logo F1online.skF1online.sk

Posledné zasadnutie Komisie F1: Bodový systém sa nezmení a stúpne minimálna hmotnosť

Po štarte VC Maďarska 2024: Oscar Piastri, Lando Norris a Max Verstappen
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2024

23. júla sa uskutočnilo tretie z plánovaných zasadnutí Komisie F1. Šéfovia tímov, zástupcovia FIA a F1 sa z Maďarska ponáhľali do Londýna, aby opäť rozhodovali o ďalšej budúcnosti športu a zmenách pravidiel. Najpodstatnejším bodom programu bola pravdepodobne zmena bodovacieho systému, ktorá však, trochu prekvapujúco, neprešla hlasovaním Komisie s pozitívnym výsledkom a v roku 2025 sa nebudú udeľovať body dvanástim najlepším pilotom.

Tento nápad sa objavil na jar a rýchlo si získal veľkú popularitu. Dôvodom bola nadradenosť piatich najbohatších a najrozvinutejších tímov. Tie vstúpili do sezóny s nemalým náskokom na ostatných päť stajní. Šance RB, Haasu, Alpine, Williamsu a Sauberu na body sa prudko zúžili a objavila sa myšlienka, že by bolo zaujímavejšie a obohacujúcejšie, keby sa od roku 2025 bodovala najlepšia dvanástka, nie desiatka.

Tento nápad si rýchlo získal veľa zástancov aj v radoch top tímov. Tie však zavedenie novinky najprv odložili na neskôr, údajne aby lepšie prehodnotili dôsledky zmeny, a potom ju úplne odmietli. Po poslednom zasadnutí Komisie F1 je oficiálne, že v roku 2025 nedôjde k zmene bodovacieho systému.

„Na základe jednomyseľnej zhody boli odmietnuté akékoľvek zmeny bodovacieho systému (upraveného v článkoch 6.4 a 6.5 Športových pravidiel) nad rámec desiatich najlepších v cieli veľkej ceny,“ uviedla Medzinárodná automobilová federácia vo svojom tlačovom stanovisku po skončení zasadnutia Komisie F1.

Nediskutovalo sa však len o bodovom systéme. Prišlo aj na ďalšie témy.

Minimálna hmotnosť

Pred touto sezónou sa uvažovalo o dodatočnom znížení hmotnostného limitu, ktorý je už od roku 2022 na úrovni 798 kilogramov. Padali návrhy na drobné zníženie, napríklad na 796 kíl. Podobne ako v prípade bodového systému však v roku 2025 dôjde k pravému opaku. Tentoraz má zmena za cieľ pomôcť zdravotnému stavu pilotov.

„Minimálna hmotnosť jazdca sa zvýši z 80 kilogramov na 82 kilogramov v prospech blaha a zdravia pilotov. V dôsledku toho sa v roku 2025 zvýši minimálna hmotnosť monopostu bez paliva zo súčasných 798 kilogramov na 800 kilogramov,“ uvádza sa v stanovisku FIA.

Predsezónne testy budú v roku 2026 trvať až deväť dní

V roku 2026 prejde Formula 1 do novej éry. Premiéru budú mať nové autá aj pohonné jednotky. Napriek snahe znížiť náklady na prepravu i záťaž na životné prostredie budeme svedkami najdlhších predsezónnych testov za dlhé roky.

„Predsezónne testy budú v roku 2026 pozostávať z deviatich testovacích dní rozdelených do troch samostatných podujatí,“ uvádza sa v správe. Nevieme, či sa rozdelia aj na tri rôzne okruhy. Napríklad v roku 2022, keď si F1 taktiež prechádzala veľkou zmenou pravidiel, sa testovalo tri dni v Barcelone a potom tri dni v Bahrajne. Uvidíme, s akým plánom príde Formula 1 tentokrát.

Pravidlá pre rok 2026 a finančné predpisy

Správa zo zasadnutia Komisie obsahuje aj pomerne rozsiahly odsek k technickým pravidlám pre rok 2026, ktorých úplnú podobu stále nepoznáme. Na tomto stretnutí Komisie F1 sa vraj prijal „časový harmonogram“ a po „ďalších diskusiách technických a športových poradných komisií bude 17. októbra na zasadnutí Svetovej rady motoristického športu predstavená aktualizácia predpisov. Mimoriadne zasadnutie Komisie F1 sa uskutoční 2. októbra a bude sa na ňom diskutovať o záležitostiach týkajúcich sa roku 2026.“

Komisia sa ešte na záver uzniesla, že náklady na materskú, otcovskú a nemocenskú dovolenku, ale taktiež výdaje súvisiace s tzv. teambuildingami budú mať naďalej výnimku a nebudú sa započítavať do rozpočtového stropu.

Súvisiace články

Diskusia