logo F1online.skF1online.sk

Renault by sa nikdy nedotiahol: V Brixworthe pracuje 900 ľudí, vo Viry 340, hovorí de Meo

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© XPB/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2024

Už pred dlhými desaťročiami sa o Formule 1 hovorilo, že keď tu chcete zarobiť milión, potrebujete dva milióny. Renault to potvrdil rozhodnutím ukončiť svoj motorový program. Prezident automobilky Luca de Meo sa v posledných týždňoch niekoľkokrát verejne ozval, aby tento krok vysvetlil. Zdá sa, že dnes už nie je dôvod čokoľvek tajiť.

Nie je nemiestne povedať, že továreň Renaultu vo Viry tvorila dejiny Formuly 1. Zrodilo sa tu dvanásť majstrovských motorov, viac (šestnásť) ich má len Ferrari. Renault má ako dodávateľ motorov na konte viac titulov ako Ford (Cosworth), Mercedes či Honda.

Ešte pozoruhodnejšie je, že všetkých dvanásť titulov získala automobilka v priebehu niečo vyše dvadsiatich rokov. Od sezóny 2014 však boli vo Viry skôr na smiech, motory Renault sa nedokázali vyrovnať konkurencii a tento stav platí aj o desať rokov neskôr, keď sa v Paríži definitívne rozhodli zavrieť kohútik.

„Povedzme si to otvorene, keď navštívite, a my sme ju navštívili, továreň Mercedes AMG High Performance Powertrains v Brixworthe, nájdete tam 900 ľudí, zatiaľ čo u nás vo Viry ich pracuje 340. Majú tam testovacie lavice, aké u nás nenájdete,“ vyhlásil prezident Renaultu Luca de Meo.

K niečomu takému by sa len prednedávnom automobilka priznávala veľmi neochotne, ale dnes na tom už asi nezáleží. „Prechod na hybridné pohonné jednotky si vyžiadal ohromné investície a my sme to v tom čase podcenili. Po štrukturálnej stránke pracujeme na tri valce, kým naši súperi ich majú osem,“ povedal šéf skupiny.

Vo Viry momentálne prebieha výpredaj. Kľúčoví zamestnanci dostávajú ponuky z ostatných tímov a duševné vlastníctvo pohonnej jednotky na rok 2026 vraj už patrí Cadillacu. Je to smutný koniec, ale podľa de Mea to bola len otázka času. „Keď som sem pred štyrmi rokmi prišiel, skupina chcela zastaviť program v F1. Nemáme štruktúru, aby sme sa pohybovali na čele vývoja chemického zloženia batérií, riadenia softvéru a rekuperácie energie,“ priznáva otvorene taliansky manažér.

Čo z toho teda vyplýva? Keďže sa v súčasnej Formule 1 hojne využívajú hybridné technológie a batérie, Renault nemá šancu na úspech bez rozsiahlych investícií do infraštruktúry. Keď sa pozrieme na dnešný francúzsky automobilový priemysel, je veľmi nepravdepodobné, že by sa k tomu odhodlala štátna firma Renault, ktorá momentálne zažíva ďalšiu krízu a hovorí sa o jej spojení s koncernom Stellantis.

Podľa de Mea by preto pomohlo F1, keby zjednodušila používanú technológiu a práve tým sa pokúsila prilákať automobilky. „Ktovie, Formula 1 by možno mohla z dlhodobého hľadiska zjednodušiť používanú technológiu, napríklad predstaviť motor bez hybridu, bez elektriny, veľmi hlučný a s ekologickými palivami pre podporu zeleného imidžu. To by bol základ a k nemu by dostal každý výrobca desaťpercentný priestor na úpravu motora podľa vlastných potrieb,“ navrhuje de Meo.

„F1 je však v súčasnosti veľmi ďaleko od tejto vízie. Nové pravidlá pre pohonné jednotky, s 50-percentným rozdelením výkonu medzi elektrinu a spaľovací motor, sú tak trochu Frankenstein, ktorý vznikol ako kompromis medzi požiadavkami jednotlivých výrobcov. Náklady na vývoj exponenciálne narástli a dokonca aj pre pilotov to bude náročné,“ myslí si prezident Renaultu.

Súvisiace články

Diskusia