Podľa Norrisa nie je fér pravidlo, ktoré pomohlo Sainzovi
Carlosovi Sainzovi a celému Ferrari počas červenej vlajky spadol kameň zo srdca, keď FIA oznámila, že po prerušení sa vráti späť na tretie miesto. A hoci v tomto prípade to mnohých ľudí potešilo, je správne pravidlo, ktoré mu to umožnilo? Lando Norris si to nemyslí.
Ako sme vysvetľovali už v utorok, FIA po červenej vlajke vrátila poradie jazdcov do bodu, keď prechádzali čiarou SC2 na výjazde z boxovej uličky. Koniec prvého sektora nemohla využiť ako referenčný bod, keďže pred vyvesením červenej vlajky ním nestihol prejsť Kuan-jü Čou.
Sauber tak zachránil nedeľu Carlosovi Sainzovi, ktorý sa mohol vrátiť na tretie miesto. To však nie je všetko. Mechanici navyše stihli opraviť všetky komponenty, ktoré si poškodil v prvej zákrute, kde trafil Oscara Piastriho.
“Nemyslím si, že by to bolo zrovna najférovejšie, hoci určite sa v minulosti objavili prípady, kedy sme azda my mali to šťastie a pomohlo nám, že sme mohli opraviť auto alebo niečo podobné,” uznáva Lando Norris, ktorý by aj tak rád videl zmenu v tejto časti pravidiel.
Ponúkol aj vysvetlenie: “Keď sa nad tým otvorene zamyslím, je to frustrujúce a neférové. Niekto spraví chybu a len preto, že niekoľko áut neprešlo nejakou čiarou pred červenou vlajkou, sa táto chyba odčiní a on získa ešte aj pitstop zadarmo. Je to neférové.”
O čosi férovejším riešením by mohlo byť, keby FIA nebrala do úvahy len čiaru SC2 a koniec každého sektora, ale aj minisektory. Na nich takisto sníma dosahované časy, ktoré dokonca môžeme vidieť aj v live timingu. Je však pravda, že v Monaku by to nič nevyriešilo. Červená vlajka bola vyvesená v momente, keď Čou prechádzal okolo zničených áut; Carlos Sainz bol na tomto mieste stále tretí.
Landa Norrisa podporil aj šéf Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA George Russell. “Nie je to správne. Neviem, aké je presné znenie pravidiel, ale je to trochu zvláštne.”
Britskí jazdci možno majú výhrady voči pravidlá, ale šéf McLarenu Andrea Stella to nevníma ako problém. Akceptoval, že pravidlá sú spísané najlepšie, ako sa len dá. Carlos Sainz mal tentoraz skrátka šťastie, ktoré k Formule 1 patrí.
“Myslím si, že FIA spravila pri určovaní poradia na reštart to najlepšie, čo mohla,” zamyslel sa Andrea Stella. “Máme dohodu aj s precedensom, že keď nie sú k dispozícii sektorové časy, tak použijeme čiaru SC2. Nemyslím si, že by na tento účel bolo správne používať minisektory. Carlosa zachránilo to, že Čou v momente prerušenia pretekov ešte neprešiel celým sektorom. Carlos mal šťastie.”
Pri Španielovi stálo šťastie hneď trikrát, myslí si taliansky inžinier. “Mal šťastie aj pri benevolentnom prístupe komisárov, pretože kolízia v prvej zákrute spôsobila značné škody na Oscarovom aute. Nuž a celé to podčiarklo sobotňajšie blokovanie,” pripomína zlomové momenty víkendu, ktoré mohli zastaviť Sainza v ceste na pódium. “Ako som povedal, Carlos mal šťastie, ktoré mu získalo pódium.”
“Tešíme sa spolu s ním, ale to sobotňajšie blokovanie nás stále trochu mätie: Aký bol rozdiel medzi ním a Imolou?” pozastavil sa nad rozhodnutím komisárov potrestať Piastriho, ale omilostiť Sainza.