logo F1online.sk

Tak predsa? Zmrazenie motorov je opäť na stole

Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 11. 2020

Potom, čo Ferrari a Renault jasne odmietli zmrazenie pohonných jednotiek ku koncu sezóny 2021, táto téma utíchla. Ako je však vo Formule 1 zvykom, ani oficiálne vyhlásenia nie sú nikdy vytesané do kameňa. V padoku sa momentálne hovorí o tom, že by k zmrazeniu predsa len mohlo dôjsť.

Red Bull chce celú tému uzavrieť do konca novembra. Ak sa podarí dohodnúť na zmrazení motorov, bude musieť s Hondou dotiahnuť rokovania o používaní jej duševného vlastníctva ohľadom pohonnej jednotky. A tiež začať s prípravou vývoja pre rok 2022, ktorý majú tímy povolený od 1. januára.

V opačnom prípade sa môže začať pripravovať na prechod k agregátom z továrne Renaultu. Krajnou možnosťou je stále aj odchod z Formuly 1. Týmto scenárom však predstavitelia červených býkov v posledných týždňoch prestali strašiť fanúšikov.

Možno aj preto, že sa “diskusie posúvajú vpred” a že sa “hýbeme správnym smerom”. Tak zneli slová Helmuta Marka, ktorý načrtol, že Ferrari a Renault sú ochotní ustúpiť zo svojich pozícií.

Podľa nemeckého Auto Motor und Sport si vo Ferrari a Renaulte skutočne vedia predstaviť istý kompromis. Jednou z podmienok je však zmrazenie k začiatku sezóny 2022 a nie ku koncu ročníka 2021.

To je taký rozdiel? Pre Ferrari, ktoré sa snaží motorovo dotiahnuť na súperov z Mercedesu, určite áno. Ak by k zmrazeniu malo dôjsť už o tomto čase budúci rok, Scuderia by počas tejto zimy mala pripraviť pohonnú jednotku, s ktorou by si mala trúfnuť odštartovať novú éru v roku 2022. To neznie veľmi lákavo.

Pirelli Motorsport

S ďalšou zimou, a teda aspoň ďalšími tromi mesiacmi vývoja, bude mať Maranello o jednu príležitosť dotiahnuť sa na strieborné šípy viac. Nuž a to isté platí aj pre Renault. Počas zimy pred rokom 2022 bude môcť predstaviť nový motor na mieru vyrobený pre šasi novej generácie.

Red Bull sa bude musieť zmieriť s tým, že vývojový finiš bude mať o čosi slabší — ak sa s Hondou nedohodne na istej výpomoci z pohľadu vývoja pre rok 2022.

Zmrazenie motorov k štartu ročníka 2022 má aj ďalší argument za. Čaká nás totižto prechod na palivá s desaťpercentnou biozložkou, čo bude navýšenie na dvojnásobok. Motorári budú môcť svoje agregáty lepšie pripraviť na tento prechod.

V neposlednom rade by malo byť skrátené obdobie, počas ktorého budú platiť aktuálne pravidlá, a to do roku 2024. Hovorí sa, že podľa tohto scenára by sezóna 2025 mala priniesť motory, pri ktorých bude až 60-percent výkonu generovať elektrická časť.

Formula 1 by sa zas musela zmieriť s tým, že si na palivá bez CO2 počká až do roku 2025. To je škoda, pretože vývoj palív nie je taký závislý od architektúry motora či formátu pretekov. Ako podotýka AMuS, výrobcovia navyše považujú vývoj palív za lacnejšiu a šikovnejšiu alternatívu k vývoju komplikovaných hybridov, ktoré budú len navyšovať hmotnosť áut — pri 60-percentnom podiele elektriny budú aj batérie oveľa väčšie, a autá ťažšie.

Táto cesta je vydláždená pre obrovské automobilky, ale nie pre súkromných výrobcov. Finančná záťaž je totižto obrovská.

Marko nakoniec dodáva: “My by sme privítali aj oveľa jednoduchší formát pohonných jednotiek s alternatívnymi palivami, a to už k roku 2023. Momentálne sa však nezdá, že by to malo väčšinovú podporu.”

Súvisiace články