logo F1online.skF1online.sk

Verstappen veľmi často profituje z tejto šedej zóny, hovorí Hamilton

Max Verstappen a Valtteri Bottas
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala25. 10. 2024

Jazdecký brífing v Mexiku bude zrejme dlhší než obyčajne. Piloti sa chystajú opäť otvoriť pravidlá v súvislosti s útočnými a obrannými manévrami. Lewis Hamilton hovorí, že by sa malo niečo robiť, pretože Verstappenova šedá zóna je využívaná veľmi často.

Agresívna obrana je pevnou súčasťou jazdeckého arzenálu Maxa Verstappena. Väčšinou je aj veľmi efektívna, čo sa v konečnom dôsledku v USA len potvrdilo. Je však aj správna? To je otázka, ktorú vo štvrtok rozoberal celý padok.

Súčasné pravidlá Verstappenovi dokonale vyhovujú. Aktuálne Smernice o jazdeckých štandardoch síce platia len od začiatku sezóny, ale už dlhé roky sa bránil spôsobom, ktorý s nimi korešponduje. Je na to zvyknutý a tým, ako sú smernice napísané, si od ničoho nemusel odvykať.

Lewis Hamilton vo štvrtok pripomenul, čo sa udialo napríklad na VC Brazílie, keď s Verstappenom bojoval o titul. “Je zaujímavé, že ľudia o tom rozprávajú teraz, pretože to isté sa mi stalo v roku 2021 napríklad v Brazílii. Na brzdách ste vpredu, potom druhé auto uvoľní brzdu, nezvládne prejsť zákrutou a obaja ste mimo trate. Na to vám povedia ‘veď ste obaja vyšli z trate’. Vy ste však nemali inú možnosť, pretože ste sa vyhýbali kolízii. Určite s tým treba niečo urobiť, lebo sa to deje veľmi často.”

Jedna záhada však zostáva nevysvetlená. Na začiatku roka 2022 vošla do platnosti prvá verzia Smernice o jazdeckých štandardoch, ktorá by Verstappenov manéver v USA odsúdila. Tá totiž prikazovala obrancovi na vnútrajšku prejsť zákrutu v medziach bielych čiar. Nevedno, prečo táto podmienka zo smernice vypadla po jej aktualizácii na začiatku sezóny 2024.

“Nemali by ste mať možnosť to poslať na vnútrajšku, dostať sa dopredu, potom vyjsť mimo trať a udržať si svoju pozíciu. Na tomto by mali určite popracovať,” zdôraznil Lewis Hamilton. “Toto bola vždy šedá zóna a preto mu to tak dlho prechádzalo. Asi by mali spraviť nejaké zmeny. Okrem toho sa víkend čo víkend objavujú nekonzistentnosti v rozhodnutiach.”

“Ako šport by sme mali vo všetkých oblastiach postúpiť na vyšší level. Iné svetové športy majú rozhodcov na plný úväzok. Som si istý, že niečo také by nebolo zlé,” cez médiá posiela návrh Medzinárodnej automobilovej federácii.

Hamiltonov tímový kolega George Russell zastáva rovnaký názor. Formule 1 by vraj pomohli permanentní komisári. “Komisári odvádzajú najlepšiu prácu, akú vedia. Majú sadu pravidiel, podľa ktorej majú postupovať. Existuje jediný spôsob, ako dosiahnuť konzistentnosť na každom jednom víkende, a to mať rovnakých komisárov.”

“V súčasnosti sú veľmi skúsení, ale sú tu takpovediac ako dobrovoľníci. Nie je to profesionálne platená pozícia. Vezmite si napríklad futbal. Aj v ňom sa objavia kontroverzie s rozhodcami, ale sú to profesionáli a je to ich práca na plný úväzok,” konštatuje šéf Asociácie jazdcov GPDA. “Toto je azda smer, ktorým by sme sa mali vybrať.”

S permanentnými komisármi sa však spája aj jedno riziko. Ak budú na každej veľkej cene rozhodovať tie isté mená, je vysoko pravdepodobné, že časom sa z niektorého komisára môže stať čierna ovca, alebo to aspoň niektoré osobnosti v padoku budú naznačovať. Toto Wolff sa už v Austine nechal počuť, že problémy má robiť “jeden komisár”, ktorý má rozhodovať podľa toho, aké meno figuruje na predvolaní.

Russell však nepriamo uznal, že komisári v USA rozhodli správne vo veci Maxa Verstappena. “Jeho jazda neodporuje pravidlám, len v nich našiel akúsi dieru. Na druhej strane čím budú pravidlá komplikovanejšie, tým sa nám bude ťažšie pretekať a jazdiť so štipkou zdravého sedliackeho rozumu.”

Súvisiace články

Diskusia