logo F1online.skF1online.sk

Ferrari hľadalo anomáliu vo veternom tuneli, podľa Cleara bola misia úspešná

Podlaha Ferrari z vnútornej strany
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:36

Od predstavenia novej podlahy na VC Španielska to šlo s Ferrari od desiatich k piatim. Prakticky celé leto sa taliansky tím trápil s poskakovaním, ktoré vraj spôsobila “anomália” vo veternom tuneli. Teraz už v Scuderii cítia väčšiu istotu, že ju odhalili a odstránili.

Najnovšia podlaha Ferrari uzrela svetlo sveta v Monze. Odvtedy inžinieri nazbierali dáta z troch rôznych okruhov a aj keď žiaden nie je vyslovene živnou pôdou pre poskakovanie, podľa výkonnostného inžiniera Jocka Cleara sa už fanúšikovia nemusia báť toho, že by sa tieto problémy vrátili v rovnakom rozsahu.

Kým sa však inžinierom podarilo odhaliť problém a odstrániť ho, tak prešli tri mesiace, počas ktorých Ferrari stratilo množstvo bodov na McLaren, a Charles Leclerc zas na lídra šampionátu Maxa Verstappena.

“Nikdy necítite stopercentné sebavedomie, no je to dobrým príkladom toho, ako to chodí pri vývoji,” pustil sa Jock Clear do vysvetľovania toho, ako Ferrari hľadalo a našlo chyby vo veternom tuneli. “Ostatní si zrejme kladú rovnaké otázky: Stratili sme náš smer? Po Španielsku sme síce nemali pocit, že by sme zišli zo svojej cesty, ale medzi tým, čo sa dialo vo veternom tuneli a na trati, bola nejaká anomália. Museli sme ju vyriešiť.”

“Celé je to proces. Keď zbadáte anomáliu, musíte ju odhaliť, pokúsiť sa ju pochopiť a potom sa vrátiť na trať. Myslím si však, že už ste mohli vidieť, že sme ju pochopili a vrátili sa na trať,” skonštatoval britský inžinier. “Teraz musíte mať oči na stopkách, aby ste zbadali, aká bude tá ďalšia anomália. Ďalšia sa objaví, pretože toto je proces.”

“Nie je to tak, že vývoj vychádza a niekedy nevychádza. Vývojový proces je presne o tom, že každý týždeň testujete niečo nové. My sme sebavedomí, že náš proces funguje a že sme všetko dostali pod kontrolu. Čakáme len na tú ďalšiu banánovú šupku, na ktorej sa pošmykneme,” odľahčil Clear.

Veterný tunel Ferrari bol v lete na pár týždňov mimo prevádzky. Technici v ňom okrem iného inštalovali vylepšenú verziu pohyblivej podlahy, ktorá pomôže simulovať reálne podmienky na trati, a tým prispeje aj k odstraňovaniu poskakovania. Je totiž rozdiel, či monopost v tuneli stojí na pevnej podložke, alebo vzduch prúdi okolo monopostu na pohyblivej podlahe, kde potenciálne vznikajú nové vzdušné víry.

Pre tímy je alfou a omegou skúmať prúdenie vzduchu práve v oblasti podlahy. “Odkedy sme oživili tieto autá s prísavným efektom, prinieslo to nové výzvy. Zjednodušene povedané, keď je podlaha monopostu ďaleko od podložky a negeneruje obrovské množstvo prítlaku, tak výsledky z veterného tunela sú dosť presné. Akonáhle sa však dostanete k tomu, čo sa deje na obrubníku, keď auto poskočí, tak to vo veternom tuneli neviete robiť.”

“Auto môžete rozhojdať hore-dolu, no z vašich dát je potom guľáš. Nech je však v dátach hocijaký guľáš, pilot s autom bude musieť jazdiť,” prízvukuje Jock Clear. “Medzi tunelom a traťou je istá úroveň korelácie, je však ťažké dostať sa k stopercentne vernej reprodukcii.”

“Pri prísavnom efekte sa vždy objavia tieto anomálie. Anomálie sú väčšie kvôli vzdialenosti od trate, ktorá umocňuje efekt. Keď sa však dostanete na nulu, prídete o všetok prítlak. Keď sa zas podlaha zodvihne o päť milimetrov, máte kopu prítlaku a dostanete sa do toho veľmi úzkeho okna podlahy. Každý s tým bojuje,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia