logo F1online.skF1online.sk

Meteorológovia vydali výstrahu. Jazdcov potrápi extrémne silný nárazový vietor

FIA, F1, Zandvoort, Holandsko, ilustračné
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala22. 8. 2024

Formula 1 sa po letnej prestávke bude musieť vrátiť do tempa vo veľmi ťažkých podmienkach. Meteorológovia vydali na oblasť okolo Zandvoortu výstrahu pred veľmi silným vetrom — na pomery F1 až extrémne silným —, ktorý určite ovplyvní piatkové tréningy. Lando Norris upozorňuje, že by to mohlo byť až nebezpečné.

Predpoveď počasia na VC Holandska avizuje, že nás čaká premenlivý víkend. V piatok a najmä v sobotu hrozia zrážky, v nedeľu má byť zas slnečno. Účastníkom víkendu v Zandvoorte však robí vrásky na čele iný ukazovateľ, ktorý obyčajne pri prehľadoch počasia opomíname. Je ním rýchlosť vetra.

V piatok má vietor dosahovať rýchlosť závratných 80-85 km/h. Holandský kráľovský meteorologický inštitút preto vydal výstrahu pred “silnými nárazmi vetra až do rýchlosti 85 km/h” a v dôsledku lietajúcich trosiek ľuďom odporúča byť vonku ostražití. Niektoré outdoorové aktivity môžu byť dokonca pre silný vietor celkom znemožnené.

Ako sa s takým vetrom popasujú monoposty F1? Je možné, že uvidíme množstvo výletov mimo trať a nehôd. “Je to oveľa náročnejšie, než si ľudia myslia,” povedal Lando Norris na margo predpovede počasia. “Už keď vietor dosahuje rýchlosť 20-25 km/h, tak je to veľa. Rozdiel si všimnete dokonca aj vtedy, keď fúka vietor do 10 km/h.”

V závislosti od toho, kde sa bude pilot nachádzať a z ktorej strany bude fúkať, sa brzdné body budú meniť možno až o pár desiatok metrov. V zákrutách zas hrozia šmyky a hodiny. Na úzkej trati v Zandvoorte však na podobné piruety nie je veľa priestoru.

“Keď fúka konštantný vietor rýchlosťou 25 km/h, je to náročné, ale teraz bude fúkať 40, 50, 60, 70 až 80 km/h. Ešte som nič také nezažil,” pokračoval Norris. “Môže to byť dosť nebezpečné, pretože ak budete vchádzať do zákruty istou rýchlosťou, povedzme do siedmej zákruty, tak 60 až 80-kilometrový vietor zmení správanie auta. Ako pilot s tým neviete nič urobiť. Skončíte v štrku alebo v bariérach. Neviem, čo mám čakať.”

Jazda v takých podmienkach bude komplikovať prácu aj inžinierom. Nastaviť monopost bude hotová alchýmia, pri ktorej bude nutné pozorne skúmať, v ktorej zákrute mal pilot problémy kvôli nastaveniam, a kde za to mohol vietor.

Charles Leclerc upozorňuje na to, že monoposty budú mať problémy a tímy radšej prečkajú tréningy v úkrytoch. “Asi žiadne autá nie sú konštruované na taký vietor, aký sa predpovedá na zajtra. Bude dosahovať rýchlosť až 80 km/h. Ak to tak bude, nie som si istý tým, že na trati uvidíme veľa áut. V sobotu a nedeľu by sa to však malo upokojiť, ale aj tak bude extrémne veterno.”

Alex Albon prišiel s ďalším zaujímavým pohľadom na vec: Piloti už dlho nesedeli v monopostoch a svojím spôsobom by sa najskôr potrebovali rozbehnúť. “Bude to zaujímavá výzva, pretože sme mali takmer trojtýždňovú prestávku. Veľa ľudí trávilo čas na lodiach a podobne, a teraz prichádzame na úzky, kľukatý okruh s vysokým prítlakom, silným vetrom a pieskom mimo ideálnej stopy. Dobre nás to preberie.”

Na piatkovú jazdu je náramne zvedavý aj Oscar Piastri. Austrálčan pripomenul, že súčasné monoposty s prísavným efektom sú dosť citlivé na vietor. V zákrutách to bude veľmi zaujímavé.

“Množstvo prítlaku, ktoré získate alebo stratíte, výrazne závisí od smeru vetra,” podotýka Oscar Piastri. “V niektorých zákrutách to bude zajtra asi ako jazdiť v monoposte F2. Je to obrovská zmena a pre nás to bude veľmi ťažké, pretože my ten vietor tak dobre necítime. Cítite ho dobre, keď fúka bočný vietor, ale keď fúka spredu alebo zozadu, nedá sa to tak ľahko povedať.”

Odhadnúť silu vetra pri vstupe do pravotočivej zákruty môže byť aj o šťastí. “Ak zachytíte náraz vetra v nesprávnej chvíli, svojím spôsobom to nemáte vôbec pod kontrolou. Bude to zaujímavý deň a zaujímavý víkend s vetrom a dažďom.”

Súvisiace články

Diskusia