logo F1online.skF1online.sk

McLaren podal protest. FIA ho odmietla a zmazanie Piastriho času nevysvetľovala

Oscar Piastri
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala30. 6. 2024

McLaren sa po skončení kvalifikácie rozhodol podať protest. Komisári mali rozhodovať o tom, či bol ich verdikt správny, spravodlivý a objektívny, ale nakoniec sme na rozuzlenie tohto zaujímavého prípadu čakali márne. Komisári protest neprijali a označili ho za neprípustný.

Papájový tím sa hneď po zmazaní času Oscara Piastriho začal búriť. Po tímovej porade sa Andrea Stella vybral do kancelárie komisárov, kde sa dožadoval vysvetlenia. To ho neuspokojilo, keďže sa McLaren rozhodol podať oficiálny protest. Ak by uspel, Austrálčan by sa vrátil na pôvodnú tretiu priečku.

“Obyčajne veľmi podporujeme FIA a uznávame, že každý sa snaží odviesť čo najlepšiu prácu,” povedal na margo Piastriho penalizácie šéf tímu Andrea Stella. “V tomto prípade sme však nemohli súhlasiť s tým, že monopost bol nepochybne za limitmi trate.”

Na zverejnenom zábere z priameho prenosu nebolo vidieť ľavé zadné koleso Oscara Piastriho, na čo už máme precedens: Vlani na VC USA nedošlo k mazaniu časov, pretože FIA nemala k dispozícii také snímky, ktoré by jednoznačne dokázali, že monopost bol za bielou čiarou všetkými štyrmi kolesami. Darmo, že z palubných záberov to bolo vo viacerých prípadoch zjavné.

Je však pravdepodobné, že FIA mala v Spielbergu k dispozícii aj zábery z iných uhlov a bezpečnostných kamier.

McLaren mal však pochybnosti o kvalite týchto záberov, ale aj ich objektívnom použití. “Išlo nám o objasnenie. Chceli sme sa pozrieť na dôkazy, podľa ktorých bol monopost ‘bez žiadnych pochybností’ za hranicami trate,” vysvetľoval Stella. “Nemôžem povedať, že by bola uspokojená podmienka ‘žiadnych pochybností’.”

Existuje tu pár princípov. Prvý je, že použitý systém musí mať adekvátne rozlíšenie, a druhým je, že metodika pri jednom aute musí byť aplikovateľná na všetky autá. Ak pri danom monoposte použijete záber z vrtuľníka, ak potrebujete použiť záber z vrtuľníka, tak musí byť dostupný pre všetky autá,” podotkol šéf McLarenu.

Zábery z vrtuľníka nesmú byť použité

Určite si ešte spomínate na spomínanú Veľkú cenu USA 2023, na ktorej Haas podal žiadosť o preskúmanie rozhodnutia — a to v súvislosti s početnými porušeniami traťových limitov v šiestej zákrute. FIA vtedy tento protest zamietla, ale priniesla dôležité vysvetlenie.

Komisári v predmetnej šiestej zákrute nemazali časy preto, že kamera nebola správne natočená a nesnímala tú časť zákruty, kde k porušeniam dochádzalo. Palubné zábery zas nemožno považovať za relevantné, keďže na nich nie je vidieť predmetné zadné koleso. Haas preto prácne skúmal palubné zábery monopostov vzadu, z ktorých sa už v mnohých prípadoch dalo jednoznačne posúdiť, či je auto vpredu mimo trate alebo na nej.

FIA vtedy zareagovala, že ani tieto zábery nie je možné použiť. “Keďže palubné zábery sú užitočné len pri overovaní porušenia pravidiel monopostu, ktorý je pred kamerou, a nie monopostu, ktorému kamera patrí, komisári majú zato, že nemohli presne a konzistentne zhodnotiť, či došlo k porušeniu pravidiel v prípade každého auta a v každom kole,” uviedla štvorica rozhodcov, ktorí mali “službu” počas VC USA. “Anekdotické použitie záberov z nasledujúceho monopostu, ktoré môžu alebo nemusia byť k dispozícii v prípade potenciálneho porušenia pravidiel daného auta v ktoromkoľvek čase, nespĺňa podmienky presnosti a konzistentnosti dôkazu.”

Ak má McLaren podozrenie, že FIA v niektorých prípadoch využívala zábery z vrtuľníka a skutočne by to tak bolo, tak podľa verdiktu z VC USA nemali byť vôbec brané do úvahy. Vrtuľník sa totiž počas celej kvalifikácie nevznášal nad šiestou zákrutou a nesnímal prejazd každého auta. Môžeme teda povedať, že “nespĺňa podmienky presnosti a konzistentnosti dôkazu”.

Jednoznačne neobstojí ani tvrdenie, že McLaren pravým zadným kolesom vyšiel až na štrk. FIA totiž oficiálne negarantuje, že v každom bode danej zákruty je obrubník široký presne dva metre. Nevieme stopercentne vylúčiť, že na danom úseku nemá len 1,9 metra.

McLaren protestovať ani nemohol

Je preto škoda, že sme sa nedočkali vysvetlenia a prípadne aj samotného záberu, na základe ktorého riaditeľstvo pretekov zmazalo Piastriho čas. FIA totiž rozhodla, že protest je neprípustný; nech to znie akokoľvek absurdne, podať protest voči zmazaniu meraného času nie je možné bez ohľadu na to, aké veľké pochybnosti má potenciálne poškodená strana. Rozhodnutie FIA je v tejto veci “sväté”, pokiaľ ho sama nezmení.

Na druhej strane sa však McLaren dopustil aj niekoľkých procesných pochybení, pre ktoré komisári protest neprijali. Britský tím napríklad podal protest správcovi okruhu a nie predsedovi komisárov; v proteste sa neodvolával na žiadne relevantné pravidlo; nešpecifikoval, voči komu tento protest podáva a napokon protest neobsahoval zdôvodnenie. Všetky tieto veci však v proteste podľa Medzinárodného športového kódexu nesmú chýbať.

Súvisiace články

Diskusia