logo F1online.sk

Ferrari sa zišli fotky podlahy Red Bullu, ale kopírovanie nie je podľa Cardileho cesta

Max Verstappen a Charles Leclerc
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 12. 2023

Ako ľahko a ako rýchlo sa dokážu konkurenti dotiahnuť na Red Bull? A ako im v tom pomôžu fotky zničeného monopostu Sergia Péreza z Monaka a Maďarska? Monopost RB19 bol podľa všetkého najskúmanejším a najfotografovanejším autom v histórii Formuly 1, ale hlavní súperi stajne z Milton Keynes odmietajú, že by sa mienili vydať cestou kopírovania. Potvrdil to aj šéf technického oddelenia Ferrari Enrico Cardile.

Taliansky inžinier je v Maranelle oficiálne zodpovedný za oddelenie aerodynamiky a projekt monopostu, čo je len iné pomenovanie pre šéfa technického oddelenia, resp. technického riaditeľa. Toskánsky rodák poskytol po skončení sezóny rozhovor pre nemecký Auto Motor und Sport, v ktorom sa s redaktorom Michaelom Schmidtom rozprával na viaceré témy. Prišlo aj na nehody Sergia Péreza v Monaku a Maďarsku, po ktorých museli maršali zdvihnúť monopost Red Bullu a celý svet tak mohol nahliadnuť „pod sukňu“ najdominantnejšieho monopostu všetkých čias.

Nepochybne išlo o cenné zábery, ale ako veľmi ich konkurenti využijú? Veď Frédéric Vasseur, Toto Wolff a ďalší odmietajú kopírovanie ako cestu vpred. Týmto spôsobom sa môžete súperovi prinajlepšom vyrovnať, ale nikdy ho nepredbehnete. „Súčasťou našej práce je aj analýza monopostov našich konkurentov, takže do databázy vďaka tomu pribudol ďalší obrázok,“ povedal Cardile pre nemecký magazín.

„Aj keď sú naše autá odlišné, bolo zaujímavé zanalyzovať podlahu Red Bullu, pretože v porovnaní s konkurenciou robia veľa vecí odlišne. Ak však chcete mať z fotografie nejaký osoh, musíte sa na ňu pozerať tými správnymi očami. Musíte sa oddeliť od vlastného auta a vidieť celkový obraz,“ povedal Cardile, ktorý však podobne ako jeho šéf odmieta kopírovanie konkurencie.

„Kópia jedna k jednej nikdy nefungovala a už vôbec nie pri týchto autách, pri ktorých milimetre môžu znamenať veľký rozdiel. Stále sa však môžete pokúsiť pochopiť, čo sa týmito tvarmi snažia docieliť, a inšpirovať sa nimi,“ dodal šéf technického oddelenia v Maranelle.