logo F1online.skF1online.sk

Uberme z kritiky na Verstappena. Trest bol prísny a Norris nie je bez viny

Lando Norris
© Screenshot/FOM
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2024

Max Verstappen si to v nedeľu zlízol za svoje manévre aj spôsobenie kolízie s Landom Norrisom. Kritiku si musel vypočuť nielen zo strany väčšiny fanúšikov, ale aj predstaviteľov McLarenu a svojím spôsobom aj od komisárov, ktorí ho označili za vinníka nehody. Je však Verstappen skutočným rakúskym záporákom, alebo aj Lando Norris musí priznať časť viny?

Po 63 kolách sme už boli ako na ihlách. Lando Norris opakovane útočil na Maxa Verstappena a videli sme niekoľko tesných momentov vrátane výjazdov mimo trať. V Mercedese si Toto Wolff vtedy mädlil ruky očakávajúc, že sa niečo zomelie. Keď Verstappen a Norris skutočne havarovali, plný emócií to zvestoval Georgeovi Russellovi.

Najmä vo vysielačke Landa Norrisa však bolo rušno. Pilot McLarenu sa sťažoval na to, že jeho súper na brzdách menil smer. Podľa šéfa McLarenu Andreu Stellu to bol typický Verstappen, ktorý podobné triky skúša na svojich súperov už od príchodu do efjednotky. FIA vraj spravila chybu, keď ho nenaučila správne pretekať a nad jeho “vyčíňaním” tak často len mávla rukou.

Tým len vo Verstappenovi posilňovala presvedčenie, že je správne a najmä veľmi výhodné takto agresívne pristupovať k súbojom a čiastočne aj zastrašovať svojich súperov. Prečo by zrazu Holanďan menil to, čo mu v roku 2021 pomohlo získať titul? Musíme uznať, že v sezóne 2021 bol Lewis Hamilton tým umnejším a umiernenejším z dvojice.

Holanďan sa v nedeľu bránil, že smer menil pred stlačením brzdového pedála, čo tým pádom malo byť v poriadku, a reagoval protiútokom: Pokusy Landa Norrisa z veľkej diaľky neboli v poriadku. Videli sme aj to, že McLaren v tretej zákrute vpálil na vnútornú stranu a Holanďan musel opustiť trať.

Keďže sa v tomto článku budeme vracať do minulosti, môžeme Verstappenovi rovno pripomenúť jeho vlastný manéver na Charlesa Leclerca z roku 2019, za ktorý nedostal penalizáciu a vďaka ktorému veľkú cenu vyhral. Aj on vtedy súpera vytlačil z trate po útoku zozadu. V nedeľu len dostal ochutnať zo svojej vlastnej medicíny.

V tejto úvahe však nebude cieľom rozoberať zmenu smeru Maxa Verstappena na brzdách, z čoho ho obviňuje Norris, ale samotnú kolíziu a čo k nej viedlo. Otázka je jednoduchá: Naozaj si Max Verstappen zaslúžil penalizáciu? A čo vlastne vyviedol, že mu FIA musela udeliť trest?

“Max Verstappen sa blížil k tretej zákrute s Landom Norrisom na jeho ľavej strane. Pred tým, než zatočil, pilot auta s číslom 1 sa posunul doľava, čím spôsobil kolíziu s Landom Norrisom,” vysvetlila FIA. “Komisári rozhodli, že Max Verstappen nesie prevažnú časť viny, preto v súlade s precedensmi udeľujú vyššie zmienenú penalizáciu.”

Max Verstappen sa skutočne posúval doľava, no nič iné od brániaceho sa jazdca ani nemôžeme očakávať. Podstatné je, že volant nestrhol v prudkom pohybe a či na vonkajšej strane svojmu súperovi nechal dostatok miesta, aby k nehode nedošlo. Ak tam to miesto bolo a aj tak sa nepodarilo predísť kontaktu, tak časť viny musí prevziať aj brániaci sa pilot.

Max Verstappen bol presvedčený, že Lando Norris sa na vonkajšiu stranu mohol zmestiť. “Keď sedíte v aute, najskôr sa zamýšľate: Spravil som niečo zlé? Nenechal som dostatok miesta, tú polovicu auta? Môžeme sa baviť o tom, čo je šírka auta, no ja si myslím, že som mu nechal jednu šírku auta k bielej čiare.”

“A je prirodzené, že bojujete tvrdo. Nenechám mu dve šírky auta, pretože pretekáme a viem, že by ma dostal na výjazde zo zákruty,” vysvetľuje základné princípy pretekania. “O pretekové víťazstvo sa bojuje tvrdo, také by malo byť pretekanie. Ako kamaráti sa nikdy nechcete dotknúť ani havarovať, ale stalo sa to. Aj to patrí k motoršportu, aj keď to nie je príjemné a obaja sme z tohto výsledku sklamaní.”

Vytláčanie v tretej zákrute nie je žiadna rarita

Pozrime sa na pár prípadov z minulosti, ktoré poukazujú na to, že v tretej zákrute nie je podobné vytláčanie ničím nevídaným. Navyše sa nikdy netrestalo. Rozdiel je však v tom, ako na to zareagoval pilot na vonkajšej strane. Ak nevyužije celú šírku trate a obrubník, nemôže si za to sčasti aj sám?

Vráťme sa v čase do roku 2018 a pripomeňme si súboj Sebastiana Vettela s Lewisom Hamiltonom v tretej rakúskej zákrute. Hamilton sa ocitol na okraji trate veľmi podobne ako v nedeľu Lando Norris. Ku kolízii však nedošlo, keďže sa neoblomne nedržal pred bielou čiarou, ale bol ochotný využiť aj obrubník.

V roku 2023 sme v tej istej zákrute boli svedkami napríklad súboja medzi Maxom Verstappenom a Carlosom Sainzom. Obhajca titulu ukázal, že sa dá útočiť z vonkajšej strany a nezraziť sa s autom napravo, ktoré mu tiež nenechávalo priveľa miesta.

Všimnite si však, že Verstappen má v poslednej fáze brzdenia ľavé predné koleso dokonca až za obrubníkom, aby sa bezpečne vyhol kolízii.

Toto sme v prípade Landa Norrisa nevideli. Max Verstappen sa postupne presúval k bielej čiare rovnako ako piloti vo vyššie spomenutých prípadoch, no Norrisovi sa na obrubník nechcelo. Keby bol rovnako ochotný ako vlani Verstappen, súboj mohol pokračovať a pokojne mohol Holanďana predbehnúť presne tak isto ako Verstappen pred rokom Sainza.

V neposlednom rade pripomeňme predbiehací manéver Sebastiana Vettela na Landa Norrisa z VC Rakúska 2019. Britský pretekár sa vtedy ocitol v ešte nevýhodnejšej pozícii ako cez víkend pri Maxovi Verstappenovi, keďže Vettel ho vytláčal oveľa viac a prudšie. Vtedy k nehode nedošlo vzhľadom na to, že Norris sa na rozdiel od tejto nedele rozhodol využiť aj obrubník. Stačilo veľmi málo, aby to dopadlo ako cez víkend.

Exkurziu do minulosti môžeme ukončiť výletom na Veľkú cenu Talianska 2018, na ktorej Max Verstappen podobným spôsobom vytláčal Valtteriho Bottasa a za tento prehrešok dostal päťsekundový trest. V tomto prípade je však podstatný jeden “detail”.

Valtteri Bottas na vonkajšej strane už skutočne nemal kam ísť. Keď sa k nemu Verstappen začal približovať, posunul sa ešte doľava, ale viac sa nedalo. Na ľavej strane mal v tej chvíli ešte stále trávnik a až za ním sa objavil úzky zelený pás.

Vyššie zmienené prípady sú dôkazom toho, že Medzinárodnej automobilovej federácii v tretej zákrute neprekáža samotné vytláčanie. Prekáža jej niečo iné: Keď pri tom vytláčaní spôsobíte kolíziu.

Z tohto však plynie zaujímavá implikácia: Znamená to teda, že v minulosti Hamiltonovi, Verstappenovi a Norrisovi stačilo neuhnúť a ich súperi by dostali trest za spôsobenie kolízie? Je toto ten návod, ako si vypýtať penalizáciu?

Christian Horner zašiel ešte ďalej, až na úroveň konšpiračných teórií. Bezprostredne po pretekoch naznačil, že Lando Norris sa cielene snažil v tretej zákrute “niečo spôsobiť”, keďže vedel, že má na konte už štyri prekročenia traťových limitov a s päťsekundovým trestom len ťažko vyhrá. Toto je už dosť pritiahnuté za vlasy, no po víkende v Štajersku sa zdá, že teoreticky sa takto dá popohnať komisárov k rozdávaniu športových pokút.

Predbiehacie manévre sú ako tanec. Spolupracovať musia obe strany a rozhodujú centimetre. Ak však pri obrane nevyužijete priestor, ktorý máte k dispozícii, nemôžete viniť z kolízie len súpera. Verstappen jazdí veľmi tvrdo a určite nesie polovičný diel viny, ale v tomto konkrétnom prípade sme nevideli žiadnu prehnanú agresivitu, ktorá by Holanďana zaradila do kategórie “špinavcov”.

Na druhej strane Lando Norris nevyužil obrubník a možno aj nahnevaný z toho, čo mu Verstappen “vyviedol” pri predchádzajúcich pokusoch, bol totálne neústupčivý. Ak chce však raz pomýšľať na titul, možno by sa mal viac inšpirovať Lewisom Hamiltonom a jeho umným štýlom jazdy z roku 2021. Pre šampionát totiž nie je nič horšie ako vypadnúť z pretekov.

Súvisiace články

Diskusia