logo F1online.sk

Vettel: Aj tri stupne môžu rozhodnúť, my sme ich nenašli

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala14. 11. 2020

Sebastianovi Vettelovi sa od Veľkej ceny Maďarska nepodarilo v kvalifikácii poraziť jeho tímového kolegu. Nepriaznivú šnúru prestrihol až dnes, hoci by sme to v náročných istanbulských podmienkach nečakali. Nemec cítil, že to mohlo dopadnúť aj lepšie, keby Ferrari SF1000 vedelo gumy zohriať ešte o čosi viac.

Témou číslo jeden víkendu v Turecku je čerstvo položený asfalt. Jazdci sa po ňom šmýkali už aj v piatok, no a keď k tomu v sobotu zapršalo, bolo o zábavu postarané. V niektorých momentoch to hraničilo až s hazardom a aj preto bola prvá časť kvalifikácie prerušená.

“Toto je niečo, čo sme ešte nevideli,” konštatuje Sebastian Vettel. “Vynárajú sa mi spomienky z Austinu 2012, keď mali nový asfalt. Prvé tréningy boli naozaj ťažké. Je to aj zábava, keď však nedokážete v pneumatikách vygenerovať dostatok tepla, aby gumy s autom začali fungovať, tak je to ešte horšie ako len šmykľavé.”

Presne také problémy malo Ferrari aj dnes, hoci v piatkových tréningoch to vyzeralo sľubne. “Bola to náročná kvalifikácia. Som sklamaný, že sme nepostúpili do tretej časti. Síce bolo šmykľavo, ale aj tak sme celý víkend pôsobili celkom slušne.”

“Nakoniec to všetko stálo a padalo na tom, či ste mali priľnavosť alebo nie. Tento povrch je veľmi klzký. Ak viete vygenerovať viac tepla, nájdete viac gripu. My sme dnes boli medzi tými, u ktorých boli teploty nižšie. Tri, štyri alebo päť stupňov môže rozhodnúť, ale my sme ich nevedeli nájsť. Mali sme pocit, akoby mokré gumy boli pre nás tie najhoršie.”

“Nuž a dostať pneumatiky na správne teploty bolo našou slabinou už od štartu sezóny. Priniesli sme nejaké vylepšenia, aby sme situáciu zlepšili, zahriali ráfiky, a teda aj pneumatiky, ale zdá sa, že sa ešte potrebujeme posunúť,” nechal sa počuť pilot, ktorý zažil svoju formulovú premiéru práve v Istanbule v roku 2006. Do pamätí fanúšikov sa zapísal aj tým, že len šesť sekúnd po výjazde z garáže prekonal svoj prvý rekord; žiaden jazdec pred ním a ani po ňom nedostal trest rýchlejšie ako on. Za prekročenie maximálnej rýchlosti v boxoch vtedy dostal pokutu tisíc dolárov.

Vettel by si určite chcel ešte nejaké úspechy pripísať, a o rok sa o to môže pokúsiť v Aston Martine. Mimoriadne povzbudivý je preto výsledok Lanca Stroll a Sergia Péreza, ktorým sa darilo nachádzať grip aj v kvalifikácii a napokon obsadili prvé a tretie miesto.

Ide o potvrdenie toho, že tohtoročný monopost Racing Pointu skutočne za niečo stojí. Vettela to môže tešiť, pretože on je tým pilotom, ktorý miluje grip viac než ktokoľvek iný, a to hlavne v zadnej časti auta. Keď mu nechýba, vie sa s autom viac vyhrať, ako zvykne hovoriť. Uvidíme teda, čo Nemec predvedie s hybridom Mercedesu z rokov 2019 a 2020.

A čo predvedie v nedeľu? “Uvidíme, čo sa s tým bude dať robiť. Bude to ťažké, okrem toho vyštartujeme zo špinavej časti roštu. Myslím si, že máme lepšiu rýchlosť než len na zisk dvanásteho miesta, ale neviem, aké budú zajtra podmienky,” doplnil na margo soboty Sebastian Vettel.

Mimochodom, dnes uplynulo presne desať rokov odo dňa, kedy Sebastian Vettel zodvihol nad hlavu svoju prvú šampionátovú trofej. Stalo sa tak 14. novembra 2010 v Abú Zabí. Ako si na to Nemec spomína?

“Mojím veľkým cieľom vždy bolo jazdiť vo Formule 1, a potom vyhrať šampionát. Keď sa to udialo, najskôr bolo veľmi ťažké si to uvedomiť,” vrátil sa k Veľkej cene Abú Zabí 2010 Vettel, ktorý sa dovtedy nikdy neobjavil na čele priebežného poradia šampionátu. Podarilo sa mu to až v tej rozhodujúcej chvíli; po posledných pretekoch sezóny.

“Ten titul pre mňa stále veľa znamená. Dokázal som si, že na to mám. Keď som preťal cieľovú čiaru, vedel som, že som vyhral preteky. Nemal som však problém akceptovať, že som v boji o titul mohol prehrať. A tak som čakal na hlas môjho inžiniera, ktorý mi mal oznámiť výsledky.”

“OK, teraz musíme počkať na zvyšné autá, povedal. A zrazu zakričal: Si majster sveta! Vtedy sa svet okolo mňa prestal krútiť. Ešte stále som však musel s autom dôjsť do parc fermé. Ani neviem, ako sa mi to podarilo,” pousmial sa Vettel.