logo F1online.sk

Ako Coulthard nahradil v kokpite Sennu: Frankovi Williamsovi som sa neponúkal

David Coulthard
© Twitter/Williams
Redakcia
Redakcia 17. 11. 2023

Rok 1994 a jeden z najťažších okamihov v dejinách Formuly 1. Po nehode na okruhu Imola zomiera trojnásobný majster sveta a už vtedy legenda celého športu Ayrton Senna. Na svojej životnej križovatke sa vtedy ocitol celý šport, tím Williams aj nádejný jazdec menom David Coulthard.

Nádejný škótsky pretekár vtedy pôsobil ako testovací pilot stajne z Grove. Ešte pred premiérou vo Formule 1 sa mu dostalo veľkej školy, keď mal možnosť spolupracovať s velikánmi ako Nigel Mansell, Alain Prost či Ayrton Senna. Pre Davida mala byť sezóna 1994 poslednou na „lavičke náhradníkov“ a o rok neskôr plánoval vstúpiť do Formuly 1 ako plnohodnotný pretekársky pilot niektorého z tímov.

Premiéry sa však nakoniec dočkal skôr a neboli to ani trochu veselé okolnosti. Svoje začiatky, pretekársku kariéru a taktiež úspešnú podnikateľskú dráhu Coulthard fantasticky popísal vo svojej knihe Recept na víťazstvo, ktorú si teraz vďaka vydavateľstvu MAMAŠ môžete prečítať aj v slovenčine. Zakúpiť si ju môžete v každom dobrom kníhkupectve.

Coulthard vo svojej knihe ponúka na príkladoch z pretekárskeho prostredia rady, ako sa stať úspešným vo svojom odbore. Detailne popisuje aj niektoré kľúčové udalosti, ktoré mali zásadný vplyv na jeho život a kariéru. Asi neprekvapí, že spomína aj na okolnosti svojej premiéry vo Formule 1, ktoré boli priamo napojené na tragické udalosti v Imole.

„Ako testovacieho pilota Williamsu ma táto udalosť hrozne zasiahla. V ten deň som v Imole nebol – bol som na okruhu Silverstone. Ako všetci aj ja som čakal, že sa Ayrton po náraze pohne a vystúpi z auta, ale rovnako ako v Rolandovom prípade som videl, že bezducho sedí v kokpite a obával som sa najhoršieho. Dve po sebe nasledujúce tragédie tento šok iba znásobili. Od ľudí osobne prítomných v Imole som počul o množstve preliatych sĺz,“ píše Coulthard vo svojej knihe Recept na víťazstvo.

„Úprimne musím povedať, že telefonát od Franka Williamsa som naozaj neočakával. O niekoľko dní ma však požiadal, aby som Ayrtona Sennu nahradil a stal sa tímovým kolegom Damona Hilla. Bolo to mimoriadne náročné obdobie a Ayrtonova smrť nás všetkých zasiahla. Práve vtedy sa mi však zároveň naskytla veľká príležitosť pretekať vo Formule 1,“ uviedol škótsky pretekár, ktorý si tak odbil premiéru vo Formule 1 s jedným z najlepších tímov a zároveň v jednom z najlepších áut.

Niečo také napohľad vyzerá ako sen každého pretekára, ale vzhľadom na tragické okolnosti a možnosť, že s Williamsom nie je všetko v poriadku, to boli pre všetkých zúčastnených krušné chvíle. Sám Coulthard však nemal obavy. „Niekoľko týždňov po Ayrtonovej smrteľnej nehode som sa musel posadiť do rovnakého monopostu, navrhnutého a skonštruovaného rovnakým tímom, obsluhovaného rovnakými mechanikmi a vyraziť na trať. Musel som zabudnúť na všetky obavy z kvality vybavenia, na riziko, na možné zranenia alebo niečo horšie a ísť do toho naplno.“

„Ľudia sa ma často pýtajú, ako som do toho monopostu dokázal nasadnúť a podstúpiť nebezpečenstvo. Ja som to tak však nevnímal. Vedel som, že vo Williamse robia všetko preto, aby zistili, čo sa pri tej nehode stalo, a zároveň im záleží na mojej dôvere tímu a monopostu. Volali sme sa predsa Williams Grand Prix ‚Engineering‘. Práve inžinierstvo tvorilo jadro ich práce a viem, že práve inžinierstvo na najvyššej možnej úrovni považovali spolu s bezpečnosťou za najdôležitejšie,“ napísal víťaz trinástich veľkých cien.

Pre celú Formulu 1 to bolo mimoriadne náročné obdobie. Zavádzali sa improvizované riešenia v snahe spomaliť okruhy i monoposty. Často však viedli do slepej uličky. Azda najhoršie na tom bol Williams, ktorý čelil súdnemu procesu a hlavne podozreniu, že konštrukčná chyba monopostu zapríčinila Sennovu smrť. Coulthard si preto nemyslel, že je vhodné sa svojmu šéfovi akokoľvek núkať.

Po Ayrtonovej smrti som netlačil na Franka, aby mi dal miesto. Všetci vedeli, že jeden monopost Williamsu je voľný. Našli sa ľudia, ktorí mi odporúčali, aby som Frankovi zatelefonoval a predložil mu svoje dôvody, prečo by som ho mal dostať práve ja. Mne sa to však nezdalo správne a inštinkt mi napovedal, aby som mu netelefonoval. Nie som žiadny predajca a uvedomujem si, aké dôležité je vedieť, kedy nepredávať. Keď sa Ayrton zabil, netelefonoval som Frankovi a neprosil som ho o miesto, ktoré sa teraz za veľmi tragických okolností uvoľnilo. Niektorí pretekári by to urobili, ale to nie je môj prípad. Mal som pocit, že moja oddanosť povinnostiam testovacieho pilota, môj prístup a snaha, ako aj vzťahy s inžiniermi, by ho mohli presvedčiť, že práve ja som tým správnym kandidátom,“ uviedol Coulthard.

Teraz je táto kniha dostupná aj v slovenčine v každom dobrom kníhkupectve, vrátane eshopu martinus.sk.