logo F1online.skF1online.sk

Red Bull na Formulu 1 zatlačí v pondelok. Uskutoční sa motorový samit

Christian Horner a Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2020

Pondelok po Veľkej cene Portugalska môže rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať Formula 1 v nasledujúcich rokoch. Uskutoční sa totiž stretnutie o budúcnosti pohonných jednotiek, od ktorého si Red Bull sľubuje zmrazenie vývoja motorov.

Voľbou číslo jedna rakúskeho tímu je pokračovať s pohonnou jednotkou od Hondy aj po sezóne 2021, kedy japonský výrobca opustí Formulu 1. Kompetentní v Red Bulle si ale dobre uvedomujú, že vývoj spojený s rokmi 2022 a 2023 sami neutiahnu. Automobilky sa do motorovo predraženej kráľovnej motoršportu vôbec nehrnú, a tak červení býci v tom zostali sami. Riešením je pre nich zmrazenie motorov alebo odoberanie pohonných jednotiek od konkurencie, čo Red Bullu veľmi nevonia.

Liberty Media však gólom do vlastnej brány dala veľkým tímom v štartovom poli silnú zbraň. Keďže podľa novej Concordskej dohody už tímy nie sú zaviazané zostať v športe až do skončenia jej platnosti, teda do roku 2025, hociktorý tím teraz môže vydierať Formulu 1 a trvať si na svojom tak, ako to teraz plánuje spraviť Red Bull.

Nemecké médiá intenzívne informujú o tom, že Red Bull to s hrozbou odchodu z Formuly 1 myslí vážne. “Chceme zostať vo Formule 1, ale musíme mať šancu bojovať o víťazstvá. Ak toto nebude možné, my ako štandardný zákazník budeme mať príliš veľa nevýhod. Potom nebude mať zmysel tu zostávať,” uviedol Helmut Marko.

Šampionát by v tom prípade prišiel až o dve stajne, okrem Red Bullu aj o sesterský, resp. béčkový tím AlphaTauri. A hoci Formula 1 nemá stanovený minimálny počet tímov v šampionáte, iba maximálny — sezóny sa nesmie zúčastniť viac ako trinásť tímov po dve autá —, pre kráľovnú motoršportu by to bol problém, ktorý by mohlo vyriešiť zavedenie tretích monopostov.

Ako sa k požiadavke Red Bullu postavia zvyšní motorári, nie je jasné, ale podľa zákulisných informácií je Mercedes ako tvorca najlepšieho motora zmrazovaniu otvorený. V prípade vyrovnania výkonov aj Renault. Proti môže byť Ferrari, ktoré sa snaží dotiahnuť na konkurenciu a Formulu 1 považuje aj za výstavnú skriňu motorových inžinierov, nie iba aerodynamikov.

Aspoň dvaja výrobcovia z troch by uprednostnili zachovanie status quo z pohľadu pravidiel. Argumentujú tým, že Red Bull nie je odkázaný na motor Hondy. Môže nasadiť agregáty od Renaultu a rokovaniam je otvorené aj Ferrari.

Okrem tejto veci sa v pondelok bude diskutovať aj o možnosti urýchlenia prijatia nových pravidiel o jeden rok. Nových výrobcov by sme tak v F1 mohli vítať už v roku 2025 a nie až 2026.

To by Red Bull podporil, keďže nový motor “musí byť výrazne lacnejší,” zdôraznil Marko. “Technológia musí byť jednoduchšia, jej prevádzka bez tvorby oxidu uhličitého a zvuk musí byť lepší. To chcú aj pretekárski nadšenci.”

Súvisiace články

Diskusia