logo F1online.sk

Alonsa delili tisícinky od druhého radu, Strolla zas od postupu do Q2

Fernando Alonso
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 4. 2024

Mnohé tímy priviezli do Suzuky nejaké vylepšenia, ale len málokto také rozsiahle ako Aston Martin. Tento tím sa ako prvý vytasil s ovocím svojej práce pre túto sezónu a podľa Fernanda Alonsa dodali nové diely jeho autu až neočakávane veľa „šťavy“. Španielskeho matadora delili od druhého radu len tisícinky, kým jeho tímového kolegu delili tisícinky od postupu do Q2.

Výkonnostný rozdiel medzi pilotmi Aston Martinu je obvykle veľmi vysoký. V japonskej kvalifikácii však Fernando Alonso svojho tímového kolegu Lanca Strolla doslova ponížil. Kanadský pretekár mal nové diely na aute už od piatka, dvojnásobný šampión ich dostal „až“ v sobotu, ale beztak zajazdil v prvej časti kvalifikácie o takmer osem desatín rýchlejší čas.

Samotný Alonso sa po sobote príliš nevenoval výkonom Strolla, ale vychválil svoj tím, ktorého vylepšenia vraj fungovali. „V piatok som jazdil so starým balíkom, dnes s novým. Až v noci budeme mať dáta pre potvrdenie a kvantifikovanie zlepšenia, ale v dnešnej kvalifikácii som mal z auta dobrý pocit,“ povedal španielsky pretekár, ktorý nakoniec odštartuje z piateho miesta.

„Ak mám byť úprimný, nečakali sme, že budeme takí konkurencieschopní. Sme len pár stotín (v skutočnosti tisícin, pozn. red.) za Sainzom, kým za nami sú Leclerc, Piastri a Mercedesy. Pred šiestimi mesiacmi sme tu na pole position stratili 1,5 sekundy a teraz štyri desatiny,“ vyhlásil spokojne Alonso.

Takáto sebadôvera však už nepanuje pred štartom nedeľných pretekov. „Pri pohľade na predchádzajúce tri veľké ceny sme boli veľmi dobrí v sobotu, ale už nie tak v nedeľu. Pravdepodobne ešte nepatríme do najlepšej päťky na štarte. Myslím si, že keby nás predbehol Oscar a oba Mercedesy, nebude to nič nenormálne. Uvidíme, čo môžeme dokázať. Som otvorený všetkému, čo nám prinesú preteky. Po dnešku som veľmi hrdý a šťastný. Zajtra je nový deň,“ povedal Alonso.

Suzuka ponúka dobré porovnanie medziročného zlepšenia jednotlivých tímov. Vlani sa tu jazdilo na jeseň, takže sa môžeme pozrieť, aký pokrok urobili jednotlivé tímy za posledných šesť mesiacov. Napríklad taký Oscar Piastri bol po sobote vlastne sklamaný porazený, ale pritom zajazdil o sedem desatín rýchlejší čas než vlani, keď štartoval z prvého radu. V minulej sezóne stratil McLaren na Red Bull v kvalifikácii sedem desatín, v tomto roku dve desatiny. Dominancia jedného tímu teda pokračuje, ale náskok sa zrejme skutočne zmenšil.

„Je pravda, že v tomto roku to bolo v kvalifikácii veľmi vyrovnané. Nico či Valtteri dnes zaostávali len o nejaké tri desatiny, čo je neuveriteľné. Až v pretekoch autá odhalia svoju pravú tvár. V tomto smere sa aj my trápime o niečo viac. Myslím si teda, že naše skutočné tempo sa ukáže až v nedeľu. Priľnavosť čerstvých pneumatík možno v sobotu zamaskuje niektoré problémy,“ povedal Alonso.

Nuž, nezamaskovali však problémy Lanca Strolla. Ten je v skutočnosti najväčšou enigmou na rošte. Kým ostatní jazdci radi porozprávajú o svojich problémoch či detailne popisujú svoje pocity v kokpite, kanadský pretekár obvykle nepovie vôbec nič. Možno by si mohol uvedomiť, že aj lacná výhovorka je lepšia než odmietanie akejkoľvek komunikácie. Keď totiž svoj výsledok nijako neodôvodní (nezáleží, či dobre, alebo zle), vyzerá to ako čisto jeho chyba.

„Pocit bol v poriadku, ale v aute nebola žiadna rýchlosť, ani ja som nemal rýchlosť. Monopost v skutočnosti vyzerá byť rýchly, keďže Fernando je rýchly. Naozaj neviem, nemám ďalšie odpovede,“ povedal zmätene Stroll. „Je to z každého rožku trošku. Musíme sa pozrieť na dáta, či pneumatiky fungovali správne a boli v správnom okne. Je to jeden z tých dní, keď nemám odpovede a musíme sa na to pozrieť.“