logo F1online.skF1online.sk

Vowles ospevuje Mercedes, ktorý k vývoju pohonnej jednotky pristúpil “veľmi šikovne”

Lewis Hamilton
© Sam Bloxham/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala6. 10. 2024

Podarí sa Mercedesu v roku 2026 rovnaký husársky kúsok, aký predviedol na začiatku súčasnej motorovej éry? Vo Williamse tomu úprimne veria. Šéf stajne James Vowles avizuje, že Mercedesu by sa opäť mohlo podariť uzurpovať pozíciu motorového lídra, keďže s investíciami začal skôr ako konkurencia.

Mercedes už v roku 2014 dokázal, že začať s vývojom a investíciami oveľa skôr sa oplatí. Aj vďaka nadradenej pohonnej jednotke kraľoval konštruktérskym šampionátom Formuly 1 až do roku 2021. Súperi ho skôr skrátka nedokázali zastaviť.

Pred nami je ďalšia veľká zmena na poli pohonných jednotiek a pre všetkých výrobcov to znamená aj príležitosť dostať sa do vedenia. Presnejšie povedané, takmer pre všetkých. Alpine nedávno oznámil ukončenie motorového programu a Mattia Binotto otvorene priznáva, že Audi bude musieť v úvode roka 2026 doháňať isté manko. Aké veľké bude, to vedenie projektu ešte nevie predpovedať, ale motory Audi vraj budú ťahať za kratší koniec.

Očakáva sa, že na druhej strane brehu sa ocitne Mercedes. Naznačuje to aj James Vowles, ktorý v podcaste Beyond the Grid hovoril o tom, že Mercedes je na najlepšej ceste vytvoriť si istý náskok pred ostatnými motorármi. “Myslím si, že Mercedes odvádza fenomenálnu prácu. To je aj dôvod, prečo som tak rád predĺžil náš kontrakt.”

“Nazdávam sa, že opäť uvidíme rozdiely medzi pohonnými jednotkami, ktoré dnes neexistujú. Dnes sú všetky pohonné jednotky na tom takmer rovnako. V roku 2026 sa to zmení a opäť uvidíte rozdiely medzi jednotlivými motormi, hoci si nemyslím, že to bude až také výrazné ako v roku 2014, keď bolo pole dosť rozťahané,” uznáva šéf tradičnej britskej stajne.

Rozdiely budú menšie aj vďaka tomu, že tvorcovia pravidiel vyškrtli jednotku MGU-H, čím sa celý systém zjednoduší. “Je pravda, že ak to zjednodušíte, tak sa to bude viac točiť okolo toho, čo už robíte dnes. Uvidíme však celkom iný dizajn, s akým sa stretnete v elektrickom svete a tiež je iný v tom, ako zo spaľovacieho motora žmýkate maximálny výkon.”

Sezóna 2024 je výnimočná tým, že o víťazstvá dokážu bojovať až štyri tímy. S veľkou pravdepodobnosťou budeme v rovnakom trende pokračovať aj v nasledujúcom roku, ktorý by sme si preto mali vychutnať. Na začiatku novej éry budú totiž spôsobovať spomínané rozdiely medzi tímami aj šasi, aj palivá, aj pohonné jednotky.

Vo Williamse veria, že Mercedes v tomto ohľade k vývoju pristúpil “veľmi šikovným” spôsobom. “Toto je príležitosť. V prípade Mercedesu platí, že boli veľmi šikovní a vrazili do toho prostriedky skôr než ostatní, a to vrátane investícií do rôznych technológií.”

Prvá verzia motorových pravidiel pre rok 2026 bola zverejnená už v auguste 2022, no rokovania prebiehajú dlhšie. Ak Mercedes začal v zákulisí s vývojom už vtedy, teoreticky mohol získať náskok. Pri vývoji motorov totiž neexistovala žiadna štartová čiara, kedy sa všetci mohli pustiť do práce, ako je to pri vývoji šasi: Pri ňom platí, že pred 1. januárom 2025 sa inžinieri nemajú takpovediac ani dotknúť nového šasi, veď v konečnom dôsledku pred pár dňami ešte nepoznali ani konečnú podobu pravidiel. Tímy sa totiž zhodli na tom, že FIA mala do konca septembra odstrániť početné problémy v pravidlách.

Na zasadnutí Komisie F1 v stredu 2. októbra boli tímami odsúhlasené viaceré zmeny v technických pravidlách v oblasti výkonnosti, aerodynamiky a bezpečnosti. FIA reagovala na obavy z toho, že monoposty novej generácie budú v zákrutách na úrovni juniorských kategórií — cieľom bolo totiž pomôcť pohonnej jednotke minimalizovaním odporu monopostu, no s tým ubudol aj prítlak. Predložené úpravy majú opäť zvýšiť aerodynamický výkon áut a tým pádom aj rýchlosť v zákrutách.

Na druhej strane sa však spolu s tým zrejme zvýši odpor auta, a tak sa vraciame k otázke, či elektrická časť motora bude mať dostatok “šťavy”, aby autá nemuseli dobíjať batériu priamo spaľovacím motorom. Detaily zmien však zatiaľ nepoznáme; FIA na svojom webe ešte nezverejnila aktualizovanú verziu technických pravidiel.

Ale späť k Mercedesu: Vydarený štart vývoja je zrejme aj dôvod, prečo sa z neho stal taký odporca úprav parametrov pohonných jednotiek. O tomto kroku sa intenzívne hovorilo najmä na jar tohto roka, keď vysvitlo, že spaľovací motor je poddimenzovaný a elektrická časť zas príliš výkonná na to, koľko energie dokáže rekuperovať z jednotky MGU-K. Ak v Mercedese veria, že ich systém bude najefektívnejší, navýšením výkonnostného podielu spaľovacieho motora by šli proti sebe.

Navyše ani samotný spaľovací motor nebude priamou kópiou tohto súčasného. Motorové oddelenia ho budú musieť pripraviť tak, aby spĺňal niekoľko drobných, no vo svete F1 nie zanedbateľných zmien v parametroch, a najmä pracoval s biopalivami, ktoré majú pri spaľovaní iné vlastnosti ako dnešné zmesi E10.

Vowles dostal takisto otázku, akú úlohu zohrá práve prechod na ekologické palivá. “Nebude to najväčší faktor. Určite budú zohrávať úlohu, ale nie najväčšiu. Mimochodom, myslím si, že udržateľné palivá sú brilantný nápad. Je to niečo nové, nad čím môže svet uvažovať. Predtým sa o tom nepremýšľalo, že by sa aj takto mohla budúcnosť vyvíjať.”

“Myslím si, že sa objavia výkonnostné rozdiely [medzi palivami], ale nebudú také veľké, ako sa budú od seba líšiť jednotlivé pohonné jednotky,” zhodnotil napokon britský inžinier.

Súvisiace články

Diskusia