logo F1online.skF1online.sk

De Meo chce ukončením motorového projektu šetriť, ale predať “rodinný klenot” nemieni

Esteban Ocon
© X/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala4. 10. 2024

Motorový projekt Renaultu je definitívne minulosťou. Alpine v pondelok oznámil, že končí vývoj pohonných jednotiek na rok 2026, a tak na konci sezóny 2025 sa poslednýkrát bude pracovať na projekte F1. Táto tranformácia však bude konečná a nie je predzvesťou predaja stajne, ubezpečuje generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo.

Pohonné jednotky Renaultu patria k najstarším vo Formule 1. Už od 70. rokov minulého storočia sú stálicou v šampionáte F1, pričom odvtedy vyhrali v útrobách monopostov Renaultu, Williamsu, Benettonu a Red Bullu 12 konštruktérskych a 11 jazdeckých titulov. Tento počet sa však už nenavýši. Alpine bude s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať ako zákaznícky tím Mercedesu.

Za všetkým máme hľadať peniaze. Luca de Meo tvrdí, že pri vývoji pohonnej jednotky Renault ročne minul 200-250 miliónov eur. Z týchto peňazí sa mu veľa nevrátilo, keďže zostal celkom bez zákazníkov a o víťazstvách či tituloch môžu momentálne v Enstone len snívať. Na druhej strane ukončením motorového projektu sa takmer celá spomínaná suma ušetrí. Deo Meo konštatuje, že odoberať motory od konkurencie vyjde na menej ako 20 miliónov.

Okrem toho motory Renaultu sa výkonnostne nedokážu vyrovnať konkurencii. K neuspokojivým výsledkom stajne však prispieva aj fakt, že hlavná továreň a motorová divízia sú v dvoch rôznych krajinách.

Luca de Meo to v rozhovore pre L’Equipe označil za jeden z hlavných hendikepov. “V Enstone sú celkom nezávislí a zvyknutí pracovať pod inou vlajkou. Ja som mal všetko preskupiť, ale to by muselo byť v Anglicku. To je ťažké, no nie?”

Zamestnanci vo Viry by zrejme zo sťahovania do Anglicka neboli nadšení oveľa viac, ako keby motorový projekt celkom zanikol. Navyše nie je jasné, ako dlho by takáto operácia trvala a aký negatívny dopad by mala na vývoj.

Čo však bude nasledovať teraz? Generálny riaditeľ ubezpečuje, že “rodinný klenot”, ako nazýva Alpine, nie je na predaj. Príchod Flavia Briatoreho má tím oživiť, nie nájsť mu kupcu. “Čítal som, že dostal za úlohu spraviť z tohto projektu jeden balík a v konečnom dôsledku tím predať. To je čistá lož. Každý druhý týždeň mi volajú finančníci, excentrici, ktorí chcú vstúpiť do F1. Vedia, že po roku 2026 to bude oveľa drahšie.”

Nová Concordská zmluva má zahŕňať aj navýšenie vstupného poplatku do Formuly 1 zo súčasných 200 na 600 miliónov dolárov, čo automaticky navýši hodnotu dnešných tímov. Hovorí sa tiež, že maximálny počet tímov bude beztak znížený z dvanásť na desať. Z tohto pohľadu by bolo pre Renault výhodnejšie ešte dva roky vydržať a následne stajňu predať s ešte väčším ziskom.

De Meo však o predaji nechce ani počuť. “Ja ho nepredám, nie som hlúpy. Zotrvať vo Formule 1 je životne dôležité pre značku Alpine. My sme uzavretý klub. Medzi motoršportovými fanúšikmi to značke dodáva punc dôveryhodnosti. My tie peniaze nepotrebujeme.”

Taliansky biznismen napokon poznamenal, že fanúšikov aj tak v prvom rade zaujíma tím a nie pohonná jednotka. Pomáha si navyše príkladom McLarenu, ktorý má dokazovať, že vo Formule 1 môže vyhrávať aj zákazník.

So situáciou však bolo treba niečo spraviť. Stajňa, ktorá kedysi bojovala o tituly, je dnes “neviditeľná” na deviatom mieste konštruktérskeho šampionátu. Príjmy z marketingu a od sponzorov tak nevyhnutne klesali. “Ešte dva také roky a tento projekt by sa celkom zrútil,” vyhlásil de Meo.

Súvisiace články

Diskusia