logo F1online.sk

Čo sa stane s monopostmi po skončení sezóny?

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 12. 2023

Už roky vozia tímy Formuly 1 na každú veľkú cenu „len“ dva monoposty. Dlho vozili tri, keďže pravidlá povoľovali nasadenie náhradného auta. Dlhá história F1 si pamätá aj prípady, keď jeden tím priviezol na víkend aj šesť monopostov. Doba sa však zmenila a s ňou aj pravidlá, ktoré však nehovoria nič o tom, čo sa musí stať s autami po skončení sezóny.

Dnes si už dokážeme ťažko predstaviť, aby Lewis Hamilton mal v tíme piatich tímových kolegov. Okrem toho bolo kedysi možné jednoducho prísť do továrne spoločností ako Ferrari, March alebo Brabham, kúpiť si ako súkromná osoba monopost Formuly 1 a postaviť sa na štart proti osobnostiam ako Juan Manuel Fangio, Graham Hill či Jackie Stewart. Dnešná Formula 1 je prudko profesionálna a riadia ju prísne pravidlá.

Kým kedysi vozil jeden tím na preteky aj päť áut a s ďalšími piatimi jazdili rôzni súkromníci, dnes kompletizujú mechanici v boxoch len dva monoposty pre dvoch jazdcov. Spolu s nimi však majú k dispozícii toľko náhradných dielov, že v prípade ťažkého poškodenia môžu vlastne postaviť celý monopost ešte raz. Ako ukázal príklad Carlosa Sainza na tohtoročnej Veľkej cene Las Vegas, dá sa to a pri maximálnom úsilí to trvá asi päť hodín.

Po skončení sezóny a návrate všetkého vybavenia sa auto opäť premení na kopu náhradných dielov. Ak si teda myslíte, že celý monopost sa po skončení roka opäť skompletizuje a niekam sa vystaví alebo odloží do kúta továrne, kde naň padá prach, nemáte pravdu. Z auta, s ktorým Max Verstappen vyhral Veľkú cenu Abú Zabí, zostane v podstate len rám šasi. Niektoré zo „starých“ súčiastok však slúžia pri ďalšom vývoji dizajnu nového monopostu. Niektoré diely môžu zostať vystavené v továrni.

To platí aj o motore, ktorý sa taktiež rozoberá. V prípade, že si súčiastky nakupujete u dodávateľa – ako Aston Martin od Mercedesu alebo Haas od Ferrari –, musíte ich vrátiť. Komponenty určené pre zákaznícke tímy ako motor, prevodovka alebo zavesenie tak čaká rovnaký osud ako diely továrenských monopostov.

Po rozložení auta na rám šasi sa ďalší postup môže líšiť podľa jednotlivých tímov. Mnohé stajne, ako napríklad Red Bull, svoje stroje vystavujú, taký McLaren zas má prísne tajný sklad, v ktorom sa nachádza viac ako 50 vyradených monopostov. Niektoré „staré“ autá sa však ešte objavia na predvádzacích jazdách, napríklad na festivale v Goodwode.

Tam sa však často predvádzajú aj stroje zo súkromných zbierok. Napríklad Sebastian Vettel vlastní niekoľko monopostov Formuly 1. Ide však o veľmi drahú záležitosť. Napríklad v Las Vegas sa počas konania veľkej ceny predal monopost Lewisa Hamiltona z roku 2013 za astronomických 15,1 milióna libier, Mercedes W196R Juana Manuela Fangia z roku 1954 sa v roku 2013 predal dokonca za 19,6 milióna.

To je zároveň odpoveď na ďalšiu častú otázku. Piloti si „svoje“ monoposty nenechávajú? Obvykle nie. Ak ste však veľká hviezda a darí sa vám, môžete si v zmluve vyrokovať všelijaké klauzuly. Múzeum Fernanda Alonsa v Španielsku napríklad zdobia jeho majstrovské Renaulty z rokov 2005 a 2006. Kimi Räikkönen zas vlastní Ferrari, s ktorým v roku 2018 vyhral svoju poslednú veľkú cenu. Aj Nelson Piquet má doma na stene pozoruhodný Williams FW11 z roku 1987, s ktorým si vyjazdil svoj tretí a posledný titul. Aj Jenson Button mal v zmluve, že keď získa titul, stane sa hrdým vlastníkom svojho majstrovského auta. Šampión z roku 2009 tak má doma Brawn BGP 001 s číslom šasi 01, ktoré ako jediné počas celej sezóny použil.

Súvisiace články