logo F1online.sk

Alonso mal kedysi kvalifikáciu najradšej, dnes ho hnevá. FIA ju vraj pokazila

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala25. 11. 2023

Súčasný kvalifikačný formát poznáme už od roku 2006 a Fernando Alonso ho doposiaľ miloval. Medzinárodná automobilová federácia však do kvalifikácie začala tak vŕtať, že ju Španielovi totálne znechutila. Namiesto toho, aby sa na ňu tešil ako kedysi, sa vraj nevie dočkať jej konca.

Fernando Alonso nie je veľkým fanúšikom toho, ako Formula 1 upravila kvalifikačnú bitku o pole position. Pred časom dokonca volal po návrate jednokolového formátu z minulosti, no ani proti súčasnému by nemal výhrady, keby sa zbytočne nekomplikoval.

“Kvalifikácia zvykla byť najlepšou časťou víkendu. Autá vtedy ožívali a vy ste veľmi rýchlo jazdili v týchto monopostoch,” spomína na staré dobré časy Fernando Alonso. To sa však zmenilo, keď sa začali zavádzať najrôznejšie regulácie, bez ktorých sa efjednotka v minulosti zaobišla. “Teraz je z kvalifikácie najhorší segment víkendu, a to pre nás, jazdcov.”

Posledným prírastkom v súpise pokynov, zákazov a príkazov je zákaz predbiehania na výjazde z boxov. Podľa Alonsa toto všetko zbytočne zvyšuje “stres” na jazdcov, ale aj množstvo ďalších vecí: “Manažment premávky, traťové limity, návštevy komisárov, nerešpektovanie časovej delty, blokovanie ľudí a škrtanie kôl. Všetci sme radi, keď je kvalifikácia za nami.”

“Ak sa nedržíte pod maximálnym časom prejazdu, okamžite musíte ísť za komisármi. Potom vás zdržia, zmažú vám čas. Všetci sme radi, keď je po všetkom. Takto by to nemalo byť,” nalieha rodák z Ovieda. “Dokazuje to, že súčasný kvalifikačný formát je zastaraný.”

Ku kvalifikačnému stresu prispieva aj fakt, že kvalifikácie ešte nikdy neboli vyrovnanejšie. V Q1 delilo prvého a pätnásteho jazdca len 0,440 sekundy, čo je neuveriteľne nízka hodnota. Namiesto toho, aby sa teda jazdci koncentrovali na hľadanie stotiniek, musia riešiť, či niekoho na výjazde môžu predbehnúť, alebo či sa budú držať predpísaného času prejazdu.

“Žiaľ, teraz riskujete viac. Určite nemôžete byť ani v jednej zákrute pokojnejší, lebo stratíte desatinu. Nemôžete si to už dovoliť, pretože inak vypadnete. Pre všetkých je to veľmi stresujúce,” vysvetľoval Alonso. “A ďalšou bolestivou témou, ktorej sa venujeme v každom kole, sú traťové limity. Ale všetci majú rovnaké podmienky, takže sa pokúsime to zvládnuť lepšie.”

Alonso čakal od soboty menej

Aj keď s kvalifikáciou ako takou možno Alonso nie je spokojný, zisk siedmeho miesta na štartovom rošte ho teší. Čisto teoreticky mohol ešte pomýšľať na Júkiho Cunodu, ale aj AlphaTauri je po predstavení novej podlahy v skvelej forme.

“V skutočnosti som mal menšie očakávania,” priznal Alonso. “Po tréningu sme boli na štrnástom a pätnástom mieste. Rýchlosť auta a nastavenia nám robili starosti, a tak sme uvažovali, čo spravíme v kvalifikácii.”

“V Q1 som postúpil len z trinásteho miesta. Myslel som si, že to bude ťažká sobota, ale potom sa začala trať zrýchľovať, my sme našli viac dôvery v auto a získali siedme miesto, čo je najlepší výsledok, v aký sme mohli dúfať,” zhrnul svoje dojmy dvojnásobný šampión.

V nedeľu ho však čaká ťažká, ba možno priam neriešiteľná úloha. Aston Martin potrebuje nájsť o aspoň dvanásť bodov viac, aby porazil jazdcov McLarenu. “Nanešťastie pre nás a naše vyhliadky v konštruktérskom šampionáte, obaja budú štartovať pred nami. Ale uvidíme. Samozrejme, že sa niečo musí stať, aby sme ich porazili, ale toto je Formula 1 a nie exaktná matematika. Možno sa zajtra dočkáme malého zázraku. Pôjdeme naplno až do posledného kola.”

Súvisiace články