logo F1online.sk

Vedeli, že vyhrávať bude len Mercedes. Ako tím stanovil pravidlá ešte pred štartom sezóny

Lewis Hamilton a Nico Rosberg, 2016
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 1. 2024

Ako dominantný bol Mercedes v rokoch 2014 až 2016? Aj keď to Toto Wolff rád popiera, indície prišli za tie roky zo všetkých strán. Sebadôvera tímu pred štartom hybridnej éry bola vskutku nesmierna. Potvrdil to aj ďalší bývalý zamestnanec tímu James Vowles. Ten sa po odchode z Mercedesu priznal, že pred štartom sezóny 2014 sa stal tvorcom jedného kľúčového dokumentu, ktorého sa však Lewis Hamilton a Nico Rosberg nedržali vždy.

Vowles viedol do konca roku 2022 strategické oddelenie Mercedesu. Vlani prešiel do Williamsu a stal sa novým šéfom stajne z Grove. Tam si ho vyhliadli práve pre jeho úspechy v Mercedese. Na rozdiel od Tota Wolffa či Lewisa Hamiltona patril k „Brackley Boys“, ktorí si pamätali éru tímov Brawn, Honda alebo BAR. On, Andrew Shovlin a Ron Meadows patrili k ťahúňom tímu aj po jeho prechode pod hlavičku nemeckej automobilky.

Všetky skúsenosti sa mu náramne zišli, keď v roku 2014 stál s tímom na prahu veľkého úspechu. V rokoch 2014, 2015 a 2016 Mercedes prakticky valcoval konkurenciu, čo znamenalo, že bude nevyhnutné urobiť niekoľko neštandardných krokov.

„S našimi jazdcami sme v roku 2014 museli pristúpiť k veľkému kroku, napríklad obaja – Nico aj Lewis – vedeli, že preteky vyhrá jeden z nich,“ povedal Vowles pre High Performance Podcast. „A mimochodom, vedeli sme to ešte skôr, ako sme prvýkrát otočili volantom na prvých pretekoch sezóny.“

Je to ďalšie z priznaní, ktoré dobre ilustruje situáciu v Mercedese v tých časoch. Spomeňme si napríklad na slová vtedajšieho technického riaditeľa Paddyho Lowea. Ten po odchode z tímu priznal, že na technických poradách Mercedesu sa v tých časoch diskutovalo aj o tom, ako veľmi inžinieri znížia výkon pohonných jednotiek, aby ich dominancia nebola príliš do očí bijúca a nedohnala FIA k zmene technických pravidiel. Aj keď tieto slová Toto Wolff neskôr rezolútne dementoval, je jasné, koho príbeh je uveriteľnejší.

„Mojou úlohou bolo vypracovať dokument, ktorý stanoví niekoľko veľmi jasných… skrátka určí, ako budeme navzájom spolupracovať a ako budeme súperiť na trati. V tom čase sme to volali pravidlá boja, ale neskôr sa to zmenilo na iný termín, ktorý bol menej vojenský, ale skôr pretekársky,“ pokračoval Vowles.

„Určili sme veľmi jasné hranice, ako sa budeme správať a ako budeme vystupovať. Bolo toho veľa. Všetko začalo étosom, ktorému verím dodnes. Celá prvá strana bola o tom, ako sa má správať športovec. Aby som to vysvetlil, môžete vyhrať majstrovstvá sveta, ale ak ste to urobili spôsobom, ktorý nie je férový a športový, budete to ľutovať do konca života. Máte síce majstrovský titul, ale ten bude pošpinený,“ povedal Vowles takmer vojenským tónom.

Pravý opak Schumachera a Ferrari

Anglický inžinier vysvetlil, že tieto pravidlá sa vzťahovali na všetkých v tíme, nielen na jazdcov. Bol postavený na túžbe zvíťaziť vďaka tomu, že ste lepší a prekonáte ostatných, nie prostredníctvom hľadania medzier, šedých zón a aplikovania prístupu „zvíťaziť za každú cenu“. To je vraj pravý opak filozofie Ferrari z prelomu tisícročí.

„Michael je neuveriteľný človek, ale v mnohých ohľadoch stále poznačený rokom 1997,“ spomína Vowles na kontroverziu v posledných pretekoch sezóny v Jereze. „Každý z nás si to bude navždy pamätať. Nechceli sme, aby si nás pamätali takto a tomu sme prispôsobili naše nastavenie. Chceme, aby si nás pamätali ako dominantnú silu, ktorá navzájom spolupracovala.“

„Z dvoch pilotov vyhrá ten, kto bude najrýchlejší v dvadsiatich pretekoch. Nie rýchlejší počas jedného víkendu, nie ten, ktorému jeden skutok prinesie krátkodobý prospech. Každý dostane rovnakú príležitosť a my zabezpečíme, aby vyhral ten rýchlejší v dvadsiatich pretekoch,“ pokračoval dnes už šéf Williamsu.

„Pilotom sa to páčilo a vytvorilo to fungujúce pracovné prostredie. Neznamená to, že z času na čas nedošlo k zlyhaniu. Každý si pamätá Barcelonu, ktorá aj mne utkvela v pamäti, keď dvaja športovci zostali uzavretí vo svojich mantineloch a boli jednoducho frustrovaní. Vtedy však nesmiete cúvnuť, naopak, musíte ešte zvýšiť hlas a povedať, že takto to bude!“ dodal Vowles.