Kultúra ako v Red Bulle, hovorí o druhej polovici sezóny Vasseur
Výborný začiatok sezóny a po ňom hrozný záver. Vo Ferrari bolo takéto hodnotenie v posledných rokoch pomerne bežné. Iste, keď Scuderia nezakončí sezónu na tróne, nemožno to hodnotiť ako úspech, ale kto by bol povedal, že Ferrari stiahne dobrých 60 bodov na Mercedes? Tento tím, ktorý bol synonymom dokonalosti sa v závere triasol o druhé miesto Pohára konštruktérov. Niežeby jeden či druhý považoval také umiestnenie za úspech.
Smola, spoľahlivosť a vlastné chyby pripravili Ferrari o druhé miesto. Najviac bodov však tím beztak stratil pre nesprávny koncept a pomalý rozbeh. V druhej polovici ročníka však Ferrari urobilo krok vpred. Nebol to síce skok, aký sme videli v podaní McLarenu, ale Scuderia aj bez výraznejších vylepšení dokázala nájsť recept na svoje problémy.
„Keď som prišiel do Ferrari, každý mi hovoril, že nás čaká dobrý začiatok sezóny a potom slabý záver. Opak bol však pravdou,“ povedal šéf stajne Frédéric Vasseur, ktorého cituje Auto Motor und Sport. Neplatil ani často omieľaný stereotyp, že Ferrari sa zosype pod tlakom a keď sa prestane dariť, tak v panike začne prehnane reagovať.
„Keď sme si v Melbourne uvedomili, že s konceptom smerujeme do slepej uličky, všetci zostali pokojní. Tím fantasticky zareagoval. V druhej polovici sezóny sme boli omnoho agresívnejší, trúfali sme si a nebáli sme sa chýb. Toto je presne kultúra, akú vidíte v Red Bulle. Tí sa úmyselne pohybujú na hrane v každej oblasti. Presne tam sa chceme dostať aj my,“ povedal francúzsky manažér.
Ferrari vykonalo v priebehu sezóny viacero zmien monopostu. Podobne ako Mercedes však narážalo na konceptuálne problémy. Aj keď do Španielska priviezli inžinieri nové bočnice, DNA auta bola stvorená pre niečo odlišné. Nové bočnice a nová podlaha priniesli efekt až po určitej dobe. „Chceli sme znížiť stratu prítlaku pri zatočení predných kolies a tým pádom zlepšiť priľnavosť v zákrutách,“ povedal technický riaditeľ tímu Enrico Cardile.
„Hlavný rozdiel medzi naším dizajnom a dizajnom Red Bullu spočíval v bočniciach. Naše boli objemnejšie. Využili sme časť povrchu bočnice na lepšiu kontrolu turbulentného vzduchu od predných pneumatík. Museli sme tiež pracovať zvlášť v zadnej časti, aby sme dostali turbulentný vzduch pod kontrolu,“ povedal Cardile.
Pri spätnom pohľade je jasné, že priestor medzi zadnými kolesami a difúzorom bol omnoho kritickejší pre zlepšenie času na kolo. „S naším typom bočníc sme nepotrebovali šasi v tvare písmena ‚V‘ na spodnej časti. Všetky riadiace jednotky sme umiestnili pod chladiče a spodnú nárazovú štruktúru sme nastavili na maximálnu povolenú výšku. Ak chcete umiestniť riadiace jednotky na úroveň podlahy ako Red Bull, naša konštrukcia vás príliš obmedzuje,“ vysvetlil Cardile.
Zvrat priniesla Veľká cena Holandska
Ak to teda chcete zmeniť, musíte postaviť nové auto, ktoré bude od začiatku dimenzované na takéto usporiadanie. Ferrari však nečakalo na novú sezónu a potrebovalo riešiť viac ako jeden problém. Nepredvídateľnosť monopostu či degradácia pneumatík boli na zozname priorít a podľa Cardileho bola pre zvrat v sezóne Ferrari kľúčová Veľká cena Holandska.
„Príbeh o Zandvoorte siaha oveľa hlbšie. V Barcelone sme odhalili neobvyklé správanie aerodynamiky monopostu. V ďalších pretekoch sa neobjavilo, ale znovu sa ozvalo v Budapešti. Prišli sme s niekoľkými hypotézami, čo môže spôsobovať túto nepredvídateľnosť. Sprvu sme sa pokúšali nájsť odpovede na CFD a vo veternom tuneli. Chceli sme to však podporiť experimentmi na trati. Prečo práve Zandvoort? Pretože ide o veľmi podobný okruh ako Barcelona a Budapešť a má aj podobný povrch. Testy nám umožnili lepšie pochopiť, prečo sa auto správa týmto spôsobom za určitých podmienok. Od toho okamihu sme sa dokázali lepšie popasovať s našimi obmedzeniami, pretože sme ich dokázali predvídať,“ povedal Cardile.
Ferrari to pomohlo a tím dokázal, že čas na kolo sa neskrýva vždy len vo vylepšeniach. Druhá polovica sezóny už bola v podaní Scuderie omnoho lepšia, ale tím márne chytal zajaca za chvost. „Začiatkom sezóny sme stratili priveľa bodov pre problémy so spoľahlivosťou alebo pre našu neschopnosť dostať z auta maximum,“ povedal Vasseur.„Cieľ pre sezónu 2024 je jasný: byť lepší ako v roku 2023. Ak sa zlepšíme o sekundu a Red Bull sa posunie o 1,2 sekundy, tak to nebude stačiť,“ dodal Fred.