Komacu: Tipovať nám ôsme miesto by bolo prejavom hlúposti alebo arogancie
Haasu sa v tejto sezóne darí pravidelne útočiť na bodovanú desiatku. Je to menším prekvapením po tom, čo šéf tímu Ajao Komacu pred štartom sezóny vyhlásil, že americký tím bude na úplnom chvoste štartového poľa. Bolo vôbec toto tvrdenie úprimné, alebo šlo len o pokus odvrátiť pozornosť a zmierniť tlak? Komacu vraj nemal žiadne pokútne úmysly.
Tím pod vedením Günthera Steinera sa v roku 2023 ocitol v problémoch. Prakticky celý rok nič nevyvíjal, trápil sa s degradáciou zadných pneumatík a keď už do Austinu priniesol balík vylepšení, nielen, že si ním nepomohol, ale dokonca v porovnaní s priamymi súpermi stratil.
Steiner tak cez zimu prišiel o hlavu. Podľa Ajaa Komaca nič nenasvedčovalo tomu, že by mal byť rok 2024 taký vydarený. V Pohári konštruktérov je Haas ďaleko pred Alpinom, Williamsom a Sauberom a pravidelne zbiera body. Na konte ich má 27, pričom nesmieme zabudnúť na ďalších päť jedenástych miest.
Bývalý šéf Haasu Günther Steiner si na júlovom EisKingu v Bratislave “prihrial polievočku”, keď na margo dobrých výkonov Haasu poznamenal: “Nechcem si pripisovať zásluhy, no súčasné auto bolo vyvíjané ešte počas minulého roka. Vtedy sme pochopili, že minuloročný monopost už nemáme kam posunúť, a zamerali sme sa na niečo iné.”
Dnes sa to takto ľahko hovorí, no pred štartom sezóny, keď Ajao Komacu prevzal opraty, to vraj tak dobre nevyzeralo. “Pravdupovediac som vedel, o koľko sme sa zlepšili počas zimy. Viete, aký sme malý tím a ako neskoro sme začínali, koľko času sme premrhali s vylepšením pre Austin. Preto som musel predpokladať, že ľudia s aspoň trikrát takými zdrojmi ako my odvedú aspoň rovnako dobrú prácu ako my, pretože nie sú hlúpi, no nie?”
“Takže som musel rátať s tým, že ostatní nebudú mať desať kíl nadváhu a že celkom nepokazia svoju koncepciu. Na to sa nemôžete spoliehať, o svoje výsledky sa musíte postarať vy sami,” vysvetľuje japonský inžinier.
Vzostup Haasu nie je len zásluhou ľudí v továrni, ale do veľkej miery aj konkurencie. Alpine a Williams bojujú nielen s nadváhou monopostu a Sauber je po zmene koncepcie auta totálne stratený. V Kannapolise tak môžu hovoriť o šťastí.
“Je to celkom jednoduché. Máme 300 ľudí. Druhý najmenší tím ich má asi trikrát toľko,” vypočítal Komacu. “Začali sme uvažovať: Keď sme premárnili toľko času [austinským vylepšením], ako sa vlastne zlepšíme? Keby som v Bahrajne vyrazil z dverí a vyhlásil, že budeme na ôsmom mieste, tak by som bol buď hlúpy, alebo arogantný. Jedno z toho.”
“Našťastie pre nás niektorí ľudia to pokašľali, ale na to sa nemôžeme spoliehať. Keď sa púšťate do nejakého biznisu, vlastne, keď robíte čokoľvek, tak nesmiete čakať na chyby ostatných. Ste strojcom vlastného šťastia a o to sa snažím,” uzavrel.