Kryty kolies proti vodnej triešti sa omeškajú, hlási FIA
Zaujímavý nápad? Bizarný nápad? Jediná možnosť? FIA a Formula 1 prišli s nápadom, že eliminovať vodnú triešť za monopostom by mohli odnímateľné kryty kolies. Tie sa mali namontovať na monoposty v prípade červených vlajok a takisto sa odmontovať v prípade červených vlajok, príp. pred štartom pretekov. FIA prišla s návrhom aj dizajnom, ktorý však pri skúškach absolútne prepadol.
Ako to však už pri súčasnej Medzinárodnej automobilovej federácii býva, je jedno, koľkokrát zlyháš, keď nabudúce zlyháš opäť. Nebudeme však FIA kritizovať, že sa snaží urobiť aspoň niečo, pretože preteky v daždi rozhodne chceme vidieť aj naďalej a keď sa tým zlepší viditeľnosť a bezpečnosť, tak len do toho! FIA to však musí skúsiť opäť a tentokrát inak.
„V júli sme uskutočnili test s pomocou Mercedesu a trochu aj s podporou McLarenu. Nuž, kryty boli príliš malé a nezakrývali kolesá dostatočne,“ povedal šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis. „Nedostali sme teda ani úplnú odpoveď na otázku, či to pomôže alebo nie.“
„Stále máme pochybnosti o tom, aký podiel viny nesie difúzor, ktorý nasáva vodu z trate – niečo také rozhodne nedokážeme napraviť –, a do akej miery sa na tom podieľajú samotné kolesá. Vieme, že oba faktory sú dosť významné,“ hovorí Tombazis.
„Naším cieľom nie je vyriešiť všetko. Vieme, že problémy s viditeľnosťou budú pretrvávať, ale chceme vedieť, o koľko percent sa problém zlepší zakrytím kolies. Ak uvidíme, že sme dosiahli hmatateľný pokrok, budeme to optimalizovať,“ dodal najvyšší zástupca FIA vo Formule 1.
Aj pre riešenie tohto problému došlo v pravidlách k rozšíreniu počtu dní určených na testovanie. FIA vyhradila niekoľko skúšok práve krytom kolies. Pôvodne sa malo testovať v novembri, ale nakoniec to bolo odložené na máj. Jedno je však isté, kryty kolies v roku 2024 určite neuvidíme. Vyvinúť ich pritom majú samotné tímy.
„Keby sme o to požiadali tretiu stranu, bolo by to naozaj drahé. Tímy sa pýtali, či by sme v záujme šetrenia nákladov mohli odložiť skúšky na máj a my sme to považovali za rozumné. Z technického hľadiska by sme to samozrejme radšej urobili už teraz, ale bolo by to príliš drahé,“ hovorí Tombazis.
„Je to tak trochu zbieranie informácií, aby sme zistili, či je to skutočne správna cesta. Ak test neskončí dobre, môžeme od tohto smeru upustiť a potom budeme vyhodnocovať, čo urobíme ďalej,“ dodal.
- Značky
- FIA
- Nikolas Tombazis