logo F1online.sk

FIA s ďalším kiksom: Q2 odštartovala aj napriek žeriavu na trati

Autá na konci boxovej uličky
© Twitter/Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala14. 11. 2020

Po posledných týždňoch by sa jeden zamyslel nad tým, ako veľmi to FIA myslí s tou bezpečnosťou vážne. Do už pomerne bohatého repertoára bezpečnostných kotrmelcov v sobotu pridala ďalší. Jazdcov pustila na trať počas Q2 ešte v momente, keď bol na trati žeriav, ktorý odpratával monopost Nicholasa Latifiho.

To samo o sebe by nemusel byť až taký malér, keby asfalt nepripomínal skôr ľad. Kompetentní už zrejme zabudli na rok 2014 a nehodu Julesa Bianchiho zo Suzuky, na ktorej následky napokon zomrel. Vtedy sa ukázalo, že v náročných podmienkach sa aj počas žltej vlajky môže stať tragická nehoda, a preto je rozumnejšie vyčkať, kým sú naozaj všetky ťažké mechanizmy za bariérami.

Kimi Räikkönen sa ako prvý blížil k ôsmej zákrute, keď ho prekvapili žlté vlajky, a za nimi žeriav. Nechápavo vo vysielačke skonštatoval, že nerozumie tomu, prečo komisári radšej nepočkali. Inžinier mu to zdupľoval.

Michael Masi to obhajoval tým, že FIA predpokladala, že žeriav už bude za bariérami v momente, keď sa k miestu činu dostanú monoposty. “Autá sme vypustili z boxovej uličky, zatiaľ čo žeriav smeroval k únikovej ceste.”

“Postupovali sme na základe informácií, ktoré riaditeľstvu pretekov dal správca trate, a teda, že vozidlo bude mimo okruhu ešte predtým, ako autá dorazia do ôsmej zákruty, kde prebiehalo odpratávanie auta,” pokračuje nástupca Charlieho Whitinga. “Akonáhle bolo zrejmé, že žeriav sa zdržal pri ceste za bariéry, tak sme predĺžili zónu s dvojitými žltými vlajkami od ôsmej zákruty až po vjazd do sedmičky, aby sme autá ešte väčšmi spomalili počas ich výjazdových kôl.”

“Toto je určite scenár, ktorý už nechceme vidieť. Pri spätnom pohľade sme mali konať inak a podržať autá v boxoch, až kým nebude odpratávanie hotové. Prehodnotíme naše procedúry, aby sme do budúcna minimalizovali riziko podobných incidentov,” doplnil Masi.

A FIA bude mať čo prehodnocovať. Okrem tohto incidentu sa môže rovno pozrieť aj na jazdu bez bezpečnostných pásov a načasovanie povolenia predbiehať pre jazdcov, ktorí počas výjazdu SC strácajú kolo, keď sú ešte na trati maršáli.

Súvisiace články