Brownovi nedá spávať spolupráca Red Bullu a RB. Pomáha to súťaži, odkazuje Mekies
Výkonnému riaditeľovi McLarenu Zakovi Brownovi prekáža intenzívnejšia spolupráca medzi Red Bullom a RB, a skutočnosť, že tieto dve stajne majú spoločného majiteľa. Rakúsky a taliansky celok si podľa Američana nepočínajú v duchu fair play a Formulu 1 preto vyzýva, aby zakročila. Šéf tímu z Faenzy Laurent Mekies má však na vec úplne iný názor. Partnerstvo obhajuje tým, že je štartové pole vďaka nemu vyrovnanejšie.
Brownovi prekáža spolupráca Red Bullu a RB hneď z viacerých dôvodov. Po prvé, tým, že celok z Faenzy nasadzuje niektoré komponenty materského tímu, ušetrí finančné prostriedky, ktoré by inak vynaložil na ich vývoj.
„Formula 1 sa neustále vyvíja. V súčasnosti máme zavedený rozpočtový strop, ktorého primárnou úlohou je zabezpečiť rovnaké podmienky, a to nielen z finančného hľadiska,“ vyslovil sa Brown, ktorého slová cituje RacingNews365.com.
Druhá vec, na ktorú Brown poukazuje, je skutočnosť, že Red Bull a RB majú spoločného vlastníka. „Žiaden iný veľký šport – pokiaľ mi je známe -, neumožňuje spoluvlastníctvo tímov, ktoré medzi sebou súťažia. Nazdávam sa, že podstatou súťaže v súčasnosti je mať na rošte desať nezávislých tímov tak zo športového, ako aj politického a technického hľadiska.“
„Red Bull a RB hrajú síce podľa pravidiel, lenže ja mám problém s tým, ako sú pravidlá v súčasnosti nastavené. Okrem toho Helmut Marko uviedol, že z užšej spolupráce sa pokúsia vyťažiť čo najviac, čo je pochopiteľné, keďže majú dva tímy a predpisy im to dovoľujú.“
Brown naznačuje, že situácia sa zmení jedine vtedy, ak zakročí FIA. „Zámerom všetkých športov je mať rovnaké podmienky – čo je však v rozpore so súčasnými pravidlami. Na rošte by sme mohli mať hneď niekoľko tímov, ktoré by mali svoje „béčko“, čo by ale nebolo v duchu fair play. Myslím si preto, že je potrebné sa vecou zaoberať a FIA musí vykonať zmeny v pravidlách.“
Mekies sa bráni
Laurent Mekies s Brownom nesúhlasí a vysvetľuje, prečo nie je spolupráca Red Bullu a RB pre šport škodlivá, ale naopak prospešná. „Pravidlá umožňujú zdieľať niektoré komponenty z dvoch hlavných dôvodov: Prvým je, že chceme, aby bolo štartové pole vyrovnanejšie a náskok pretekára na čele pred zvyškom poľa nebol taký markantný. Napomáha tomu zdieľanie niektorých komponentov.“
„Keď sa pozriete na výsledky šampionátu v minulom roku, tak zistíte, že posledné štyri tímy sa bodovo nevyrovnali šiestemu Alpinu. V šampionáte teda panujú stále dosť veľké rozdiely, čo má za následok, že autá vzadu bodujú iba sporadicky.“
„Druhým dôvodom, prečo je zdieľanie komponentov povolené, je ponúknuť tomu, kto má o to záujem, udržateľnejší obchodný model. Formula 1 je na tom z pohľadu zárobkov a príjmov tímov síce veľmi dobre, avšak vďačia za ne predovšetkým akcionárom,“ dodal Mekies.