logo F1online.sk

Nepamätám si, že by mali pneumatiky niekedy také úzke okno, hovorí Hamilton

Lewis Hamilton
© Wolfgang Wilhelm/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 5. 2024

V roku 2022 nezažila Formula 1 len najväčšiu zmenu pravidiel za posledných štyridsať rokov, ale tiež nástup úplne novej generácie pneumatík. Zvykali sme si na nové osemnásťpalcové gumy s nízkym profilom. Aj tie sa ukázali ako veľký, aj keď nie taký nápadný, prelom v histórii Formuly 1. Keďže zrejme došlo ku konsenzuálnemu zákazu kritiky na adresu Pirelli, vlastne nevieme, či išlo o dobrý krok, alebo nie. Lewis Hamilton však hovorí, že nové gumy sú ešte náročnejšie na pochopenie než v minulosti.

Keď talianska spoločnosť v roku 2011 vstúpila do Formuly 1, zažívali jazdci, tímy i samotné Pirelli krušné chvíle. Gumy tejto firmy čelili častej kritike, ktorá postupom rokov ustala. Nepredpokladá sa však, že by v Miláne natoľko zdokonalili svoj produkt, skôr sa to prisudzuje PR dohodám za oponou, keďže projekt v F1 má v skutočnosti slúžiť na propagáciu značky.

Kľúč k pochopeniu pneumatík je kľúčom k úspechu a Veľká cena Miami toho bola dokonalým dôkazom. V kvalifikácii sme videli, že časy jednotlivých tímov sa zhoršovali a zlepšovali ako šibnutím čarovného prútika. Dokonca ani takí ostrieľaní borci ako Lewis Hamilton nenachádzajú recept na tieto gumy.

„Myslím si, že pracujeme v skutočne mikroskopickom teplotnom okne,“ prehlásil sedemnásobný šampión. „Za celú svoju kariéru si určite nepamätám, že by gumy niekedy mali také úzke pracovné okno.“

Nejde pritom len o to, že je náročné sa trafiť do tohto tajomného optima, ale tiež vás čaká veľmi krutý trest za to, že ste čo i len trošku mimo. „Úprimne, to je na tom asi najfrustrujúcejšie. Spomínam si na časy, keď mali gumy oveľa širšie pracovné okno, v ktorom sa dalo pracovať. Vtedy ste jednoducho optimalizovali vyváženie a dostali dobrú priľnavosť v priebehu celého kola,“ povedal Hamilton.

Na jeho slová nadviazal aj pilot Williamsu Alex Albon. Ten si tiež myslí, že teploty pneumatík majú v súčasnosti veľký vplyv na celkovú výkonnosť. „Na gumách záleží viac než na hocičom inom. Mám pocit, že v Číne to bolo viac-menej o tom istom. Jazdíte o trochu rýchlejšie, ale v skutočnosti spomalíte. V kvalifikácii tak manažujete pneumatiky takmer ako v pretekoch, aby ste ich udržali pri živote. Trať bola v tomto roku príliš horúca pre tieto gumy. Prirátajte k tomu všetky obmedzenia tlaku v pneumatikách a je to skrátka trápenie,“ vysvetlil Albon.

A aby sme na záver vniesli do reportáže úplnú vyváženosť, tak aj Helmut Marko novinárom v Miami povedal, že charakteristiky pneumatík boli „skrátka nevypočítateľné“. Rozhodnutie Mercedesu prezuť v Q3 v Miami na stredne tvrdé pneumatiky okomentoval slovami: „Myslím si, že to bol výraz číreho zúfalstva. Ukazuje to, že tu v Miami to nikto nemal pod kontrolou.“