logo F1online.skF1online.sk

Verstappen o tom, prečo sa nedočkal väčšej podpory: Médiá sú väčšinou britské

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala7. 7. 2024

Médiá vplývajú na verejnú mienku vo všetkých oblastiach života vrátane športu. Väčšinou je dôležité, kto dané médium vlastní, no v prípade Formuly 1 je podľa Maxa Verstappena najdôležitejšia národnosť. Je vraj prirodzené, že ak dôjde k nehode britského jazdca s cudzincom, tak sa vzhľadom na prevahu Britov v médiách väčšina prstov zosynchronizuje ako kompasy.

Veľká väčšina novinárov, reportérov, ale aj televíznych expertov z radov bývalých jazdcov sa v prípade incidentu Maxa Verstappena s Landom Norrisom postavila na stranu pilota McLarenu. Mnohí dokonca pre Holanďana žiadali ešte prísnejší trest, hodnotili, ako si Verstappen ničí povesť, spomínali na rok 2021 a vyjadrenia Andreu Stellu, že Verstappena bolo treba vychovávať obrazne povedané “na malom dvore a s veľkým bičom”.

Hlavný komentátor Sky Sports David Croft v podcaste z dielne britskej televízie jasne prezentoval svoj pohľad. “Toto nie je prvýkrát, čo sa o Maxovi bavíme v takejto súvislosti a dostal za to desaťsekundový trest. Neviem, či je desať sekúnd dosť. Z hľadiska smerníc, s ktorými pracujú komisári, dokážem pochopiť, prečo udelili desať sekúnd, hoci nakoniec to nemalo takmer žiaden dopad na jeho konečný výsledok po výmene pneumatík.”

“Nebudem niesť pochodeň a volať po tom, aby Max dostal na nasledujúce preteky penalizáciu straty miest na rošte, ale bol desaťsekundový trest dostatočný vzhľadom na to, že jeho manéver znamenal odstúpenie iného jazdca a jeho samého pripravil o šancu vyhrať?” spytoval sa dlhoročný hlas priamych prenosov vo Veľkej Británii.

Podobný kontakt mohol podľa viacerých jazdcov na súčasnom rošte dopadnúť tak, že by sa nikomu nič nestalo. Teraz však mali obaja smolu. Aj to je dôvod, prečo FIA po správnosti nemá — a podľa vlastných tvrdení to ani nerobí — hľadieť na dôsledky nehody, ale len na samotné činy. Takým skúseným komentátorom by to malo byť jasné, preto sa nemôžeme čudovať, že sa otvorila táto téma o tom, ako média držia stranu britským jazdcom.

Do podobnej situácie sa už v minulosti dostal aj Fernando Alonso, ktorý najmä v roku 2007 pocítil, aké je to dostať sa do nemilosti médií. Tie napríklad po pamätnej kvalifikácii v Maďarsku informovali o tom, ako Španiel bez hanby pokazil jazdy svojmu kolegovi Lewisovi Hamiltonovi, no verejnosť sa už nedozvedela, že celej roztržke predchádzalo Hamiltonovo porušenie tímovej dohody. Pohľad verejnosti by to možno nezmenilo, ale aspoň by poznala celý príbeh a to, že ani jeden nebol bez viny.

Jenson Button sa pravidelne objavuje v prenosoch britskej Sky Sports. Z majstra sveta z roku 2009 sa stal jeden z mála expertov, ktorí sa Verstappena nechystali ukrižovať. Svoj názor dokonca pod tlakom britských kolegov označil za “kontroverzný”. “Veľa sa hovorí o Maxovi a o tom, ako menil smer v brzdnej zóne a či mal dostať prísnejší trest. Môže to znieť kontroverzne, ale nemyslím si to. Keď brzdil, mierne zatáčal doľava. To sa niekedy stane. Pozeráte sa doprava a trochu vás zanáša doľava.”

“Myslím si, že sa presunul vľavo, pretože tam bol Lando, čo je problém. Preto dostal desaťsekundový trest. Lando sa však tiež mohol pohnúť doľava, mal tam ešte kus trate. Mohol sa kontaktu vyhnúť,” zdôraznil 44-ročný pretekár.

Bývalý pilot stajne Brawn GP pripomenul predchádzajúci ročník. “Niečo veľmi podobné sa stalo v roku 2023, teda vlani v Rakúsku a presne v tej istej zákrute. Na vnútrajšku bol Carlos Sainz a na vonkajšku Max Verstappen. Carlos sa presúval doľava presne rovnako ako Max, a Max sa potom pohol spolu s ním, nasledoval ho doľava a vyšiel na obrubník, aby nedošlo ku kontaktu.”

“To je tvrdé pretekanie. Áno, niekedy to nevyjde a potom sa o tom dlho bavíme, ale je skvelé, že sa o tom rozprávame, pretože títo dvaja sa budú medzi sebou biť aj v ďalších rokoch,” ponúkol svoj pohľad Jenson Button.

Nuž a čo hovorí na tlak zo strany médií Max Verstappen? Ako už vo štvrtok deklaroval, kritiku “má v paži”. Má však pocit, že zatiaľ čo v prípade jazdcov zo zahraničia sa používajú centimetre, výkony domácich sa posudzujú podľa imperiálnych jednotiek.

“Okolo 80 až 85 percent médií v F1 je anglických, takže je tu táto dominantná sila. Podvedome by väčšina bola radšej, keby sa darilo jazdcovi ich národnosti a v prípade nehody je prirodzené, že budú držať stranu svojmu krajanovi,” vyhlásil Max Verstappen v rozhovore pre Daily Mail.

Televízie si však do priamych prenosov volajú aj expertov z radov bývalých jazdcov, hoci je pravda, že medzi nimi nie je veľa zástupcov z iných krajín. “Väčšina bývalých jazdcov je tiež britská, takže je to trochu jednostranné,” hovorí Holanďan. “Vyrastal som však tak, že tieto veci ma nerozhodia. Pre mňa sú to len drobné ruchy. Viem, ako sa mám koncentrovať na preteky a ako dostať zo seba čo najlepší výkon aj s tým, čo sa deje v pozadí.”

Verstappena zaujímajú len reakcie ľudí, ktorí sú mu blízki. “Ja nepočúvam, čo niekto hovorí, ako ma kritizuje alebo chváli. Som tu so svojím tímom, ktorého členovia sa podieľajú na mojom úspechu. Ich počúvam a rozprávam sa s nimi, aby posúdili moje výkony. Ostatní môžu mať svoj názor, je to v poriadku. Nijako to neurčí, ako budem žiť svoj život mimo okruhov alebo ako sa na nich budem správať.”

Súvisiace články

Diskusia