logo F1online.skF1online.sk

Prečo pokazený štart Kuan-jü Čoua zachránil Sainzovi tretie miesto?

Carlos Sainz po defekte
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2024

Fanúšikovia Ferrari a McLarenu boli počas červenej vlajky ako na ihlách. Jedna skupina dúfala, že sa Carlos Sainz bude môcť vrátiť na svoju tretiu priečku, o ktorú prišiel po kontakte s Oscarom Piastrim a defekte, druhá zas verila, že na nej zostane mladík z McLarenu. Nakoniec o celej veci rozhodol zlý štart Kuan-jü Čoua.

Kontakt v prvej zákrute medzi Carlosom Sainzom a Oscarom Piastrim nebol spočiatku zrejmý. Až v štvrtej zákrute nám bolo jasné, že sa niečo udialo, keď si to Ferrari s defektom namierilo po dotyčnici do bariéry. Zdalo sa, že Španielova nedeľa sa skončila a on bude musieť po červenej vlajke štartovať šestnásty.

FIA však rozhodla inak a všetkých fanúšikov Ferrari potešila správou, že sa bude štartovať podľa poradia, v ktorom Carlos Sainz stále figuroval na treťom mieste. Ako je to možné? Všetko treba pripísať tomu, ako sa určuje poradie pred vyvesením červenej vlajky.

V športových pravidlách sa uvádza, že poradie bude stanovené podľa “posledného bodu, na ktorom bolo možné určiť pozície všetkých monopostov”. V momente vyvesenia vlajky by sa čisto teoreticky dalo určiť poradie s pomocou GPS dát, no tento postup sa nevyužíva, pretože dáta z pozičného systému nie sú stopercentne korektné ani spoľahlivé. Tobôž nie medzi monackými budovami, kde aj GPS môže “skákať”.

Keby sme chceli, v Monaku by sme určite vedeli stanoviť poradie podľa televíznych záberov, ale takýto postup nie je konzistentný, objektívny a nemožno ho použiť inde. V oboch prípadoch — GPS aj kamier — nie je možné stopercentne spoľahlivo rozhodnúť o rozostupoch na úrovni tisíciniek sekundy. Nuž a ktoré pozície by sme prisúdili jazdcom, ktorí napríklad v momente vyvesenia vlajky neboli na trati, ale vedľa iného monopostu za bielymi čiarami?

FIA v záujme objektivity na každom okruhu postupuje rovnako a za relevantné považuje len snímače na úrovni čiary SC2 (biela čiara bezpečnostného vozidla na výjazde z boxov) a takisto na konci každého sektora. Poradie určí podľa posledného bodu z týchto štyroch, ktorým prešli všetky monoposty, ktorých nehoda či iné problémy nedonútili zastaviť.

Ukázalo sa, že v momente vyvesenia červenej vlajky všetky (nestojace) monoposty neprešli celý prvý sektor, takže relevantné bolo poradie na čiare SC2. Tá sa nachádza za prvou zákrutou v mieste, kde sa spája výjazd z boxov s traťou.

Kto teda nestihol prejsť prvý sektor? Nepodarilo sa to len jedinému pretekárovi. Kuan-jü Čou nezvládol štart, pretočil kolesá, čo dovolilo Haasom dostať sa pred neho. Keď priamo pred jeho očami došlo k nehode a na trati to vyzeralo ako po bombardovaní, pilot Sauberu umne spomalil a cez miesto nehody prechádzal veľmi opatrne.

V konečnom dôsledku to bol jeho pokazený štart a opatrná jazda cez miesto nehody, čo Carlosovi Sainzovi zachránilo nedeľu.

Súvisiace články

Diskusia