logo F1online.skF1online.sk

F1 chce od tímov nové lakovania. Autá sa na seba príliš podobajú

Monoposty v parc fermé
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2024

Dávno sú za nami divoké 90. roky, keď sme na štartovom rošte mali farby od výmyslu sveta. Postupom času sa monoposty čoraz viac ponášajú jeden na druhý, čo chce Formula 1 zmeniť. Tímy žiada, aby v roku 2025 zapojili fantáziu a stvorili lakovania, ktoré budú jednoznačne identifikovateľné.

Žlto-zelené špeciálne lakovanie McLarenu na Veľkú cenu Monaka bolo vítaným spestrením tmavých a veľmi podobných farebných schém v súčasnej Formule 1. Už na prvý pohľad bolo jednoznačne vidieť, ktoré auto patrí McLarenu a ktoré nie.

Martin Trenkler

Niečo také by chcela Formula 1 vidieť v roku 2025 vo všetkých tímoch. Najmä na nočných pretekoch je totiž náročné odhaliť identitu jazdca a monopostu na obrazovke. Viackrát si preto pri pohľade z istého uhla diváci aj komentátori zamenili Aston Martin s Mercedesom alebo Williams s monopostom Racing Bulls.

Situácii vôbec nepomáha ani fakt, že lakovanie celého monopostu váži až šesť kilogramov a tímy sa snažia túto hodnotu skresať na absolútne minimum. Pribúdajú komponenty odhaľujúce štruktúru uhlíkových vlákien. Cestou von z tejto temnej doby by bolo určenie špeciálneho hmotnostného limitu len na lakovanie, no Formula 1 vraj nechce nič robiť príkazom.

O snahách kráľovnej motoršportu informoval Autosport, ktorý sa zhováral so šéfom FIA pre monoposty Nikolasom Tombazisom. “Ako vždy vo Formule 1, situácia je komplikovanejšia, než sa na prvý pohľad zdá. Jedným problémom je to, že na monopostoch je kvôli hmotnosti farby priveľa odhaleného karbónu. Autá majú priveľa čiernej farby. Všetky tímy intenzívne pracujú na zmene typu farby a na lakovania využívajú extrémne tenké vrstvy, aby bola hmotnosť čo najnižšia.”

“Druhý problém predstavuje to, že niektoré tímy používajú podobné farebné schémy. Autá sú si potom vizuálne dosť podobné. Debatujeme o tom so všetkými tímami a bude sa to preberať aj na ďalšom zasadnutí Komisie F1,” prezradil zástupca FIA.

Formula 1 však svojím spôsobom verí v zázrak. Stajne sa vraj majú koordinovať samy, čo len málokedy prináša výsledky. Ak vo Formule 1 niečo neprikážete nariadeniami a pravidlami, dosť často sa to skončí fiaskom. Zmena pravidiel by pritom mohla byť jednoduchá; stačí určiť, aby bol lak na aspoň 90 percentách karosérie. Bez vysokého podielu odhaleného karbónu sa autá prirodzene začnú od seba viac líšiť.

“Musíme dospieť k nejakému procesu, v ktorom budú tímy medzi sebou komunikovať a povedia si: Dobre, ak tvoje auto bude tu modré, moje tam modré nebude. Alebo niečo také,” opisuje trochu naivné predstavy FIA Tombazis. “Ako presne ten proces bude fungovať, sa ešte uvidí. Nie je to však proces zakotvený v pravidlách. FIA nechce písať pravidlá o lakovaniach, ale chceme, aby boli monoposty rozpoznateľné.”

Podľa prilby už jazdca ani nespoznáte

Ak sa už fanúšikovi podarí rozoznať monoposty rôznych tímov, je tu ešte druhý problém: V jednej stajni pôsobia dvaja jazdci. Identifikácia je možná na základe čiernej a žltej kamery nad hlavou pilota či podľa prilby, no neustále sa meniace lakovania prilieb to neuľahčia fanúšikovi, ktorý si efjednotku zapne len v nedeľu popoludní. Dnes už špeciálne lakovania prilieb ani neexistujú; špeciálne je, keď sa pilot drží svojho vlastného dizajnu aspoň dve veľké ceny po sebe.

“V minulosti zvykli mať jazdci rozpoznateľné prilby a jednoduchšie dizajny, ktoré im zostali možno aj po celú kariéru. Potom prišla zmena pravidiel a vidíme rôzne zaujímavé odtiene,” konštatuje Tombazis. “Prilbu však beztak kvôli svätožiare nevidíme.”

“Musíme nájsť spôsob, ako ľuďom uľahčiť rozoznávanie Russella od Hamiltona, ale zároveň sa musia dať ľahko rozoznať aj autá,” uvedomuje si FIA.

Jednou odpoveďou by bolo riešenie, ktoré Mercedes predstavil v roku 2022: Na monoposte Lewisa Hamiltona nebola žltá len prilba. Žlté bolo aj jeho číslo a lem na deflektoroch predných kolies. Viac podobných prvkov by pomohlo odlíšiť monoposty z rôznych uhlov.

Twitter/Mercedes

Ani pri prilbách však FIA nechce spisovať žiadne nariadenia. “Nechceme to dávať do pravidiel a potom niekoho nahlasovať komisárom preto, že sa nám nepáčia farby. Do toho nechceme ísť, no chceme dospieť k tomu, aby tímy uznali, že je pre dobro všetkých mať autá, ktoré budú rozpoznateľné.”

Súvisiace články

Diskusia