logo F1online.sk

Alonso nesúhlasí s komisármi: Rovnako by to spravil ktorýkoľvek iný pilot

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala24. 3. 2024

Zachovali sa komisári správne, ak Fernanda Alonsa potrestali za potenciálne nebezpečnú jazdu? Každý si na túto tému môže utvoriť vlastný názor. Fernando Alonso už o tom svojom informoval: S penalizáciou nesúhlasí. Svoj manéver považuje za férový.

Osud Fernanda Alonsa je už známy. Po pripočítaní dodatočných dvadsiatich sekúnd stratil dve pozície, s čím ešte môže byť spokojný. Na iných veľkých cenách by podobná penalizácia vyšla oveľa drahšie jeho aj Aston Martin, ktorý v súčte prišiel v podstate len o dva body.

Dvojnásobný majster sveta sa k incidentu vyjadril po pretekoch. Pred novinármi sa obhajoval rôzne, no nie veľmi konzistentne. V jednom rozhovore uviedol, že si Georgea Russella ani poriadne nevšímal a koncentroval sa na trať pred sebou a problémy s batériou. Pred komisármi však vyšiel s pravdou von; v šiestej zákrute sa podľa svojich slov pokúsil pripraviť si lepší výjazd.

“George ma rýchlo dostihol. Vedel som, že sa blíži,” priznal nakoniec Fernando Alonso v oficiálnom tlačovom vyhlásení tímu. “Päť alebo šesť kôl bol v dosahu DRS, ja som jazdil kvalifikačné kolá, aby som sa udržal vpredu.”

Španiel pokračoval vysvetľovaním svojho manévra v šiestej zákrute, v ktorej sa podľa dát zachoval naozaj neštandardne. Najskôr ubral plyn, potom zľahka zabrzdil, podradil, a znovu akceleroval. Komisári konštatovali, že nič také v predchádzajúcom priebehu pretekov nespravil.

“Aby som sa pred ním ubránil, chcel som optimalizovať môj výjazd zo šiestej zákruty. To isté by spravil ktorýkoľvek iný jazdec. Nemal som pocit, že by to bolo nebezpečné,” poznamenal na margo svojho pribrzdenia Alonso. “Som sklamaný, že ma komisári potrestali za tvrdé, ale férové pretekanie. V každom prípade som rád, že George je v poriadku. Na jeho auto v strede trate nebol pekný pohľad.”

Fernando Alonso sa k incidentu vrátil aj na svojich sociálnych sieťach, kde svoj názor zopakoval a do istej miery spochybnil rozsudok FIA, za ktorý dostal okrem prejazdu boxami tri trestné body na svoju licenciu.

“V závere pretekov ma trochu prekvapila penalizácia ohľadom toho, ako by sme mali pristupovať k zákrutám alebo ako by sme mali riadiť naše autá,” napísal Alonso. “V takých rýchlostiach nechceme urobiť nič nesprávne. Verím tomu, že keby v tejto zákrute nebol štrk, alebo by to bola ktorákoľvek iná zákruta na svete, tak by to vôbec nebolo vyšetrované.”

V tomto bode by sme so Španielom azda aj mohli súhlasiť. Aj keď komisári vo verdikte tvrdili, že následky nehody nebrali do úvahy, dostal by Alonso skutočne trest, keby Russell na chvíľu vyletel z trate a vzápätí sa hneď na ňu vrátil?

Pilot Aston Martinu následne v podstate vyhlásil, že on vie, čo robí. “Vo Formule 1 mám viac ako 20 rokov skúseností, mám za sebou epické duely ako napríklad v Imole 2005, 2006, v Brazílii 2023. Zmena stopy a obetovanie rýchlosti v nájazde do zákruty v prospech lepšieho výjazdu patrí k pretekárskemu umeniu.”

“Nikdy nejazdíme naplno v každom jednom kole a v každej zákrute. Šetríme palivo, pneumatiky, brzdy, takže je prekvapujúce niesť zodpovednosť za to, že každé vaše kolo nie je identické,” zdôraznil Alonso, ktorý si verdikt komisárov trochu prekrútil.

Štvorica rozhodcov pripomenula, že pilot má právo vojsť do zákruty inak, no aj tu platí, že všetko má svoje medze. Alonso o svojom manévri tvrdil, že si ním chcel len pripraviť lepší výjazd. Prečo teda spomaľoval o sto metrov skôr ako v iných kolách? Práve tu bol pes zakopaný; Španiel sa jednoducho zachoval nepredvídateľne, čím ohrozil Georgea Russella. Na to, aby si pripravil lepší výjazd, rozhodne nemusel brzdiť tak skoro.

“Musíme to však akceptovať a začať myslieť na Japonsko, nájsť viac rýchlosti a zabojovať o vyššie priečky,” doplnil Alonso.