logo F1online.skF1online.sk

Predbiehanie je opäť zložitejšie. Čo je toho príčinou?

Kevin Magnussen pred Júkim Cunodom
© LAT Images/Haas
Tomáš Masár
Tomáš Masár15. 3. 2024

Zmena pravidiel v roku 2022 mala v prvom rade uľahčiť predbiehanie na trati. Stal sa však presný opak. Manévrov na trati výrazne ubudlo, no podľa Jamesa Vowlesa nie kvôli pozmeneným predpisom. Šéf Williamsu sa nazdáva, že príčinu treba hľadať niekde úplne inde.

Ani nie dva roky po zavedení nových pravidiel, ktoré mali uľahčiť predbiehanie na trati, sa jazdci začínajú v čoraz väčšej miere ponášať na nemožnosť dostať sa cez súperov figurujúcich pred nimi.

Za vinníka tohto problému označujú sťaženú jazdu v závese, ktorá však podľa Jamesa Vowlesa nemá nič dočinenia s aktuálnymi technickými nariadeniami. Brit vysvetľuje, že jazdcom sa svojich konkurentov prenasleduje ťažšie preto, že sú súčasné monoposty po aerodynamickej stránke omnoho vyspelejšie a vyladenejšie ako ich predchodcovia.

„Nemyslím si, že pravidlá zlyhali,“ uviedol Vowles. „Nazdávam sa, že povedať niečo také by bolo nanajvýš nespravodlivé. Stred poľa je nesmierne vyrovnaný a dochádza tam k predbiehaniu. Pokiaľ sa nemýlim, tak aj z údajov vyplýva, že sa v strede poľa predbieha viac než v roku 2021, prípadne 2020.“

Vowles uznáva, že na čele pretekov je situácia odlišná. „Tímy na čele totiž vyvinuli autá takým spôsobom, že keď generujete prítlak, je jazda v závese zložitejšia.“ Opakovane však zdôrazňuje, že pozmenené pravidlá si svoju úlohu plnia. „Stále som toho názoru – a vyplýva to aj z údajov -, že je prenasledovanie súperov jednoduchšie ako predtým. Pravidlá tak plnia svoj účel.“

Rovnako ako Vowles ani šéf Aston Martinu Mike Krack nesúhlasí s tvrdením, že za sťažené predbiehanie nesú zodpovednosť nové pravidlá. „Nemyslím si, že sú na chybe predpisy. Za menej predbiehacích manévrov nesú zodpovednosť rôzne dizajnové riešenia monopostov a samozrejme dominancia (Red Bullu, pozn. red.), ktorú si nikto z nás neželal.“

„Nech sa má vec akokoľvek, faktom je, že súčasné pravidlá zostanú v platnosti už iba jeden rok, a potom dôjde k zavedeniu nových,“ poznamenal Krack. „Úprimne si však myslím, že im nič nechýba. Domnievam sa, že až na Red Bully pohybujúce sa suverénne na čele boli preteky v Saudskej Arábii nanajvýš vyrovnané,“ dodal 51-ročný Luxemburčan.

Súvisiace články

Diskusia