logo F1online.sk

Todt odkazuje Red Bullu: Počúvam na argumenty, nie na vyhrážky

Helmut Marko a Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 10. 2020

Pondelňajšie stretnutie Komisie F1 sa z veľkej časti točilo okolo pohonných jednotiek. Riešenia v tejto téme zaujímajú predovšetkým Red Bull, ktorý chce presadiť zmrazenie vývoja, a v mediálnej prestrelke vyťahuje aj silné zbrane. Jean Todt ako prezident FIA však upozorňuje, že naňho žiadne vyhrážky neplatia.

Po odchode Hondy zostanú vo Formule 1 len traja výrobcovia motorov, čo je podľa Red Bullu kritická situácia. Stajňa z Milton Keynes chce preto pokračovať s motorom od Hondy, čo chce docieliť získaním jej duševného vlastníctva. Predpokladom na to je však zmrazenie pohonných jednotiek ku koncu roka 2021.

Jean Todt sa k tomuto návrhu Red Bullu zatiaľ nevyjadril a počkal si na pondelňajšie stretnutie. Teraz sa usmieva: “V máji nám Red Bull hovoril, že vývoj sa za žiadnych okolností nesmie zastaviť, lebo v opačnom prípade by Honda odišla,” prezradil Jean Todt pre AMuS. “Teraz chcú presný opak. Veci sa v tomto svete menia veľmi rýchlo.”

Prezident FIA ale upozorňuje: “Rešpektujem každý názor a každú požiadavku, ale nikto ma nebude vydierať. Aj výrobcovia palív sa nám vyhrážali, že budú pokračovať, len ak bude väčšia súťaž. Čo je však dôležitejšie, vložili svoje peniaze do vývoja palív bez emisií. Koniec-koncov, na mňa platia argumenty, nie len kadejaké vyhrážky.”

Problém, uprostred ktorého sa Formula 1 ocitla, sa začal rodiť na začiatku minulého desaťročia, keď sa Formula 1 začala zahrávať s myšlienkou nových motorových pravidiel. Ich tvorcovia vtedy ešte netušili, že práve kvôli snahe ísť s dobou sa do Formuly 1 nik nebude hrnúť.

Todt hybridné pravidlá obhajuje. “Vybrať sa v roku 2014 za hybridnou technológiou bolo správne rozhodnutie. V súčasnej politickej klíme sme už nemohli reprezentovať staré atmosférické motory.” A čo hovorí na to, že súčasnú technológiu F1 zatiaľ nevidíme vo vývojových centrách automobiliek? “Určili sme si smer, nuž a priamy transfer technológií nie je takmer nikdy možný,” zhodnotil.

Záver tejto hybridnej éry už snáď Formula 1 zvládne bez ďalších odchodov. Kľúčové teraz bude spísať atraktívne pravidlá pre rok 2026. “Formula 1 je pre mňa stále príliš drahá. Dosiahli sme toho veľa, ale musíme podniknúť ďalšie kroky, aby sme tieto náklady ešte okresali.”

“A skôr či neskôr musíme jazdiť bez emisií,” avizuje Todt. Na stretnutí v Portimau sa hovorilo aj o tejto téme. Kráľovná motoršportu sa chce ubrať smerom k biopalivám ešte pred rokom 2026. Hovorilo sa o dvoch možnostiach, buď o dvojstupňovom prechode, pri ktorom by bol prvým krokom E10, alebo rovno prejsť na sto percent.

Keď chceme meniť pravidlá už k roku 2022, čo tak si to nechať na rok 2023 a posunúť novú éru na túto sezónu? “Ak je tu taká možnosť, tak prečo nie?” pýta sa Todt. Otázkou však je, ako by také pravidlá mali vyzerať. “Pred dvoma alebo tromi rokmi nikto neveril palivovým článkom. Zrazu je z nich svätý grál. Musím povedať, že neviem. Preto chcem mať na stole všetky návrhy, aby ich mohli preskúmať moji experti. Emócie musia ísť bokom. Vedú len k zlým rozhodnutiam. A tie si už nemôžeme dovoliť.”

Jedno je isté: “Nové motorové pravidlá musia mať potenciál pritiahnuť nových výrobcov.”

Okrem motorov sa v pondelok riešili aj ďalšie témy. Jednou z nich boli tento rok toľko omieľané kvalifikačné preteky. Keďže bolo zrejmé, že sa medzi tímami nenájde väčšina, teda osem tímov z desiatich, ani sa o tomto návrhu nehlasovalo. Okrem Mercedesu, ktorý bol proti aj pred touto sezónou, sa mali postaviť proti návrhu aj Racing Point, McLaren a Renault.