logo F1online.skF1online.sk

FIA v roku 2026 nebude vyjednávať o hmotnostnom limite, chce ho nastaviť veľmi nízko

Po štarte VC Belgicka 2023
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 1. 2024

Od roku 2022 prebieha vo Formule 1 veľká diskusia okolo hmotnostného limitu. Sťažnosti na priťažké autá tu boli aj predtým, ale až teraz sa kilogramy stali dôležitým determinantom v boji o titul. Pred štartom novej éry si tímy na poslednú chvíľu vydupali zvýšenie minimálnej hmotnosti, ktorá sa odvtedy nezmenila. V roku 2026 chce FIA autá čo najviac odľahčiť a podľa Nikolasa Tombazisa bude pri schvaľovaní pravidiel nekompromisná.

Na rok 2022 bol hmotnostný limit stanovený na 795 kilogramov. Ako sa však ukázalo, splniť ho dokázali len v Alfe Romeo. Tento tím však nemal dostatočnú politickú moc a preto keď začalo deväť tímov tlačiť na FIA, aby limit zvýšila, federácia sa nedokázala ubrániť. V tom čase boli niektorí výrazne nad hranicou 795 kíl a jej zvýšenie im pomohlo.

Pred štartom uplynulej sezóny sa diskutovalo o opätovnom znížení limitu, ale bezúspešne. Zostali sme na čísle 798, ktoré je vskutku vysoké. Nové monoposty však majú byť v roku 2026 výrazne ľahšie – vraj až o 40 až 50 kilogramov – a FIA plánuje nasadiť pri zhadzovaní hmotnosti prísny tón. „Nebudú to mať ľahké. Je zrejmé, že pre tímy bude stále náročné dosiahnuť takú nízku hmotnosť,“ prehlásil šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis.

„Stanoveného hmotnostného limitu sa však budeme držať a nebudeme ho opäť zdvíhať. Ak sa im ho nepodarí dosiahnuť, skrátka budú musieť viac tlačiť na vývoj v tejto oblasti,“ dodal.

To znie ako jednoznačné stanovisko a zdá sa, že FIA už teraz tuší, čo nás čaká v roku 2026. Očakáva sa, že dosiahnuť hmotnostný limit bude o dva roky takmer nemožné a monoposty budú trpieť výraznou nadváhou. Bude to však zároveň spôsob, ako zrýchliť, keďže kilogram navyše vás podľa prepočtov stojí asi 35 stotín sekundy na kolo. Vývoj teda bude horúčkovito prebiehať nielen po aerodynamickej a motorovej stránke.

Okrem toho sa objavil návrh, či by nebolo múdrejšie minimálnu hmotnosť úplne zrušiť. Ak dokážete postaviť ľahké auto, budete z toho ťažiť. Toto v priebehu minulého roka navrhovali zástupcovia Mercedesu. Zdá sa však, že FIA bude stačiť veľmi ambiciózna minimálna hmotnosť a nesiahne po takomto opatrení.

„Niekoľkokrát sa o tom diskutovalo,“ povedal Tombazis. „Sme však presvedčení, že keby sme sa ho úplne zbavili, znamenalo by to nekonečný boj o znižovanie hmotnosti. To by mohlo mať niektoré nepredvídateľné dôsledky.“

„Na rok 2026 teda zavedieme nemenný hmotnostný limit. Nebudeme podliehať neustálemu handrkovaniu o pár kíl, keď tímy povedia: ‚Máme viac elektrických súčastí, tak pridajme dve kilá.‘ Alebo: ‚Pneumatiky sú o niečo ťažšie, tak pridajme ďalších pár kíl.‘ To neurobíme. Tímy budú musieť pracovať a vyrovnať sa s týmto limitom. Myslím si, že v roku 2026 budú mať niektoré tímy trochu nadváhu,“ prorokuje Tombazis.

Súvisiace články

Diskusia