Organizátor sľubuje, že jazdci okruh v Austine ani nespoznajú
Po dlhej jesennej prestávke sa Formula 1 konečne vracia. Čaká ju americká preteková trojička, ktorú odštartuje VC USA v Austine. Organizátori sa už príchodu hviezd Formuly 1 nevedia dočkať a avizujú, že sa majú na čo tešiť. Trať totiž dostala celkom nový asfaltový koberec.
“Vyzerá to ako čisto nová trať, no nie?” pýšil sa týždeň pred Veľkou cenou USA šéf okruhu Bobby Epstein pre Austin American-Statesman. “Jazdci z nej aj budú mať pocit, že je to úplne iná trať. Za tie roky sme spravili veľa záplat, ale viem, že už nastal čas pustiť sa do veľkého preasfaltovania. Malo by to viesť k veľmi rýchlym časom na kolo a nejakým rekordom. Som presvedčený, že jazdcom sa nový asfalt bude páčiť.”
Páčiť sa bude zrejme všetkým, ale niektorým predsa len viac ako iným. Azda najširší úsmev na tvári budú mať v Red Bulle, ktorý sa tento rok trápi na hrboľatých tratiach. Max Verstappen sa aj v Azerbajdžane sťažoval na to, že príliš veľa času jazdil s jedným kolesom vo vzduchu, čo znižovalo priľnavosť a zvyšovalo degradáciu pneumatík.
Max Verstappen navyše kritizoval povrch v Austine už pred rokom. “Na niektorých miestach sú také hrbole a skoky, že je toho už príliš,” povedal po svojom víťazstve. “Nemyslím si, že toto zodpovedá úrovni Formuly 1, je to vhodnejšie pre rely. Milujem túto trať, ale musí byť oveľa hladšia.”
K Holanďanovi sa pridal aj Lewis Hamilton, ktorý poznamenal, že hrbole na jednej strane tvoria charakter okruhu, no v Austine ich už bolo priveľa. Organizátori s tým vraj mali niečo spraviť. “Sme otvorení rozhovorom s nimi, aby sme im pomohli a možno nemuseli preasfaltovať všetko, aby to nestálo celý majetok.”
Na prácach sa nešetrilo
Nakoniec to však celý majetok stálo. Na položenie nového koberca sa použilo viac ako 18-tisíc ton asfaltu, ktorý bol natiahnutý v dvoch fázach. Prvá sa skončila pred aprílovými pretekmi MotoGP, a druhá na začiatku septembra.
“Na faktúre bola osemmiestna suma. Povedzme, že to bola tučná čiastka,” prezradil Bobby Epstein na prehliadke okruhu, ktorého nový povrch tak stál viac ako desať miliónov dolárov. “Maxova negatívna recenzia bola azda poslednou kvapkou, ale už bolo načase sa do toho pustiť. Toto je náš dvanásty rok a povrch bol už narušený najmä z pohľadu MotoGP. Na niektorých miestach neboli hrbole, ale asfalt začal praskať.”
Zlé podložie aj sfušované opravy
Okruhu Amerík v Austine robí problémy nestabilné ílové podložie, ktoré sa pri nízkych teplotách sťahuje a pri vysokých zas rozpína. Povrch sa následne vlní a na trati vznikajú hrbole. “Táto ílovitá pôda je strašná. Nie je ideálna na žiadne konštrukcie.”
Pri výstavbe okruhu však museli brať ohľad aj na iné parametre ako len na podložie. V prospech tejto lokality hovorila priaznivá cena či letisko, ktoré je vzdialené len pätnásť kilometrov od brán okruhu.
Podľa Epsteina by však situácia nemusela byť taká zlá, keby vlnenie trate spôsobovala len pôda. “Ukázalo sa, že tie veľké nerovnosti boli spôsobené rúrami, ktoré boli pod traťou. Po vonkajších stenách rúr stekala voda a spôsobovala eróziu. Všetky rúry sme teraz odstránili.”
Okrem toho život jazdcov komplikovali aj niektoré nedomyslené pokusy o vyrovnanie povrchu trate. V nájazde do prvej zákruty bol jeden veľký hrboľ, ktorý vybraná spoločnosť odstránila tým, že pod trať umiestnila veľký betónový blok.
“Znie to ako skvelý nápad,” vysvetľuje podstatu problému organizátor. “Ak však tento betónový blok neukotvíte, časom sa po dažďoch začne zosúvať dolu kopcom. Spôsobil tým vydutie. Nebolo to teda urobené správne. Museli to celé vybagrovať a vybrať von. Ak ste niečo také chceli spraviť s betónom, mali ste začať v najnižšom bode, aby sa to nemalo kam zosúvať.”
Piloti aj diváci si trať budú pochvaľovať
V posledných rokoch sa okruh pustil do ďalších menších úprav, no vždy to boli len dočasné záplaty. Tentoraz by všetko malo byť v poriadku. Formula 1 však nebude “pokusným králikom”, ako to bolo napríklad pred pár rokmi v Turecku.
Po natiahnutí nového koberca sa už na okruhu predstavili jazdci na vytrvalostných pretekoch Lone Star Le Mans či motocyklová séria MotoAmerica. Podľa Epsteina sťažností bolo málo a komplimentov na nový povrch zas veľa.
“Dúfajme, že tento nový povrch bude dobre slúžiť aspoň desať rokov,” povedal Bobby Epstein. “Myslím si, že ľudia budú šťastní. Piloti F1 sa teraz môžu koncentrovať na výkonnosť svojich monopostov.”
Medzi ďalšími novinkami na okruhu je aj zúženie asfaltových zón v niektorých zákrutách, v ktorých sa vlani rozmohlo prekračovanie traťových limitov, v súvislosti s ktorým Haas podal aj protest. Na vnútornej strane zákrut 6, 13, 14 a 15 by tak už jazdcov nemalo lákať skracovanie trate. Na výjazde z jedenástej zákruty zas uvidíme “falošný štrk”, teda štrkovú zónu spevnenú epoxidom, aby sa kamienky nedostávali na okruh.
Na viacerých miestach pribudli aj nové kamery, aby sa predišlo minuloročnej blamáži, keď FIA nepotrestala početné porušenia traťových limitov, pretože zákruty nevidela zo správneho uhla.
“Dúfam, že tento rok budeme počuť pozitívne ohlasy. Som presvedčený, že budeme počuť vyjadrenia typu: Toto je ako úplne nová trať! Je to fantastické!” dodal organizátor.