logo F1online.sk

Tombazis uisťuje, že k podraďovaniu na rovinkách nedôjde: Rýchlostný profil bude podobný

Po štarte VC Maďarska 2023: Max Verstappen, Lewis Hamilton
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 12. 2023

Formula 1 je stále bližšie a bližšie začiatku novej éry. S novými motormi a novými autami vstúpi do ďalšej kapitoly. Ako to už býva, schvaľovanie nových predpisov sprevádzajú obavy aj politické boje. Najviac znepokojení boli v priebehu roka 2023 v Red Bulle, ale ich „katastrofické scenáre“ narazili na odpor. Aj FIA prostredníctvom svojho šéfa pre záležitosti monopostov Nikolasa Tombazisa uisťuje, že v roku 2026 rozhodne nebude autám na konci roviniek dochádzať „šťava“.

Red Bull v priebehu roka upozornil, že na obzore môžu byť veľké problémy. Pre nedostatočný výkon spaľovacieho motora a obrovský výkon elektromotora má podľa simulácií inžinierov v Milton Keynes autám dochádzať energia. Podľa ich prepočtov bude nevyhnutné skladať nohu z plynu a stovky metrov „plachtiť“ pred brzdným bodom. Reč pritom bola hlavne o okruhoch s dlhými rovinkami.

Tombazis však takéto „katastrofické scenáre“ považuje za neopodstatnené a predpokladá, že vychádzali z nesprávnych údajov. Nové monoposty totiž budú mať značne nižší odpor vzduchu a taktiež budú ľahšie. To všetko spolu s ďalšími „vychytávkami“, ako napríklad aktívna aerodynamika, prinesie podobný rýchlostný profil, ako majú súčasné autá.

„Tieto komentáre boli pravdepodobne trochu predčasné, pretože naša práca na podobe nových pravidiel ešte nie je hotová,“ povedal médiám grécky inžinier. „Nikdy sme nehovorili o katastrofickom scenári, pretože sme vedeli, že existujú riešenia.“

„Veríme, že kombinácia menšieho odporu vzduchu spolu so spôsobom rekuperácie alebo využívania energie prinesie novým monopostom rýchlostný profil, ktorý je veľmi podobný tým súčasným. Nedôjde teda k tomu, že autá dosiahnu maximálnu rýchlosť v polovici rovinky a potom budú spomaľovať alebo niečo podobné. To sa nestane,“ uistil Tombazis.

FIA si podľa jeho vlastných slov vytýčila plán, aby boli nové monoposty ostré v nájazde do zákrut a jazdci museli prudko brzdiť, nie neustále pracovať s plynom a robiť „lifting and coasting“, ktorý je typický napríklad pre Formulu E. „Môžeme vyladiť niekoľko detailov pri práci s energiou, aby sa dosiahla správna charakteristika pri práci s plynom,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články