logo F1online.skF1online.sk

Od júla platia nové limity na veterný tunel. Ako sú na tom jednotlivé tímy?

Aerodynamické senzory na aute Landa Norrisa
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 7. 2024

Po prvých šiestich mesiacoch roka sa opäť menia alokácie jednotlivých tímov vo veternom tuneli a tiež priestor pre počítačové simulácie CFD. Čo to znamená pre jednotlivé tímy, kto bude mať na vývoj najviac a kto najmenej priestoru?

Formule 1 ide aj o to, aby si boli tímy vyrovnané. Preto zaviedla systém, ktorý obmedzuje vývojové možnosti jednotlivých tímov vo veternom tuneli a pri počítačových simuláciách aerodynamiky. Aby sa pole skutočne vyrovnávalo, najviac času dostáva najslabší tím, zatiaľ čo stajni na čele sú “pristrihávané krídelká”.

Tieto alokácie sa menia vždy po šiestich mesiacoch. V prvej polovici sezóny dostávajú tímy priestor podľa konečného poradia šampionátu z predchádzajúceho roka, v druhej polovici roka zas podľa priebežného poradia k 30. júnu.

Haas ako tím na siedmom mieste konštruktérskeho šampionátu získa presne základ alokácie pre toto obdobie (od 1. júla do 31. decembra 2024). Pre americký celok to znamená, že môže stráviť 80 hodín čistého času vo veternom tuneli so zapnutým vetrom, pričom v ňom môže otestovať 2000 rôznych konfigurácií komponentov.

Pri počítačových simuláciách zas môže spotrebovať 6 000 000 AUh, čo je jednotka (tzv. Alokačná jednotka, Allocation unit) definovaná v pravidlách F1 ako celková výpočtová kapacita, ktorú tím smie využiť na simulácie. Vo vzorci na jej výpočet figuruje počet jadier procesorov, ich maximálna taktovacia frekvencia a uplynutý čas.

V skutočnosti tak má každý tím k dispozícii presne určený počet taktov procesora, ktoré je možné využiť. Výhodou špeciálne zavedenej jednotky je to, že de facto nezáleží na použitom hardvéri. Každý tím má presne rovnaký priestor v rámci 1 MAUh.

Tento systém pomôže Formule 1 dosiahnuť, čo si zaumienila, ale priestor na inovácie a zlepšenie tu stále je, myslí si George Russell z Mercedesu. Víťaz pretekov v Spielbergu upozornil na to, že prideľovať časy vo veternom tuneli podľa pozície nie je najvhodnejšie. Keby sa však priestor prerozdeľoval podľa získaných bodov, oveľa adresnejšie by pomohol tímom, ktoré strácajú najviac. Na druhej strane absolútny dominátor by mal v ďalšom období väčší hendikep.

“Tá vec s veterným tunelom je naozaj dobrá, ale v tejto chvíli je postavená na pozíciách a nie na bodoch,” vysvetľuje George Russell, ako by sa dal systém vylepšiť. “Red Bull získal dvakrát toľko bodov ako tím na druhej priečke v konštruktéroch, no rozdiel v alokácii veterného tunela je taký istý ako medzi druhým a tretím miestom.”

“Mercedes a Ferrari vlani delili len tri body, takže možno by tímom pomohlo sa rýchlejšie dohnať, keby to bolo postavené na bodoch a nie pozíciách v šampionáte,” myslí si britský pretekár.

Alokácie vo veternom tuneli sa budú opäť prepočítavať po skončení sezóny a budú platiť od 1. januára do 30. júna 2025.

Súvisiace články

Diskusia