vpred, pravdepodobnosť zrážky dramaticky stúpne — toto “šikanovanie” súperov Holanďanovi prinášalo ovocie napríklad v roku 2021.

“Norris si teraz môže o to viac hovoriť: Musím byť opatrný,” prikývol Jos Verstappen v rozhovore pre De Telegraaf. “Ten druhý incident s Maxom už bol možno trochu prehnaný, ale trochu ho to premohlo. Môžeme sa o tom baviť do nemoty, ale nič to na veci nezmení. Max musí jazdiť tak, ako jazdiť chce. Musí robiť takéto veci, pretože auto nie je dostatočne dobré. On robí maximum pre to, aby tento titul vyhral.”

Bývalý pretekár následne hľadal vinníkov v radoch komisárov. “Max nezmení svoj jazdecký štýl len preto, že tu máme pár komisárov, ktorí ho nemajú radi.”

Jos Verstappen má podľa holandského denníka narážať na Johnnyho Herberta, ktorý rozhodoval napríklad o Verstappenovom treste v Rakúsku, ale aj Tima Mayera, syna spoluzakladateľa McLarenu Teddyho Mayera.

Nedeľné verdikty však podľa Smernice o jazdeckých štandardoch boli správne. Verstappen môže skôr narážať na fakt, že zatiaľ čo v USA dostal Lando Norris len päťsekundový trest, obe Verstappenove penalizácie boli desaťsekundové. Komisári v Austine hovorili o poľahčujúcich okolnostiach, ktoré už v Mexiku nenašli — toto je do veľkej miery na subjektívnom posúdení komisárov.

“FIA by si mala veľmi pozorne posvietiť na zostavu komisárov, kým vlastne tieto posty obsadzujú a či tu nedochádza ku konfliktu záujmov,” pokračoval Verstappen. “Napríklad z radov bývalých jazdcov, ktorí prejavujú väčšie sympatie smerom k istým pilotom a tímom.”

Okrem toho, že FIA by mala niektorých komisárov nahradiť, by sa mali aj okruhy zamyslieť nad lepším riešením výbehových zón. “Na mnohých okruhoch sú teraz obrovské výbehové zóny. Pilot má potom priestor na to, aby jazdil vedľa trate. Štrková zóna na tom mieste by spôsobila veľký rozdiel.”

Piloti na vonkajšej strane by si v prípade štrku dávali oveľa väčší pozor, keďže by naň doplatili viac ako obranca, aj keby mali na zákrutu právo. Keby Norris za štvrtou zákrutou vyšiel do štrku, zrejme by sa nestihol vrátiť na trať pred Verstappenom a ak aj áno, riskoval by poškodenie monopostu. Verdikt komisárov by bol rovnaký, len desaťsekundová penalizácia pre Verstappena by mala v skutočnosti menšie dôsledky.

“Čo sa však Maxa týka, najdôležitejšie je to, že nie je dobrý samotný základ, ktorým je auto. Mohli ste to vidieť aj na výkone jeho kolegu. V pretekoch bol od Red Bullu rýchlejší dokonca aj Haas,” doplnil nespokojný otec.

Na záver doplňme, že v Brazílii budú o trestoch rozhodovať Gerd Ennser, Andrew Mallalieu, Johnny Herbert a Luciano Burti.

Súvisiace články

Diskusia