Honda tlačí na vývoj elektrickej časti, spaľovací motor dostane prioritu neskôr
Vývoj pohonných jednotiek na rok 2026 je v plnom prúde. Každý výrobca má stanovený svoj vlastný plán, podľa ktorého postupuje. Honda prezradila, že sa chce najskôr venovať primárne vývoju elektrickej časti a až neskôr zaberie po stránke spaľovacieho motora.
Nové motorové pravidlá majú rozdeliť pohonnú jednotku na rovnako výkonné polovice. Spaľovací motor sa má starať o 50 percent výkonu auta a elektrická časť o zvyšok. Formula 1 to dosiahla zvýšením výkonu elektrickej časti na 469 koní.
Aj keď pravidlá pre spaľovací motor sa príliš nemenia, istým zásahom sa výrobcovia nevyhnú. Budú súvisieť napríklad s prechodom na nové ekologické palivá. V Honde však už majú z posledných rokov dostatok skúseností, nuž tomu neprikladajú takú váhu ako vývoju elektrickej časti.
“Zatiaľ ide všetko podľa plánu. Samozrejme, nemôžem príliš zachádzať do detailov, ale všetko zodpovedá našim očakávaniam,” priniesol slová prezidenta HRC Kodžiho Watanabeho portál motorsport.com. “Spočiatku koncentrujeme našu pozornosť na elektrickú časť motora. Venujeme sa elektrickým komponentom a batérii. Práca prebieha v súlade s našimi cieľmi.”
Inžinieri zo Sakury nezabudli ani na “spaľovák”. “Samozrejme, paralelne vyvíjame aj spaľovací motor, ale v tejto fáze to ešte nie je šesťvalec. Je to len jednovalcový motor,” ozrejmil japonský inžinier. “Zatiaľ ide všetko podľa plánu.”
To sú dobré správy pre Aston Martin, ktorý bude chcieť ťažiť aj zo spolupráce s ropným gigantom Aramcom. V ďalšej fáze vývoja budú musieť spojiť sily odborníci na palivá s expertmi na vývoj spaľovacieho motora, pretože v nasledujúcej ére bude ešte dôležitejšie ako predtým vyžmýkať z každej kvapky čo najviac energie.
Honda je zatiaľ niekde na polceste. Po rozhodnutí odísť z Formuly 1 presunula na iné projekty časť svojich kapacít, ktoré teraz bude treba nahradiť. Japonci sa rozhodli loviť aj vo vodách britského inžinierstva. Vo Veľkej Británii si zaregistrovali novú spoločnosť, ktorá bude spolupracovať s Aston Martinom.
“Keď sme oznámili, že končíme naše pôsobenie vo Formule 1, väčšina inžinierov opustila oddelenie F1. Všetci dôležití inžinieri boli presunutí na iné projekty,” vysvetľuje Watanabe. “Dôsledkom je, že sme tieto pozície museli opätovne obsadzovať, hoci nie celkom tými istými ľuďmi.”
Táto informácia nepoteší budúcu továrenskú stajňu. “Niektorí ľudia sú stále tí istí, ale pri iných pozíciách to bolo ťažšie a je treba viac času. Zaregistrovali sme novú spoločnosť, ale ešte sme sa nerozhodli pre konkrétnu lokalitu. Zaregistrovali sme ju najmä preto, aby sme mohli zamestnať ľudí z Veľkej Británie.”
“Na tieto veci treba čas, pretože niekedy musíte počítať s nútenými dovolenkami. Preto chceme počas leta v Anglicku začať zamestnávať,” doplnil Watanabe.