Prečo to Sainzova strana zvládla lepšie? Vyhrala nielen komunikácia (PREPIS VYSIELAČKY)
Charles Leclerc po pretekoch nebol spokojný so svojím tímom a skorou zastávkou v boxoch, ktorá ho odsúdila na neúspech. Hovoril o nevydarenej nedeli, na ktorú čím skôr bude chcieť zabudnúť, a zároveň naznačoval, že k chybe došlo na boxovom múriku, ktorý mu mal posúvať nesprávne informácie.
V premenlivom počasí sme zvyknutí na to, že autá vzadu zvyknú zariskovať ako prvé. V zúfalej snahe sa im môže podariť preskočiť viacerých súperov. Charles Leclerc však v takej pozícii rozhodne nebol. Pred prezutím na intermediálky bol siedmy a takto hazardovať so svojimi pretekmi nemusel.
Zastávka preto vyzerala trochu nepochopiteľne. “Na základe informácií, ktoré som mal v aute, som bol presvedčený, že to sú správne pneumatiky. Počul som, že dážď dosť silnel a v ďalšom kole malo začať husto pršať,” vyhlásil v mix zóne Charles Leclerc.
Ak bol Leclerc presvedčený, že podľa jeho informácií bolo správne prezuť na intermediálky, prečo ich neobul aj jeho kolega Carlos Sainz? Môžeme predpokladať, že celý tím sa pozeral na totožné radarové snímky.
“Obom jazdcom sme poskytli rovnaké informácie, ale boli v odlišných situáciách a na iných častiach okruhu,” obhajoval svoj tím Frédéric Vasseur, jeho šéf. Ako však dokumentuje vysielačková komunikácia na jednotlivých stranách garáže, informácie predsa len nemali presne rovnaké. Komunikácia medzi Charlesom Leclercom a jeho pretekovým inžinierom Bryanom Bozzim bola oveľa menej jasná ako medzi Carlosom Sainzom a Riccardom Adamim.
Prinášame vám prepis z vysielačky oboch jazdcov, na ktorej je vidieť rozdiely v komunikácii, ktoré napokon rozhodli. Všimnite si, ako Bryan Bozzi, pretekový inžinier Charlesa Leclerca, informuje o blížiacom sa “hustom” daždi, ale aj to, ako sa Monačan viac-menej sám rozhodoval, či zamieri do boxov.
15. kolo
Bryan Bozzi: Dážď s vysokou intenzitou príde o dve až tri kolá.
16. kolo
Bozzi: Teraz očakávame hustý dážď. Príde to čoskoro.
Bozzi: Hustý dážď bude trvať dve až tri kolá. Potom ustane, potom príde možno ďalší dážď.
17. kolo
Bozzi: Carlos jazdí 32,5.
Bozzi: V pätnástej zákrute je mokro.
Bozzi: Lídri stále zostávajú vonku.
18. kolo (kvapky pribúdajú)
Bozzi: Takto by to malo zostať ešte tri-štyri kolá.
Bozzi: Časy stále poukazujú na sliky. Na intermediálky je treba 1:40,0.
Bozzi: V boxoch padá hustejší dážď úrovne 2-3.
Leclerc: Ako dlho to bude trvať?
Bozzi: Ďalších desať minút. Lídri zostávajú vonku.
Leclerc: Pripravte sa.
Bozzi: Očakávame, že toto je najhustejší dážď. Desať minút zostane takýto.
19. kolo
Leclerc: Box.
Bozzi: Rozumiem.
V prvej zákrute bolo vidieť pomerne silnú prehánku. Keď však Charles Leclerc ešte v tom istom kole prišiel na starú cieľovú rovinku a do zákruty Copse, na jeho priezore takmer úplne zmizli všetky kvapky. Trápil sa však so zadnými pneumatikami, čo tiež mohlo prispieť k unáhlenému rozhodnutiu zastaviť a obuť hoci prechodné, ale čerstvé gumy.
Leclerc: Moje zadné pneumatiky sú v ťahu.
Leclerc: Počkajte ešte chvíľu s tou zastávkou, pretože časť okruhu je stále dosť suchá.
Leclerc (po pár sekundách sám zmenil názor): Box, box.
Bozzi: Rozumiem, zastavíme po intermediálky. Lídri zostávajú vonku.
Odhadnúť správny čas výmeny pneumatík zo slikov na intermediálky a naopak je kumšt. Rozhodujúce slovo má pilot, ktorý sám vie, či dokáže pokračovať v tých istých podmienkach. Musí mať však aj spoľahlivé informácie od tímu, aby vedel zhodnotiť, či zvládne aj prípadné zosilnenie dažďa, alebo radšej chvíľu prečká, keďže dážď má ustať. Monačan sa však na ďalší vývoj pýtal až po vstupe do boxov.
20. kolo
Leclerc (v boxoch): Bude ten dážď silnieť?
Bozzi: O päť minút a potom možno neskôr.
Bozzi: Na výjazde z boxov to bude tesné s Bottasom. Daj si pozor na pneumatiky. Si pred Bottasom, ide za tebou.
Bozzi: Manažment na rýchlych úsekoch.
Bozzi (neskôr na rovinke Hangar): Sliky sú v tejto chvíli o tri až štyri sekundy na kolo rýchlejšie. Nezničme si pneumatiky a počkajme, kým sa počasie zhorší.
Leclerc: Dážď vôbec nesilnie.
Komentátorovi Martinovi Brundlovi sa toto rozhodnutie hneď nezdalo. Keďže veľká časť okruhu bola stále suchá, varoval, že intermediálky v takých podmienkach “do dvoch kôl zožerie”.
21. kolo
Leclerc (predbehol ho Valtteri Bottas na slikoch): Ničím si tu pneumatiky.
Leclerc: Bryan, stále ma informuj o počasí.
Bozzi: Áno, príde to o tri kolá.
Leclerc: Preboha, veď to mení všetko.
Bozzi: Toto potrebujeme prežiť.
Bozzi: Ďalšie auto za nami je Pérez na intermediálkach.
22. kolo
Leclerc: Nové správy?
Bozzi: O jedno až dve kolá príde dážď s intenzitou 1 až 2. Po ďalších dvoch kolách intenzita 3, takže o päť kôl príde silnejší dážď.
Leclerc: Z týchto gúm mám už sliky.
Bozzi: Keď príde ďalší dážď, budeme musieť zastaviť po druhé intermediálky.
Leclerc: Samozrejme.
23. kolo
Bozzi: Máme hlásený nejaký dážď v deviatej zákrute. Viac dažďa do dvoch kôl.
Bozzi: DRS je dostupné. Pérez za nami na intermediálkach 1:44,9.
Bozzi: Viac prší v pätnástej zákrute.
24. kolo (Leclerca predbiehajú jazdci o kolo popredu)
Bozzi: Ďalšie auto za nami je Norris.
Bozzi: Blikajúca modrá. Plná modrá, Norris za nami. Ďalšie auto je Piastri.
25. kolo (Leclerc na intermediálkach si všíma, že vôbec nestíha autám okolo seba)
Leclerc: Na mokrých úsekoch som pomalší ako chlapci, ktorí majú sliky.
Bozzi: Vidíme. Ďalšie auto je Verstappen, potom Sainz.
Bozzi: Dážď silnie a bude trvať 20 minút.
Verstappen a Sainz vpredu zastavili, Leclerc zostáva na trati ďalšie kolo.
Bozzi: Máme v pláne zastaviť v tomto kole po nové intermediálky.
Leclerc: Bude dážď oveľa silnejší?
Bozzi: Zostane takýto ďalších 20 minút. Rovnaká intenzita.
Ferrari napokon prišlo o ďalšie cenné sekundy. Tentoraz sa však neunáhlilo so zastávkou, ale s ňou zas príliš dlho vyčkávalo. “Zostanem ešte na nich, kým ich celkom nezničím,” odmietol pitstop Leclerc. Tím mu to nevyhovoril napriek tomu, že na minisektoroch musel vidieť, ako Verstappen na nových intermediálkach lieta. Len v druhom a treťom sektore bol o päť sekúnd rýchlejší ako Leclerc.
A čo Sainz s Adamim?
Na rozdiel od vágnych pomenovaní ako “hustý dážď”, “viac dažďa” či “nejaký dážď” si na druhej strane garáže Riccardo Adami a Carlos Sainz vytvorili vlastný systém, podľa ktorého sa informujú o tom, aká mokrá je trať na danom úseku. Na kódovanie používajú aspoň tri farby: tyrkysovú, zelenú a žltú. Zrejme v tomto poradí označujú, aké presne sú podmienky od relatívne suchej až po pomerne mokrú trať.
Sainz zároveň vďaka tomuto kódovaniu vedel, aké asi podmienky ho čakajú v ďalších kolá. Predstaviť si totiž, čo presne znamená “viac dažďa” nie je žiadna hračka. Vďaka dohodnutému označeniu však všetko vedel predpovedať. Obe strany zároveň neustále komunikovali a tým sa ubezpečovali, že sú “na jednej vlne”.
16. kolo
Sainz: Teraz je tyrkysová. Toto je tyrkysová?
Adami: Ešte to nie je tyrkysová.
Adami: Ďalšie kolo bude medzi zelenou a žltou, bude to trvať dve až tri kolá
Sainz: OK. [nezrozumiteľné] či bude zelená alebo žltá.
17. kolo
Sainz: OK. Tretí sektor je mokrý, nie? Najvlhkejšia je pätnásta zákruta.
Adami: Rozumiem. V treťom sektore bude na jedno kolo žltá.
Adami: V tejto chvíli je v pätnástej zákrute tyrkysová.
Sainz: Iba na poslednom úseku trate?
Adami: Správne.
Adami: Tyrkysová je aj v šiestej a siedmej zákrute.
Sainz: Áno, tyrkysová v šestke a sedmičke.
Adami: V tejto chvíli je sektor tri zeleno-žltý. Dávaj si pozor v pätnástej zákrute.
Sainz: Daj mi vedieť, keby niekto začal vybiehať z trate.
Adami: Nikto nevychádza z trate. Toto je tá najmokrejšia časť.
18. kolo
Adami: Zostane to také ako teraz v treťom sektore približne dve až tri kolá.
Sainz: Áno, informuj ma.
Adami: Rozumiem.
Adami: Dobrá robota. Posledné kolo 35,3.
Adami: V treťom sektore je zelená. Zelená v treťom sektore.
Adami: Nikto nevychádza z trate.
V nasledujúcom kole Charles Leclerc zamieril do boxov. Ricciardo Adami v tom čase svojho jazdca neinformoval o tom, že by mal dážď silnieť, a Sainz zachoval chladnú hlavu.
19. kolo
Adami: Dve kolá bude na celom okruhu tyrkysová.
Adami: Daj pozor v prvom sektore.
Adami: DRS je deaktivované. Diferenciál +1 ti môže pomôcť.
Adami: Jedno alebo dve kolá budú takéto, potom dážď zoslabne. Opatrne v treťom sektore.
Adami: Max 2,4 pred nami. Charles o 12 sekúnd za nami. Buď opatrný.
20. kolo
Adami: Pre tvoju informáciu, Charles zastavil. Monitorujeme ho.
Adami: V ďalšom kole bude intenzita dažďa klesať.
Sainz: So slikmi som spokojný.
Adami: OK, dobre.
Sainz: Chlapci, odvádzate dobrú robotu. Pokračujte v tom.
Adami: Áno, pokračuj v tom. Hlavu dolu.
Adami: Navrhujem diferenciál +2.
Adami: Intenzita klesá, ale stále je tyrkysová.
Charles Leclerc a Bryan Bozzi by sa po nedeli mohli inšpirovať týmto šikovným systémom. Mimochodom, zaujímavosťou je, že Lewis Hamilton sa mal nedávno u Sebastiana Vettela informovať o tom, aký pretekový inžinier je Riccardo Adami. Vettel ho zo svojho pôsobenia vo Ferrari veľmi dobre pozná, keďže pred príchodom Carlosa Sainza spolupracoval práve s ním. Ak by chcel Lewis Hamilton nejaké referencie, azda by si mohol vypočuť práve vysielačky z nedele.
Jedno však treba uznať: Vo Veľkej Británii nenesie všetku zodpovednosť za chybné rozhodnutia len tím. O cenné sekundy sa Leclerc pripravil aj sám rozhodnutím odložiť druhý pitstop, ale aj tým, že napriek suchej trati v druhom sektore a nie veľmi mokrému povrchu v tom prvom sám seba presvedčil, že je vhodný čas prezuť, hoci všetci ostatní zostávali vonku.
Hovorí sa tiež, že v premenlivých podmienkach je najťažšie jazdiť na čele. Ak máte pred sebou iného pilota, môžete ho sledovať a kopírovať jeho jazdu, brzdné body či sa odraziť od jeho rozhodnutí. Ferrari sa nemôže vyhovoriť ani na to; pred sebou malo jazdcov z troch tímov, ktorí to zvládli, dokonca aj jedného pilota zo svojej vlastnej stajne.