logo F1online.skF1online.sk

Šialený nápad Komisie F1: Uvoľní každý z jazdcov aspoň raz miesto nováčikovi?

Oliver Bearman
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 7. 2024

Ako dať viac priestoru mladým pilotom? Formula 1 prichádza s rôznymi nápadmi, ako vydláždiť cestu mladíkom. Preniknúť do najvyššej motoristickej triedy je nesmierne náročné a častokrát potrebuje mladík šťastie alebo ideálne načasovanie. Čo sa s tým teda dá robiť? Podľa portálu Motorsport.com sa na poslednom zasadnutí Komisie F1 objavil šialený nápad inšpirovaný MotoGP.

Zavedie Formula 1 „divoké karty“ na štýl MotoGP? V najvyššej motocyklovej sérii nasadzujú továrenské tímy na vybraných podujatiach do boja ďalší stroj. Pôvodne mali slúžiť pre domácich pretekárov, aby si zajazdili pred očami vlastných fanúšikov, čo ešte zvýšilo atraktivitu podujatia. V poslednom čase je však hlavne príležitosťou pre testovacích jazdcov.

Urobiť niečo také vo Formule 1 je však v podstate nemožné. Aj keby mnohí uvítali nasadenie tretieho Ferrari s Oliverom Bearmanom alebo tretieho Red Bullu s Liamom Lawsonom, v ére „nedostatočného miesta v padoku pre jedenásty tím“, logistických a finančných obmedzení a ďalších prekážok je to ťažko predstaviteľné. Nehovoriac o nutnosti nasadiť tretiu posádku mechanikov, tretie šasi, tretiu sadu náhradných dielov atď.

Táto myšlienka sa však dá upraviť pre potreby F1, aj keď (ako to už v tomto športe býva) každý nápad sprevádzajú obrovské komplikácie. „Tímy a šéfovia tento týždeň prediskutovali myšlienku zavedenia divokých kariet pre nováčikov. Portál Motorsport.com sa dozvedel, že jedným z bodov na utorkovom zasadnutí Komisie F1 v Londýne bola aj táto myšlienka,“ uvádzajú Briti.

„Predpokladá sa, že podnetom je snaha o viac príležitostí pre mladých jazdcov, aby pozbierali cenné skúsenosti. Niečo podobné dobre funguje v ďalších kategóriách, napríklad v MotoGP, kde tímy prihlasujú ďalší motocykel,“ napísal Motorsport.com.

Ako sme však uviedli, pre Formulu 1 je myšlienka tretieho monopostu takmer nepredstaviteľná. „Systém divokých kariet môže vo Formule 1 fungovať len v prípade, že nováčik nahradí v kokpite pravidelného pilota,“ napísal Motorsport.com.

Mladík môže nahradiť len jedného z pravidelných pilotov a táto myšlienka bola podľa britského portálu rýchlo zavrhnutá. Viete si predstaviť, že by Max Verstappen, Lewis Hamilton či Lando Norris po novom nevynechali len jeden tréning v roku, ale rovno celý víkend? Lístky na podujatie bez jednej z týchto hviezd sa budú predávať ťažšie a dá sa očakávať aj pokles televíznej sledovanosti.

„Aj keď myšlienka divokých kariet bola nateraz odložená, F1 a tímy chcú naďalej hľadať spôsoby, ako poskytnúť nováčikom viac času na trati. To by sa mohlo uskutočniť prostredníctvom dodatočných tréningov,“ uviedol Motorsport.com.

Návrh F1online.sk

Tretie monoposty ani „posadenie“ Maxa Verstappena na jeden víkend v roku neznie ako rozumná myšlienka. Nemusíme to však preháňať a stále existuje kompromisné riešenie. My navrhujeme, aby sa na nasadenie nováčikov využili milované i nenávidené šprinty.

Nateraz si odmyslíme, že Liberty Media a Stefano Domenicali milujú šprinty a tvária sa, že sú strašne populárne a Max Verstappen sa ich proste musí zúčastniť. My máme nápad, ako dáme viac priestoru mladým pilotom, odbremeníme pravidelných jazdcov a možno aj zvýšime atraktivitu šprintu.

Prečo by aspoň jeden alebo dva šprinty v roku nemohli odjazdiť nováčikovia? V piatok popoludní sa odjazdí kvalifikácia bez pravidla parc fermé, ktorá by zároveň poslúžila aj ako tréning. Mladíci môžu trénovať, skúšať nastavenie a zároveň sa určí poradie na štarte. Nováčikovia by potom v piatok popoludní odjazdili šprint a bojovalo by sa o cenné body do Pohára konštruktérov.

V sobotu by potom do kokpitov zasadli pravidelní jazdci a odjazdili jeden tréning. Popoludní by sa následne uskutočnila „normálna“ kvalifikácia a v nedeľu hlavné preteky. Prečo by niečo také nemohlo fungovať? Sme zvedaví na vaše názory.

Súvisiace články

Diskusia