logo F1online.sk

Motoršportový riaditeľ Fordu: Ferrari má možno skúsenosti, ale my máme inú výhodu

Max Verstappen, červené svetlá, Red Bull zozadu
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 5. 2024

Spoločný motorový projekt Red Bullu a Fordu má len tie najvyššie ambície. Konkurencia však bude veľká, a tak vyvstáva otázka, či to nováčik na poli pohonných jednotiek v F1 môže zvládnuť aj bez náskoku, ktorý majú zabehnutí dodávatelia. Vo Forde sú presvedčení, že čo strácajú v týchto oblastiach, hravo dobehnú niekde inde.

Christian Horner v nedávnom rozhovore priznal, že na novom motorovom oddelení sa budú musieť obracať. “Musíme sa toho veľmi veľa naučiť, pretože oproti Ferrari máme 70-ročný hendikep,” vyslovil sa šéf červených býkov, ktorý vzápätí vyzdvihol “partiu skvelých ľudí”, na ktorú sa v Milton Keynes pri vývoji spaľovacieho motora spoliehajú.

Motoršportový riaditeľ Fordu Mark Rushbrook si však z nedostatku skúseností ťažkú hlavu nerobí. “Formula 1 vždy predstavuje výzvu,” uznáva v interview pre motorsport.com. “A je pravdou aj to, že Ferrari má znalosti, ľudí aj všetky skúsenosti so systémom, ktorý funguje. Takže v tomto ohľade by mohli mať výhodu.”

To však nie je všetko, argumentuje. “Povedal by som však, že jednou z vecí, kde máme výhodu my, je tím, ktorý pracuje na našich pohonných jednotkách pre rok 2026 — tento tím pracuje len na motoroch pre rok 2026. Nepracujú na súčasných agregátoch.”

Pravdou je, že motorové oddelenia súčasných dodávateľov nespia, keďže pohonné jednotky stále treba ladiť, prevádzkovať a starať sa o ich spoľahlivosť. Je to však taký veľký hendikep?

Jedno je isté: Až na pár vyjadrení nemáme žiadne informácie o tom, ako sa komu darí vyvíjať nový agregát. “Na začiatku programu si stanovíte ciele a míľniky a my tieto naše ciele a míľniky triafame. Formula 1 je však oveľa rýchlejšia ako akákoľvek iná forma motoršportu, v ktorej pôsobíme. Celý čas idete na plný plyn, od samotného začiatku až do roku 2030, až kým sa neuzavrie dané obdobie pravidiel.”

Špekulácie o tom, že pohonná jednotka Red Bullu je pozadu v porovnaní so súpermi, Rushbrook neberie. “Poviem jednu vec. My sme určili svoje ciele pre vývoj tejto pohonnej jednotky na základe skúseností a toho, čo je podľa nás potrebné dosiahnuť, aby sme v roku 2026 boli úspešní. Nemáme ani poňatia, ako je na tom konkurencia a ako vyzerá ich vývojová krivka. Nemáme priame porovnanie s našimi súpermi. Máme však porovnanie s tým, čo je podľa nás nutné spraviť pre dosiahnutie úspechu. A v tomto smere sme na tom dobre.”

Ford ako taký má na starosti elektrickú časť novej pohonnej jednotky, no ako prezradil jeho riaditeľ, Red Bullu začal pomáhať aj v iných oblastiach. “Máme tím technikov priamo v továrni v Milton Keynes, aby prispel k rôznym iným oblastiam.”

“Spaľovací motor a turbo spočiatku neboli na našom zozname, ale máme množstvo znalostí s modelovaním a testovaním, ktoré môžu pomôcť. Tak sme to využili. Naším hlavným cieľom je však elektrina, takže toto je veľká príležitosť,” pripomenul nakoniec.