Vasseur varuje pred dvíhaním rozpočtového stropu aj jedenástym tímom
Formula 1 sa nachádza na historickej križovatke. Ako jeden z mála športov na svete povstala po COVIDE-e z popola a užíva si nevídanú jazdu. Po ekonomickej aj fanúšikovskej stránke sú to zlaté časy, aké si tento šport nepamätá, ale budú trvať večne? Šéf Ferrari Frédéric Vasseur si to nemyslí.
Formula 1 láka, ale čo je najdôležitejšie, neláka len fanúšikov, ale aj automobilky. V posledných rokoch sa do tohto športu všemožne snaží dostať Michael Andretti, ktorý prišiel so skutočne mocnou ponukou. Nielenže sľubuje vybudovanie čisto amerického tímu s americkou základňou, ale pre svoj projekt získal aj koncern General Motors.
V Detroite dokonca oznámili, že v roku 2028 vstúpia do Formuly 1 s vlastnou pohonnou jednotkou (tento záväzok však nie je krvná prísaha a GM má možnosť z nej vycúvať) a s Andrettim chcú vytvoriť čisto americký továrenský tím. Nech to znie akokoľvek zaujímavo, potenciálnych konkurentov to nijak neohromilo. Aj keď ešte pred mesiacmi tvrdili, že od General Motors chcú, aby vstúpili do Formuly 1 s vlastným motorom, teraz od nich chcú, aby to urobili bez Andrettiho.
„Nezáleží na formáte, organizácii a pravidlách. Koniec koncov, ak máte jedenásť tímov, čelíte väčšiemu riziku ako s desiatimi. Keď žijete v dobrých časoch a biznis ide nahor, všetci sú pozitívne a optimisticky naladení, ale nie som si istý, či to potrvá naveky,“ prehlásil pred médiami boss Ferrari Frédéric Vasseur.
„Musíme si naozaj dávať pozor. Na jednej strane zvyšujeme náklady na každom spoločnom stretnutí, keď sa rozpočtový strop prispôsobuje inflácii a zvyšujú sa kapitálové investície, ale zároveň chceme rozdeliť príjmy? Okrem toho nie je jednoduché, keď musíte riadiť podnik a robiť prognózy s takými častými a prudkými zmenami. Úprimne povedané, nemyslím si, že sme sa poučili z minulosti, čo je veľký problém,“ vyhlásil Vasseur.
Pridal sa k nemu aj šéf Williamsu James Vowles, ktorý je z pochopiteľných dôvodov veľkým odporcom vstupu jedenásteho tímu. Podľa niektorých neoficiálnych informácií sa dokonca pokúsil obísť Andrettiho a kontaktovať priamo General Motors, aby im ponúkol spoluprácu. Jeho tím však v posledných niekoľkých rokoch čelil strate asi desať miliónov libier ročne a preto nechce riskovať, že by sa mu ešte väčšmi skrátili zdroje.
„Nie je to tak, že by tu nebol priestor pre jedenásty tím, len na to musíme byť finančne stabilní. Oceňujem, že všetky čísla idú hore, ale prvýkrát v dejinách sa dostávame do finančnej stability. Dosiahnime ju a uvidíme, ako na tom budeme. Nemám absolútne nič proti jedenástemu tímu. Podľa mňa však ešte nie sme v bode, keď nám to umožní ďalej rásť,“ povedal Vowles.