logo F1online.skF1online.sk

Načo sme minuli toľko peňazí na vyriešenie traťových limitov? Je to trápne, vyhlásil Piastri

Oscar Piastri
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala29. 6. 2024

Medzinárodná automobilová federácia sa pred víkendom chválila tým, že konečne vyriešila problémy s traťovými limitmi na Red Bull Ringu. V kvalifikácii však predsa len rozhodovali staré známe a nenávidené traťové limity, keď riaditeľstvo pretekov zmazalo najlepší čas Oscarovi Piastrimu. Austrálčana toto rozhodnutie maximálne sklamalo.

FIA dokonca v piatok ráno zverejnila rozhovor s riaditeľom pretekov Nielsom Wittichom, v ktorom slávnostne predstavila všetky novinky na trati. Vo všetkých zákrutách mali byť limity trate upravené tak, aby sa medzi bielu čiaru a štrk nezmestil celý monopost. V deviatej a desiatej zákrute dokonca pribudli 2,5 metra široké štrkové pásy. Vzhľadom na to, že za bielou čiarou bolo len 1,5 metra, fyzikálne zákony nedovoľujú, aby sa dvojmetrový monopost ocitol za bielou čiarou, ale nie na štrku.

Oscar Piastri sa prehrešil v šiestej zákrute, kde je medzi bielou čiarou a štrkom priestor na presne jednu šírku auta F1. Aj tu teda platí, že ak pilot vyjde za bielu čiaru, štrk ho automaticky spomalí. Treba teda v takejto zákrute strážiť biele čiary? Podľa FIA áno a Piastri prišiel o čas, ktorý by stačil na tretie miesto.

“Je to trápne. Všetka ta práca kvôli traťovým limitom, úseky na trati zasýpame štrkom…” hľadal slová sklamaný Oscar Piastri. “Ja som ani nevyšiel z trate, zostal som na trati. To bol asi môj najlepší prejazd šiestou zákrutou, no zmazali mi ho.”

Nad prácou FIA sa mu zastavuje rozum. “Neviem, na čo míňali stovky tisíc alebo milióny v snahe upraviť posledné dve zákruty, keď aj tak sú tu zákruty, v ktorých viete vyjsť mimo trate.”

Šport to nevykresľuje v dobrom svetle a FIA už vôbec. “To bola pravdepodobne moja najlepšia šiesta zákruta. Bol som presne na hranici trate, čo všetci chcú vidieť. Vynaložili sme toľko úsilia, aby sme sa zbavili týchto problémov. Neexistuje žiaden dôvod, prečo by v tejto zákrute mal byť nejaký problém s traťovými limitmi. Hlavne, keď zostanete na trati, ako som tam zostal ja, resp. nie na štrku.”

“Som jediný, komu sa také niečo stalo a asi preto sa budem ozývať najhlasnejšie, ale podľa mňa je to trápne. Ideme až na limit a keď o jeden centimeter vyjdem na štrk, aj tak riskujem, že si zničím kolo. A zmažú mi ho,” krútil hlavou.

V tej istej zákrute prišiel o svoj čas aj Pierre Gasly v druhej časti kvalifikácie. Alpine však jednoznačne opustil trať a vyšiel na štrk. Na jednej strane sa v tomto kole dokázal zlepšiť oproti predchádzajúcemu pokusu, na druhej strane však jednoznačne niečo stratil oproti prípadu, keby zostal na trati.

O svoj čas prišiel dokonca aj Charles Leclerc, ktorý v závere Q3 vyšiel z trate poriadne široko, zaskákal si a zrejme si aj poškodil auto. V jeho prípade bolo nad slnko jasnejšie, že nezískal ani jednu desatinu, ale FIA aj tento čas zmazala.

Ak okruh nepovoľuje opustiť trať bez straty času, prečo vôbec limity strážiť a nenechať to na jazdecké umenie?

V garáži McLarenu sa po kvalifikácii začala veľká debata. Nakoniec sa šéf tímu Andrea Stella vybral ku komisárom vysvetliť si traťové limity. V minulosti sme už videli pár prípadov, keď bol čas jazdcovi vrátený, takže budeme ešte na prípadné úpravy výsledkov čakať.

V opačnom prípade to Piastri v nedeľu nebude mať ľahké. “Ferrari a Mercedesy sú veľmi blízko. Max vyzeral byť ako v inej lige. Spravíme, čo bude v našich silách. V šprinte sme však videli, že pneumatiky sa rýchlo prehrievali. Dosť nám to skomplikuje život, ale dáme do toho všetko.”

Súvisiace články

Diskusia