Ferrari nenechá kameň na kameni. Zmeny zasiahnu 95 percent komponentov na aute
Scuderia Ferrari cez víkend oznámila, že nový monopost uzrie svetlo sveta 13. februára 2024. Vyzerá to tak, že sa máme na čo tešiť. Šéf tímu Frédéric Vasseur totiž prezradil, že inžinieri postavia v podstate nové auto; zachovaných zostane len približne päť percent komponentov.
Ferrari nemá za sebou uspokojivú sezónu. Monopost SF-23 bol síce vysoko konkurencieschopný v kvalifikáciách, ale v pretekoch mal problémy. Technické oddelenie o tejto slabine vie už veľmi dlho, a preto sa rozhodlo pre veľké zmeny.
V auguste sme sa od predstaviteľov tímov dozvedeli, že Ferrari chystá nové šasi vrátane prevodovky, takže celkovej premeny sa dočká celá zadná časť auta. Enrico Cardile, technický riaditeľ tímu, ozrejmil, že monopost pre rok 2024 nebude žiadnou evolúciou, ale “čisto novým autom”.
Svoje slová zopakoval na minulotýždňovom odovzdávaní Zlatých prilieb a zlatých volantov Talianskeho autoklubu. “V priebehu sezóny sme zmenšili našu stratu na Red Bull, keď sme pochopili, prečo výkonnosť monopostu SF-23 nezodpovedala očakávaniam. Príde v roku 2024 evolúcia alebo revolúcia? Jedno je isté: Bude to úplne nové auto. Obmedzenia tohtoročného Ferrari boli odstránené,” zvestuje Enrico Cardile.
Frédéric Vasseur na vianočnej tlačovej konferencii Scuderie tieto vyjadrenia trochu rozšíril, no krotí očakávania. Vyjadrenia typu “budúci rok bude náš”, ktoré sa v súvislosti s Ferrari spomínali v minulosti, a z ktorého si už fanúšikovia robia žarty, od Vasseura nečakajte.
“Neviem, či je slovo revolúcia to správne. Tri roky po sebe platia rovnaké pravidlá, a tak neviete robiť drastické zmeny. Ide tu o desatinky sekundy,” konštatuje Frédéric Vasseur. “Určite musíme spraviť krok vpred, nepodceňujeme ho.”
“Na aute meníme 95 percent komponentov. Možno by ste to mohli považovať za revolúciu. Neviem, či to ňou bude,” filozofoval bývalý šéf Renaultu či Sauberu. “Koncentrujeme sa sami na seba a robíme dobrý krok vpred. Nakoniec je však všetko relatívne; môžete spraviť sto krokov vpred, ale ak ostatní ich spravia 120, tak budete vyzerať ako hlupáci.”
V závere sezóny si Ferrari dokázalo vylepšiť svoj imidž. Po predstavení nových komponentov v Japonsku si Charles Leclerc nevedel vynachváliť zlepšenie v správaní monopostu. Odrazu mu viac dôveroval.
S Carlosom Sainzom ich čaká štvrtý spoločný rok. Vo Ferrari veria, že práca ich jazdcov prinesie svoje ovocie. “Už od začiatku sa intenzívne zapájali do vývoja monopostu. So situáciou sú dosť spokojní. Bolo dôležité ich mať priamo pri tom už od začiatku.”
Teraz je na inžinieroch, aby postavili stroj, ktorý bude reakciou na ich spätnú väzbu. Leclerc so Sainzom si zatiaľ musia dobiť baterky. “Carlos a Charles sú po sezóne dosť vyčerpaní. Nasledujúce dva-tri týždne si dajú pauzu a vrátia sa deviateho alebo desiateho januára. Myslím si, že je pre nich dobré, ak si manažujú svoj čas. O rok to bude ešte horšie.”