logo F1online.skF1online.sk

Čo sa stalo s Ferrari? Vasseur vysvetľuje návrat k starému autu aj kvalifikačný výpadok

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 7. 2024

Hrdinami kvalifikácie na VC Veľkej Británie sa stali traja domáci jazdci z Mercedesu a McLarenu. Ferrari na druhej strane rátalo škody. Taliansky tím, ktorý mal byť hlavným vyzývateľom červených býkov, zažíva ďalší prepad ako z minulých sezón. Frédéric Vasseur sa pokúsil vysvetliť, čo sa deje v Maranelle.

Podobný scenár sa v prípade Ferrari opakuje pomerne často. Spomeňme si na roky 2012, 2017, 2018 či 2022. Keď taliansky tím čo i len trochu pričuchne k majstrovskému titulu, tak mu v priebehu sezóny akosi dôjde dych.

Od posledného víťazstva v Monaku uplynulo už šesť týždňov, počas ktorých sa Scuderia trápi. Veľkú nádej predstavovalo španielske vylepšenie, ale s ním sú spojené aj značné problémy. “V piatok sme na našich autách nasadili obe špecifikácie. Pre poskakovanie sme sa rozhodli vrátiť k tej starej,” vysvetľuje piatkové testy a sobotňajšie rozhodnutie vrátiť sa k verzii z Imoly Frédéric Vasseur.

Ani toto rozhodnutie celkom neeliminovalo poskakovanie, ale aspoň trochu sa ho podarilo dostať pod kontrolu. Okrem toho sa zdá, že balíček zo Španielska bude skôr pasovať pomalším okruhom. “Silverstone má rýchle zákruty, v ktorých nám balík neprinášal žiaden úžitok, ale nie som si istý, že to by bola odpoveď na tento zlý výsledok.”

Charlesovi Leclercovi akoby “návrat do minulosti” nevyhovoval tak ako Carlosovi Sainzovi, ktorý už začiatkom týždňa radil svojmu tímu zanechať španielske novinky. Presvedčili ho o tom jazdy na simulátore.

“Stopercentne sme sa zhodli na návrate k prechádzajúcej špecifikácii. V piatok bolo zrejmé, prečo sa objavilo poskakovanie a vzhľadom na konfiguráciu okruhu v Silverstone to dávalo dokonalý zmysel,” zareagoval šéf stajne.

Pár chýb v kokpite aj na boxovom múriku

Pod siedme a jedenáste miesto Scuderie sa podpísalo niekoľko faktorov, vysvetľuje Vasseur. “V Q2 sa deväť monopostov vošlo do jednej desatiny. Celkovo sme to nedokázali poskladať do seba. Nie sme v najlepšej kondícii ani na kvalifikáciu, ani na preteky. Leclerc však spravil chybu v trinástej zákrute, ktorá ho stála tri desatiny sekundy. Keď sa v jednej desatine ocitne toľko áut, je to ťažké.”

“Ako ste tiež mohli vidieť, výjazd z boxov v Q3 bol jeden chaos,” pripomenul napätý záver, v ktorom sa o pozíciu naťahovali Russell, Sainz, Piastri a Alonso. Scuderia si však rovnako ako McLaren a Aston Martin môže spytovať svedomie za to, že svojho jazdca tak neskoro vyslala na trať.

“Sainz bojoval s Alonsom a Piastrim a určite nemal ideálne výjazdové kolo. Až do štvrtej zákruty bol v dobrej pozícii, ale potom stratil pôdu pod nohami a my sme to nedokázali poskladať. Ide tu skôr o operatívnu stránku ako o čokoľvek iné,” poznamenal francúzsky inžinier.

V Monaku sme neboli majstri a teraz nie sme hlupáci

Pri pohľade na postupný pád Ferrari sa vyslovene ponúkajú slová Fernanda Alonsa z Kanady, ktorý si po kvalifikácii uťahoval zo svojho bývalého tímu: “Ocitli sme sa pred dvoma autami Ferrari, ktoré už v Monaku vyhrali majstrovský titul,” uštipačne pripomenul obrovské oslavy talianskej stajne, ktoré sa ukázali ako veľmi unáhlené. Pre tifosi je to ďalšia krutá rana, ktorú zažívajú rok čo rok.

Čo sa stalo s Ferrari? Odpovedá Frédéric Vasseur: “Čo sa stalo od Monaka? Nuž, v Q2 sme sa dostali do jednej desatiny za Russella a potom sme mali nanič Q3,” zdôraznil šéf Ferrari tento silverstonský “úspech”. Až tak tragicky to teda nevidí. “Po Monaku z nás neboli majstri sveta rovnako, ako dnes z nás nie sú hlupáci. S pokojom sa musíme pokúsiť všetko poskladať, dať dokopy dobrú kvalifikáciu a nevyvodzovať závery o našom potenciáli alebo pretekovej rýchlosti.”

Jedno sa 56-ročnému manažérovi musí nechať, a to je jeho optimistický pohľad na vec. Ferrari ho určite potrebuje, hoci niekedy môžu takéto vyjadrenia ako z príručky večného pozitivistu pôsobiť až otravne. Najmä po takej kvalifikácii, v ktorej Ferrari neporazili len Mercedesy a McLareny, ale dokonca aj Nico Hülkenberg z Haasu.

“Ja sa teším s Hulkom aj Haasom. Mne nezáleží na tom, kto je pred nami, pretože my musíme byť vpredu pred všetkými ostatnými,” vyhlásil Vasseur. “Bol by som radšej, keby bol pred nami Nico a Haas než ostatní. Nie je to frustrácia. Za týchto okolností sme neodviedli dostatočne dobrú prácu. Keď je osem až desať áut tak blízko pri sebe, musíte byť perfektní.”

Ferrari perfektné nebolo. Pokúsi sa to napraviť nedeľu, no rozhodnúť môže aj počasie. “Neviem, či by som si vybral sucho alebo mokro. Myslím si, že to bude podobne chaotické ako v sobotu a to bude pre nás lepšie. Ak sa naskytne príležitosť, musíme byť pripravení chopiť sa jej. Medzičasom sa jej pokúsime chopiť bez toho, aby sme bezhlavo riskovali.”

Súvisiace články

Diskusia