logo F1online.skF1online.sk

Pre Domenicaliho vodík nie je budúcnosť: Možno sa vrátime k ľahším a hlučnejším motorom

Po štarte VC Belgicka 2024: Charles Leclerc, Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

V roku 2026 čaká Formulu 1 nemalá revolúcia. Monoposty aj ich pohonné jednotky sa zásadným spôsobom zmenia a elektrina už nebude hrať podružnú rolu pri pohonne najrýchlejších štvorkolesových strojov na svete. Nová generácia predpisov však vyzerala dobre len na papieri, samotná realizácia týchto monopostov bude omnoho náročnejšia, čo viedlo mnohých – vrátane prezidenta Formuly 1 Stefana Domenicaliho – k otázkam, či sa šport rozhodol správne.

Už v máji prišiel bývalý šéf Ferrari s vyhlásením, že by hybridné zložky pohonu nahradil ekologicky udržateľnými palivami. Sprvu sa zdalo, že sa snaží len zahrať do noty fanúšikom veľkých a hlučných motorov, ktorých je vo Formule 1 stále požehnane, ale jeho slová napĺňa aj vývoj na automobilovom trhu.

Domenicali v tejto rétorike pokračoval aj v nasledujúcich mesiacoch a v poslednom rozhovore pre magazín Autosport naznačil, že Formula 1 by sa mala sústrediť na hmotnosť, ktorú v súčasnosti z veľkej časti tvoria ťažké pohonné jednotky a ich systémy. „Hmotnosť a rozmery budú v budúcnosti určite na stole, pretože toto je prístup, ktorý sme začali raziť,“ vyhlásil šéf Formuly 1.

„Ocitli sme sa s veľkými a ťažkými autami a možno sa v budúcnosti rozhodneme, že s pokračujúcim vývojom sa vrátime k ľahším konštrukciám. Povedal by som však, že je trochu predčasné o tom hovoriť. Uvidíme, ako sa pripravíme na technické a športové pravidlá pre rok 2026. Keď potom príde správna chvíľa, budeme diskutovať o ďalších témach,“ dodal Domenicali.

Snaha o ľahšie monoposty trvá už niekoľko rokov. Bol to jeden zo základných cieľov pri tvorbe pravidiel pre rok 2026, ale s ťažkými hybridnými systémami a ešte väčšími batériami to bola skutočne Sizyfovská úloha. Minimálna hmotnosť sa v roku 2026 skutočne zníži, ale šéfovia tímov sa následne jednohlasne zhodli, že na začiatku nového cyklu pravidiel budú mať všetci nadváhu.

Aj keď okrem motorov sú dôvodom aj bezpečnostné opatrenia, najvýznamnejším faktorom zostáva pohonné ústrojenstvo – najmä batéria. Ak to teda F1 myslí s dlhodobým znižovaním hmotnosti vážne, musí zvážiť aj návrat k staromódnym motorom.

„Nemyslím si, že vodík ako taký bude strednodobým riešením pre F1 z mnohých, naozaj mnohých dôvodov vrátane technológie, nákladov a bezpečnosti. Verím, že správna cesta vedie buďto súčasnou koncepciou a postupnými krokmi smerom k zníženiu hmotnosti, alebo ak sa udržateľné palivo osvedčí a prinesie nulové emisie, možno nebudeme musieť komplikovať a vynakladať obrovské prostriedky pri vývoji motorov,“ premýšľa Domenicali.

„Možno teda budeme uvažovať o návrate k oveľa ľahším a oveľa hlučnejším motorom. Myslím si, že tieto diskusie prídu tri roky po zavedení nových predpisov. Dôležité bude sa pozrieť späť a uvedomiť si, ako rýchlo sa veci menia,“ skonštatoval Talian.

„Spomínam si, ako sa pred troma rokmi hovorilo, že elektromobily tu budú navždy a pre všetkých. Teraz sa zaťahuje ručná brzda, takže musíme byť obozretní,“ odkázal šéf Formuly 1.

Súvisiace články

Diskusia