Cadillac s motorom Ferrari! Ford už teraz ironicky podpichol rivala z General Motors


Rok 2026 prinesie vo Formule 1 veľký reštart. Všetkých zaujíma, ako budú fungovať nové autá a či to nebude jeden veľký prepadák. Na rošte sa však objavia aj nové mená a s nimi aj nové rivality medzi výrobcami. Niektoré majú historický punc, hoci zatiaľ sa nepreniesli na štartový rošt Formuly 1.
Medzi Mercedesom a Audi panuje obrovská rivalita na automobilovom poli. Tieto dve značky by sme mohli prirovnať k legendárnej rivalite Pumy a Adidasu. Ak budú jedného dňa bojovať o titul vo Formule 1, možno uvidíme aj obnovenie sloganov z reklamnej kampane ako: „Prečo nie audina, lebo Medveď!“.
Veľmi podobne by mohol vyzerať aj súboj Fordu a General Motors. Nemusíte byť automobilovým nadšencom alebo fanúšikom Formuly 1, aby ste vedeli, aká rivalita panuje medzi dvoma najväčšími automobilkami. Aj keď projekty Fordu a Cadillacu nepatria pred budúcou sezónou medzi najväčších favoritov, rivalita sa zjavne začína rozdúchavať.
„Cadillac bude v roku 2026 na štartovom rošte Formuly 1 – s motorom Ferrari!“ vyhlásil s iróniou šéf športového oddelenia Fordu Mark Rushbrook, ktorý zodpovedá aj za program vývoja pohonných jednotiek pre Red Bull. „Tešíme sa však na spoločné súboje. Či už ide o Ferrari s motorom Ferrari, alebo Cadillac s motorom Ferrari, prijímame túto výzvu.“
Trochu to pripomína aj legendárne bitky Fordu s Ferrari v Le Mans. V každom prípade, očividne sa máme na čo tešiť, snáď nové monoposty prinesú vzrušujúce a vyrovnané súboje na trati. Nedá sa však povedať, že Cadillac nemá v rukách žiadne karty, ak by sa chcel posmievať Fordu, ktorý v skutočnosti nie je oficiálnym dodávateľom motorov.
Bude zaujímavé sledovať, či sa aj v tomto smere nejakým spôsobom vyvinie vzťah medzi Red Bullom a Fordom. V tejto chvíli stále platí, že oficiálne bude dodávateľom motorov Red Bull Powertrains. Kým General Motors vyrobí svoj monopost a má ambíciu jedného dňa vyvíjať aj vlastný motor a stať sa plnohodnotným továrenským tímom, Ford je stále „len“ technologický partner Red Bullu.
Aj Rushbrook pritom priznal, že ich záväzok voči rakúskej firme výrazne prekročil pôvodné plány. „Chceli sme sa naučiť niečo o elektrifikácii – o chémií batériových článkov, motoroch, meničoch, kalibrácii, riadiacich systémoch a o tom, ako to všetko spolupracuje so spaľovacím motorom. Chceli sme pochopiť, ako optimalizovať spotrebu paliva,“ vysvetlil Rushbrook.
„Spočiatku sme sa nechceli príliš zapájať do vývoja spaľovacieho motora, ale teraz doňho už sme zapojení, pretože je zjavné, že aj v tejto oblasti sa máme ešte čo učiť. Výrazne sa podieľame najmä na výrobe komponentov. Čiže áno, dnes sme zapojení do vývoja takmer celého monopostu, dokonca aj do prevádzkovej stránky,“ dodal Rushbrook.