logo F1online.skF1online.sk

Stella s FIA prebral vyvesenie žltej vlajky: Takáto situácia nemala nastať

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala14. 9. 2024

Landove Norrisove majstrovské nádeje dostali v Baku poriadnu ranu. Maxovi Verstappenovi opäť nevychádza víkend podľa predstáv, no McLaren to opäť nevyužije naplno. Verstappenov najväčší rival v boji o titul totiž vypadol už v Q1 po chybne vyvesenej žltej vlajke. Tak to vidí šéf McLarenu Andrea Stella.

Analýza opakovaných záberov ukázala, že Esteban Ocon je v tom sčasti nevinne. Zdá sa totiž, že po kontakte s bariérou na konci prvého sektora dostal defekt ľavej zadnej pneumatiky, a preto sa do boxov vracal veľmi pomaly. Stojí za zamyslenie, či by nespravil lepšie, keby auto radšej niekde odstavil a pokúsil sa neovplyvniť priebeh Q1 — Ocon už totiž nemal šancu si polepšiť z posledného miesta.

To však nebol nutne dôvod na vyvesenie žltej vlajky. Francúz sa síce pomaly, predsa vracal do boxov a držal sa mimo ideálnej stopy. Po kvalifikácii sa preto táto žltá vlajka aj dlho hľadala: Karun Čandhok vo svojej analýze upozornil na to, že Lando Norris za pätnástou zákrutou zbadal bielu vlajku, ktorá znamená, že na trati je pomalé auto, no neprikazuje mu spomaliť.

Na jeho palubných záberoch sme žiadnu žltú vlajku ani nevideli, no piloti majú informácie o vlajkách aj na volantoch. Ukázalo sa, že Norrisa nezmiatla biela vlajka za pätnástou zákrutou, ani sa nepomýlil tím, ktorý si teoreticky mohol zameniť bielu a žltú a chybne o tom informovať svojho jazdca.

Žltá vlajka bola v treťom sektore vyvesená v momente, keď okolo Estebana Ocona prechádzal Lando Norris.

“Tím mu o nej nepovedal, pretože bola zobrazená na poslednú chvíľu,” vysvetľoval šéf tímu Andrea Stella. “Skontrolovali sme to v našich systémoch a bola to skutočne žltá vlajka. Rozprávali sme sa s FIA, prečo k tomu došlo.”

“Keď je na trati pomalé auto a mimo ideálnej stopy, tak žltá vlajka nie je nevyhnutná. Určite všetci robia maximum, no teraz nastala situácia, ktorá by podľa pravidiel nastať nemala,” zdôraznil taliansky inžinier. “Zaplatili sme za to, no nevzdávame sa. V nedeľu spravíme maximum, aby sme získali body.”

McLarenu môžeme vyčítať to, že na trať nevyšiel skôr, no je otázne, či by mu to pomohlo. Takáto pársekundová žltá vlajka sa mohla objaviť kedykoľvek. Norrisovi by zrejme pokazila kvalifikáciu, aj keby k incidentu došlo o minútku skôr; Norris už bol na cieľovej rovinke, takže by nemal ideálny vstup do nasledujúceho kola. Mal by tiež vybitú batériu a prehriate pneumatiky.

Rozhodnutie siahnuť po použitej sade na záver Q1 Stella obhajoval. “Dnes sa trať rýchlo zlepšovala, takže s výnimkou pár jazdcov prvé kolo nikomu nestačilo. Použité pneumatiky boli dobré. Oscar zajazdil 1:43,0 a Lando mal rovnaké tempo. Oscarov čas stačil na tretie miesto na konci Q1. Použité pneumatiky boli dostatočne dobré. Dokonca aj v Q3 sme videli, že Oscar sa na nich dostal na tretiu priečku.”

“Lando sa ocitol v nesprávny čas na úseku, na ktorom bola žltá vlajka, ktorá v konečnom dôsledku nebola nutná,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia