logo F1online.skF1online.sk

F1 Andrettiho odmietla, americký tím to môže skúsiť opäť v roku 2028

Andretti, ilustračné
© X/Andretti Formula E
Tomáš Masár
Tomáš Masár31. 1. 2024

Andretti sa musí sna o F1 nateraz vzdať. Komerční držitelia práv Formuly 1 z Liberty Media totiž ponuku amerického celku na vstup do súťaže v roku 2025 zmietli zo stola. Zároveň však naznačili, že o tri roky neskôr privítajú Andrettiho v najvyššej motoristickej súťaži s otvorenou náručou.

Nad vstupom do F1 pomýšľalo v posledných mesiacoch hneď niekoľko tímov. Spomedzi všetkých splnil výberové kritéria FIA iba Andretti, čo však môže byť americkému tímu figu platné.

Vedenie Formuly 1 a držitelia komerčných práv z Liberty Media si totiž zaumienili, že Andrettiho medzi seba v rokoch 2025-2026 nepríjmu, a to údajne preto, že by v poradí jedenásty tím súťaž nijako neobohatil. Američanom však odkázali, že si môžu prihlášku podať ešte raz – pre rok 2028 -, s dodatkom, že o niekoľko rokov neskôr budú k žiadosti pristupovať úplne odlišne ako tomu bolo teraz.

A prečo vlastne? Nuž preto, že v roku 2028 vstúpi do Formuly 1 nový dodávateľ pohonných jednotiek – Cadillac, ktorý bude dodávať motory práve Andrettimu a ktorého príchod bude pre súťaž veľkým prínosom.

Keďže by však Andretti bol do roku 2028 z pohľadu F1 iba “nezaujímavým” poberateľom pohonných agregátov od toho či onoho továrenského tímu, vedenie šampionátu sa mu rozhodlo vyjsť v ústrety len tak z polovice; americký celok medzi seba prijme, ale až v momente, keď budú jeho monoposty poháňané motormi z dielne General Motors.

“Pokiaľ by Andretti v roku 2028 disponoval pohonou jednotkou General Motors, k jeho žiadosti by sme pristupovali inak,” stojí vo vyhlásení FOM. “A to preto, že by si General Motors (zrejme v zastúpení Cadillacu, pozn. red.) a jeho zákaznícky tím vyrábali všetky komponenty sami.”

Keďže spolupráca medzi Andrettim a General Motors, resp. Cadillacom, započne až od roku 2028, finálny verdikt vedenie “efjednotky” nateraz znie: “Zistili sme, že prítomnosť jedenásteho tímu by sama o sebe nepriniesla šampionátu žiadnu pridanú hodnotu. Stalo by sa tak najmä vtedy, keby bol konkurencieschopný, čo by podľa nás nebol uchádzačov (Andrettiho) prípad.”

F1 ďalej v stanovisku uvádza, že ďalší tím na štartovom rošte by zbytočne finančne zaťažil súčasných promotérov pretekov.

“Pridanie jedenásteho tímu by zvýšilo prevádzkovú záťaž pre organizátorov pretekov, pričom niektorým z nich by značne porástli náklady. Taktiež by došlo k zníženiu technických, prevádzkových a obchodných priestorov ostatných pretekárov,” tvrdí FOM.

Súvisiace články

Diskusia